Situatiespel | Open kaart spelen met 21ste-eeuwse vaardigheden

01 december 2020
Het situatiespel helpt spelers om met vaardigheidskaarten actief te reflecteren op de inzet van hun 21ste-eeuwse vaardigheden in verschillende situaties. Het doel van het spel is om naar jezelf te kijken in bepaalde gebeurtenissen die je hebt meegemaakt: jezelf als persoon in een context plaatsen en daarover door te praten met anderen. Het spel is geschikt voor studenten en werkenden. De vragen op de kaarten zijn gebaseerd op rubrics uit KOMPAS21, een samenwerkingsverband van ECBO en meerdere mbo-instellingen. Het spel kan in tweetallen, kleine groepen of grotere groepen gespeeld worden.
Inhoud
Het spel kent tien 21ste-eeuwse vaardigheden. Deze vaardigheden komen genummerd terug in het spel:
-
- Ondernemendheid
- Probleemoplossend vermogen
- Communiceren
- Sociale en culturele vaardigheden
- Kritisch denken
- Creativiteit
- Zelfregulatie
- Samenwerken
- Mediawijsheid
- Leren leren.
Ontwikkelaars
Joeri Baarda, Pieter Baay, Tess Beking, Digna van den Broek, Koen Vos
Vormgever
Sanne Vos
Meer weten?
Wil je meer weten over het situatiespel? Of over KOMPAS21 en de implementatie van 21ste-eeuwse vaardigheden binnen je onderwijs? Neem dan contact met ons op via kompas21@ecbo.nl of neem contact op met onderstaande contactpersonen.
Podcast | Voorbeeld toepassing Situatiespel
Benieuwd naar een voorbeeld waarin dit spel is toegepast? Luister naar de podcast over ontwikkelingsgericht begeleiden van mbo-studenten.
Neem voor meer informatie contact op met
Dr. lr. Thomas Lans
Dr. lr. Thomas Lans
Thomas levert als senior onderzoeker bij ECBO een bijdrage aan responsief onderwijs met een focus op 21ste-eeuwse vaardigheden en ondernemende gedrag. Door een mix van ervaring, analytisch vermogen, en oplossingsgerichtheid slaat hij snel bruggen tussen wetenschap, onderwijs en bedrijfsleven.
Tessa Houwing
Tessa Houwing
Tessa is een energieke en doortastende consultant. Ze zet haar doe- en denkkracht in voor innovatievraagstukken in het onderwijs. Door haar expertise in veranderkunde en projectmanagement, weet ze vragen en resultaten te concretiseren. Met haar creativiteit en positiviteit kan ze verduidelijken, verbinden en beweging creëren.