Waar staat de meterkast?

Home » Waar staat de meterkast?
Waar staat de meterkast?2017-02-18T15:43:31+02:00

Waar staat de meterkast?

Bas Vink en Jan de Jong

Gastcolumn 21ste-eeuwse vaardigheden: Bas Vink en Jan de Jong

“Waar staat de meterkast?” Dat is het eerste dat hij hoort nadat hij de voordeur heeft geopend. Na een gastvrije “goedenavond” terug te hebben gegeven, wijst meneer de Jong de storingsmonteur de plek waar het probleem nader geïnspecteerd kan worden. Meneer de Jong had te maken gekregen met een spontaan energietechnisch probleem en had daarom een monteur ingeschakeld. Hoewel het probleem snel verholpen was, klopte er toch ‘iets’ niet aan de werkwijze van de dienstdoende monteur. Zonder dat meneer de Jong er bewust een keuze voor maakt, drukt de ingezette benadering van de elektricien toch negatief op de beleving van de service.

Alles was dus in orde. Maar waarom is meneer de Jong dan niet tevreden? Deze storingsmonteur had niet echt een ‘warm karakter’, was niet echt ‘communicatief vaardig’ en het ontbrak aan ‘echte aandacht’ voor de klant. Wijzelf gebruiken de overkoepelende term ‘soft skills’. Kort gezegd: we hechten waarde aan een goed en wederzijds prettig contactmoment. Het probleem verhelpen is belangrijk, maar de communicatieve vaardigheden juist inzetten – zoals door simpelweg uit te leggen wat het probleem was, hoe het is opgelost, wat meneer de Jong kan doen om het probleem in het vervolg te voorkomen – is minstens zo belangrijk.

Met het oog op deze sterke behoefte menen wij dat er een aardige vertaalslag te maken valt binnen het onderwijs. Dus ook binnen onze eigen technische onderwijsinstelling. Want hoe brengen wij nu de ‘robuuste, harde’ jonge techneuten (lees: onze leerlingen) de kennis, kunde en het perspectief bij zodat ze in de toekomst hun klanten op de allerbeste manier kunnen helpen.

Ik ben werkzaam bij GO-college (mbo Techniek). We hebben onszelf met nadruk deze vraag gesteld. Wij zetten ons in om onze jonge techneuten ook van de benodigde ‘soft skills’ te voorzien om er voor te zorgen dat de toekomstige werkgevers nog meer tevreden klanten krijgen.

Bas Vink (docent Werktuigbouwkunde) en Jan de Jong (CvB GO College)

Contact

Dr. Pieter Baay
Dr. Pieter BaayOnderzoeker
06-54675627

Gerelateerd nieuws

410, 2018

Practoraat Brede Vorming gelanceerd in co-creatie met ecbo

Door |4 oktober 2018|Categorie(ën): Docent in het beroepsonderwijs, Kennisverspreiding, Kernvaardigheden|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Practoraat Brede Vorming gelanceerd in co-creatie met ecbo

Practoraat Brede Vorming gelanceerd in co-creatie met ecbo

Op 3 oktober is het practoraat Brede Vorming gestart bij ROC Friese Poort. Koen Vos is als practor geïnstalleerd en gaat de komende vier jaar verder aan de slag met brede vorming in het mbo. Ter voorbereiding op het practoraat schreven ROC Friese Poort en ecbo de publicatie ‘brede vorming: waarom nu?’. In de komende vier jaar zal ecbo het practoraat ondersteunen op onderzoeksmatig vlak, waarbij onder andere gewerkt wordt aan een leergang voor onderwijsprofessionals en een keuzedeel rondom community service learning.

307, 2018

Nieuw! Klas21 – Doe mee!

Door |3 juli 2018|Categorie(ën): Kennisverspreiding, Kernvaardigheden|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Nieuw! Klas21 – Doe mee!

Samen met studenten kennis verspreiden

Op 4 oktober 2018 start ecbo met Klas21, een fictieve klas met 21 mbo-studenten. Met Klas21 willen we studenten nog meer betrekken bij (de ontwikkeling van het instrument van) KOMPAS21 en hen inzetten als kennisverspreiders.

2106, 2018

21ste-eeuwse vaardigheden in mbo en hbo

Door |21 juni 2018|Categorie(ën): Kernvaardigheden|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor 21ste-eeuwse vaardigheden in mbo en hbo

Docentprofessionalisering centraal

Wat staat het mbo en hbo te doen rond 21ste-eeuwse vaardigheden? Op 5 juni kwamen professionals uit mbo en hbo bij elkaar om te spreken over een onderzoeksagenda voor het hbo en een professionaliseringsagenda voor het mbo. Ook de inrichting van de schoolcontext inclusief curriculumontwikkeling en gevolgen voor het management- en bestuursniveau kwamen uitgebreid aan bod.

Gerelateerde bijeenkomsten

Gerelateerde projecten en publicaties

2019-01-09T20:44:43+02:00

De rekentoetsen voor leerlingen met ernstige rekenproblemen (ER)

De rekentoetsen voor leerlingen met ernstige rekenproblemen (ER)

Het einddoel van het rekenonderwijs is om leerlingen op te leiden zodat ze adequaat kunnen omgaan met rekenkundige informatie in het (vervolg)onderwijs en in het dagelijks leven. Met de invoering van de Wet referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen is in 2010 voor alle onderwijssectoren vastgelegd wat leerlingen minimaal moeten beheersen op het gebied van taal en rekenen.

2017-11-22T15:30:50+02:00

Slowscan ROC Friese Poort

21ste-eeuwse vaardigheden in het curriculum van ROC Friese Poort Zorg en Welzijn

De aandacht voor 21ste-eeuwse vaardigheden is de laatste jaren gegroeid. Vaardigheden als kritisch denken, samenwerken en ondernemendheid zijn helemaal niet nieuw, maar wel anders dan 50 jaar geleden. Deze vaardigheden worden belangrijker dankzij een veranderende arbeidsmarkt en samenleving.

2017-12-10T12:16:18+02:00

De waarde(n) van brede vorming

Het mbo introduceert op geheel eigen wijze de maatschappelijke dienstplicht uit het regeerakkoord. ROC Friese Poort experimenteert met Community Service Learning en onderzocht met expertisecentrum beroepsonderwijs (ecbo) de toepassing van brede vorming (Bildung) in het mbo. Hun onderwijs laat studenten een maatschappelijke dienst leveren en stimuleert zo de brede vorming van studenten. Daarbij reflecteren studenten vanuit een Bildungsdenken op wat ze doen, wie ze zijn en hoe ze in de wereld staan.

Stel uw vraag