Situatiespel | Open kaart spelen met 21ste-eeuwse vaardigheden

Situatiespel Kompas 21

01 december 2020

Het situatiespel helpt spelers om met vaardigheidskaarten actief te reflecteren op de inzet van hun 21ste-eeuwse vaardigheden in verschillende situaties. Het doel van het spel is om naar jezelf te kijken in bepaalde gebeurtenissen die je hebt meegemaakt: jezelf als persoon in een context plaatsen en daarover door te praten met anderen. Het spel is geschikt voor studenten en werkenden. De vragen op de kaarten zijn gebaseerd op rubrics uit KOMPAS21, een samenwerkingsverband van ECBO en meerdere mbo-instellingen. Het spel kan in tweetallen, kleine groepen of grotere groepen gespeeld worden.

Inhoud

Het spel kent tien 21ste-eeuwse vaardigheden. Deze vaardigheden komen genummerd terug in het spel:

    1. Ondernemendheid
    2. Probleemoplossend vermogen
    3. Communiceren
    4. Sociale en culturele vaardigheden
    5. Kritisch denken
    6. Creativiteit
    7. Zelfregulatie
    8. Samenwerken
    9. Mediawijsheid
    10. Leren leren.

Ontwikkelaars

Joeri Baarda, Pieter Baay, Tess Beking, Digna van den Broek, Koen Vos

Vormgever

Sanne Vos

Meer weten?

Wil je meer weten over het situatiespel? Of over KOMPAS21 en de implementatie van 21ste-eeuwse vaardigheden binnen je onderwijs? Neem dan contact met ons op via kompas21@ecbo.nl of neem contact op met onderstaande contactpersonen.

Podcast | Voorbeeld toepassing Situatiespel

Benieuwd naar een voorbeeld waarin dit spel is toegepast? Luister naar de podcast over ontwikkelingsgericht begeleiden van mbo-studenten.

Meer lezen over 21ste-eeuwse vaardigheden?

Nederlands en Rekenen in het mbo | Kennisproducten en professionaliseringsaanbod

Handleidingen formatieve toetstechnieken voor Nederlands en Rekenen