Wat doen wij
ECBO:
- is de spil in de kennisinfrastructuur voor beroepsonderwijs en arbeidsmarkt
- doet onderzoek naar leren met impact
- is partner in het oplossen van complexe kennisvraagstukken.
Leren door onderzoek
ECBO doet wetenschappelijk verantwoord beleids- en praktijkgericht onderzoek in het beroepsonderwijs, en op het snijvlak van onderwijs en arbeidsmarkt, en verspreidt deze kennis. ECBO brengt onderwijsontwikkelingen in kaart en initieert en versterkt sectorbrede innovatie- en ontwikkeltrajecten. We voeren verkenningen uit, monitoren en evalueren en publiceren. Onze expertise: onderzoek met impact:
- onderzoek dat leidt tot individuele ontwikkeling en schoolontwikkeling.
- onderzoek dat feedback en dialoog in de praktijk ondersteunt.
- onderzoek naar het effect van beleid van overheid of sectororganisaties.
Onze expertise en verbindingskracht
Met name op de ontwikkeling van het mbo-onderwijs is ECBO altijd sterk betrokken geweest. Op vele manieren: in het uitvoeren van beleidsonderzoek en praktijkonderzoek, in opdracht van – en in samenwerking met bedrijven, scholen, gemeenten, landelijke overheden, sectorale en beleidskoepels, in lokaal, landelijk of internationaal perspectief. In publieke programma’s en in opdrachtonderzoek. Eén op één of in partnerschappen. Gezaghebbend, soms kritisch, maar altijd gericht op verbetering van dit onderwijs.
Neem contact op voor meer informatie
Drs. Jose Hermanussen
Drs. Jose Hermanussen
Jose Hermanussen heeft ruim 18 jaar ervaring in het beleids- en praktijkgericht onderwijsonderzoek. Haar methodologische expertise is breed en omvat zowel de uitvoering van casestudies en surveyonderzoek als proces-, effect- en verklarende evaluaties. Inhoudelijk is ze gespecialiseerd in vraagstukken op het vlak van organisatie, beleid en bestuur van mbo-instellingen in relatie tot versterking van onderwijskwaliteit, docentprofessionalisering en regionale samenwerking. Zij heeft specifieke ervaring met onderzoek naar de doorwerking of impact van interventies.
Publicatie overzichtDrs. Karel Kans
Drs. Karel Kans
Karel Kans is een ervaren onderzoeker en specialist in de aansluiting tussen arbeidsmarkt en beroepsonderwijs. Karel laat feiten spreken boven belangen. Dat doet hij in evaluatieonderzoek, maar ook als hij met diverse belangengroepen werkt aan een gezamenlijke visie op een goede aansluiting tussen opleidingen en de behoefte van de arbeidsmarkt.
Publicatie overzichtIr. Hester Smulders
Ir. Hester Smulders
Hester is senior onderzoeker bij ECBO. Zij richt zich op de samenwerking tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven. Hoe samenwerking wordt vormgegeven en hoe onderwijs aansluit op ontwikkelingen in het werkveld. Zij vindt het van belang dat kennis die voorhanden is wordt benut en wordt gedeeld.
Koen Vinckx MSc.
Koen Vinckx MSc.
Koen houdt zich als onderzoeker bezig met leren en met een goede aansluiting van onderwijs op de arbeidsmarkt en wat dat vraagt van studenten en systemen. Hij kent het speelveld van overheden en aanverwante partijen goed en weet vanuit zijn kritische analytische blik beleidsopgaven te vertalen naar toepasbaar onderzoek en vice versa.
Publicatie overzichtAnnemarie Groot, MA
Annemarie Groot, MA
Annemarie is als onderzoeker gespecialiseerd in basisvaardigheden. Zij werkt oplossingsgericht en is sterk in het verbinden van onderzoek aan de praktijk. Annemarie doet zowel kwalitatief onderzoek als kwantitatieve analyses. Ze heeft een achtergrond als docent en consultant en weet goed de vertaalslag te maken naar de betekenis voor het onderwijs.
Publicatie overzichtRonald Ferket Msc.
Ronald Ferket Msc.
Ronald’s werk richt zich op het ontwikkelen van data gestuurde oplossing. Zijn passie voor data vertaalt zich in onuitputtelijke enthousiasme en creatieve invalshoeken. In zijn projecten slaagt hij erin om gecombineerde databronnen te vertalen naar gebruikstoepassing zoals dashboards en innovatieve voorspelmodellen.
Dr. Karien Coppens
Dr. Karien Coppens
Karien heeft veel ervaring met vraagstukken en onderzoeken op het snijvlak van beleid, praktijk en onderzoek. Naast proceservaring, heeft ze expertise opgebouwd rondom thema’s als inclusief onderwijs, (onderwijs)loopbanen, ondersteuning van een leven lang ontwikkelen en het gebruik van data. Ze is een onderzoeker die graag verbindt en organiseert.
Publicatie overzichtDr. Sandra Wagemakers
Dr. Sandra Wagemakers
Sandra heeft als gepromoveerd onderzoeker sterk ontwikkelde kwalitatieve en kwantitatieve onderzoeksvaardigheden. Met haar enthousiasme en analytische blik heeft ze oog voor de directe toepasbaarheid van informatie. Sandra gelooft in de kracht van onderzoek en de doorwerking daarvan in de praktijk. Door haar bijdrage in onderzoek en kennisbenutting, weet ze concrete en inspirerende ideeën ten behoeve van betere kennisdeling toe te passen in andere situaties. Door kennisgedreven te werken, kunnen we onderwijs beter vormgeven. Als onderzoeker heeft Sandra ervaring met thema’s als kennisbenutting, onderzoekende houding en onderwijsinnovaties met ICT.
Publicatie overzichtDrs. Anneke Westerhuis
Drs. Anneke Westerhuis
Anneke is als ervaren onderzoeker en projectleider op vele terreinen thuis. Behalve onderzoek voor internationale organisaties als de Europese Commissie, OECD en CEDEFOP werkt ze met docenten aan het inrichten van onderzoek als teamactiviteit in het mbo. Ze verkent graag nieuwe wegen om samen tot nieuwe oplossingen te komen.
Drs. Ilona Koning
Drs. Ilona Koning
Expertise van Ilona is kennis verspreiden. Kennis uit onderzoek brengt zij op toegankelijke manier onder de aandacht. Voor ogen staat: wie moet deze kennis kunnen benutten en hoe bereik je dat het best? Haar werk kenmerkt zich door soepele en zorgvuldige communicatie, afgestemd op de beoogde doelgroep.
Annemiek Cox
Annemiek Cox
Annemiek heeft ruim twintig jaar ervaring als documentalist, informatiespecialist en is expert in (digitale) kennisverspreiding/communicatie/social media/nieuwsbrieven binnen beroepsonderwijs en een leven lang leren in binnen- en buitenland. Ze heeft kennis van en ervaring met projectondersteuning, literatuuronderzoek en deskresearch.