Talent voor de Toekomst, 21ste-eeuwse vaardigheden als keuzedeel

Home » Talent voor de Toekomst, 21ste-eeuwse vaardigheden als keuzedeel
Talent voor de Toekomst, 21ste-eeuwse vaardigheden als keuzedeel2017-02-21T14:02:43+02:00

Talent voor de Toekomst, 21ste-eeuwse vaardigheden als keuzedeel

Zadkine Startcollege

Samenwerking tussen Zadkine Startcollege en De Cultuurschool

Kennismaking

Zadkine Startcollege biedt entreeopleidingen aan voor jongeren, volwassenen en anderstaligen die een diploma op niveau 1 willen behalen. Met dit diploma stromen de studenten door ar mbo-niveau 2 of gaan aan het werk als assistent. Bij De Cultuurschool werken specialisten in het onderwijs en kunst- en cultuureducatie die van elke workshop en les een onverwacht leerfeest weten te maken. Het zijn onderwijsontwikkelaars die meedenken over geschikte projecten. De Cultuurschool beschikt over de juiste docenten om die projecten te begeleiden.

In Rotterdam is het percentage jongeren dat in een entreeopleiding terecht komt hoger dan in andere delen van het land. Juist voor deze jongeren is het noodzakelijk om de 21ste eeuwse vaardigheden te beheersen. Het keuzedeel Verrijking Leervaardigheden biedt de mogelijkheid om in te zoomen op de maatschappelijke tendensen en veranderingen. Dat is voor deze jongeren nodig om aan te sluiten bij de maatschappij en bij de wensen en eisen van hun toekomstige beroepenveld. Tenslotte dreigen een hoop van de baankansen van deze jongeren overgenomen te worden door robots en computers en in enkele jaren drastisch te wijzigen. Door de jongeren op te voeden met het idee dat ze een leven lang kunnen leren en vaardiger te maken in de 21ste eeuw zorgen we dat zij nu en in de toekomst talenten kunnen ontwikkelen en dus een baankans hebben.

Om dit te realiseren is Zadkine Startcollege op zoek gegaan naar een partner om samen het keuzedeel ‘Verrijking Leervaardigheden’ te ontwikkelen en op maat te maken voor de doelgroep MBO entree. De Cultuurschool is een organisatie die in staat is de 21eeeuwse vaardigheden om te zetten in praktische lessen en workshops.

Lessenreeks

Na een jaar van ontwikkelen staat een stevig curriculum waarbij de hele cirkel van de 21ste eeuwse vaardigheden wordt bestreken. Het keuzedeel Verrijking Leervaardigheden is een examenonderdeel met vijf modules en voldoen aan de landelijke exameneisen.

  1. On- en offline presenteren
  2. Content maken
  3. Mbo-persbureau
  4. Debat
  5. Ritselen en regelen

Docenten van Zadkine Startcollege maken de modules in overleg met  De Cultuurschool. Dit om elkaar te versterken en vakinhoud, toetsing en examinering op elkaar te laten aansluiten. Tijdens loopbaanbegeleiding leren de leerlingen bijvoorbeeld  een cv maken, tijdens de module On- en offline presenteren krijgen ze de tools om die cv opvallend en anders vorm te geven. Ze worden mediawijs en leren zich slim online presenteren met lessen van een grafisch vormgever. Met een theaterdocent leren ze zich presenteren in een elevatorpitch en een filmpje. Met een fotograaf leren ze hoe je met beeld de wereld om je heen kunt beïnvloeden en hoe dit in het voordeel kan werken. Met een documentairemaakster leren de leerlingen te soul searchen en groots te dromen en zich daardoor positief te presenteren.

Voor de toetsing maakt de student een portfolio. Opdrachten in de portfolio worden beoordeeld door de vakdocent samen met de loopbaanbegeleider. Aandachtspunten zijn vakinhoud, motivatie en talent.

Het gaat dus om praktische lessen die aansluiten bij de beleving van de doelgroep met een bijbehorende reader Talent voor de Toekomst. Uitgangspunt zijn de 21ste eeuwse vaardigheden.

Meer informatie

Voor meer informatie over de lessenreeks en reader Talent voor de Toekomst kan contact worden opgenomen met Marianne Evegroen, Zadkine Startcollege m.evegroen@zadkine.nl

of Simone den Haan, De Cultuurschool, simone@decultuurschool.nl

Contact

Dr. Pieter Baay
Dr. Pieter BaayOnderzoeker
06-54675627

Gerelateerd nieuws

410, 2018

Practoraat Brede Vorming gelanceerd in co-creatie met ecbo

Door |4 oktober 2018|Categorie(ën): Docent in het beroepsonderwijs, Kennisverspreiding, Kernvaardigheden|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Practoraat Brede Vorming gelanceerd in co-creatie met ecbo

Practoraat Brede Vorming gelanceerd in co-creatie met ecbo

Op 3 oktober is het practoraat Brede Vorming gestart bij ROC Friese Poort. Koen Vos is als practor geïnstalleerd en gaat de komende vier jaar verder aan de slag met brede vorming in het mbo. Ter voorbereiding op het practoraat schreven ROC Friese Poort en ecbo de publicatie ‘brede vorming: waarom nu?’. In de komende vier jaar zal ecbo het practoraat ondersteunen op onderzoeksmatig vlak, waarbij onder andere gewerkt wordt aan een leergang voor onderwijsprofessionals en een keuzedeel rondom community service learning.

307, 2018

Nieuw! Klas21 – Doe mee!

Door |3 juli 2018|Categorie(ën): Kennisverspreiding, Kernvaardigheden|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Nieuw! Klas21 – Doe mee!

Samen met studenten kennis verspreiden

Op 4 oktober 2018 start ecbo met Klas21, een fictieve klas met 21 mbo-studenten. Met Klas21 willen we studenten nog meer betrekken bij (de ontwikkeling van het instrument van) KOMPAS21 en hen inzetten als kennisverspreiders.

2106, 2018

21ste-eeuwse vaardigheden in mbo en hbo

Door |21 juni 2018|Categorie(ën): Kernvaardigheden|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor 21ste-eeuwse vaardigheden in mbo en hbo

Docentprofessionalisering centraal

Wat staat het mbo en hbo te doen rond 21ste-eeuwse vaardigheden? Op 5 juni kwamen professionals uit mbo en hbo bij elkaar om te spreken over een onderzoeksagenda voor het hbo en een professionaliseringsagenda voor het mbo. Ook de inrichting van de schoolcontext inclusief curriculumontwikkeling en gevolgen voor het management- en bestuursniveau kwamen uitgebreid aan bod.

Gerelateerde bijeenkomsten

Gerelateerde projecten en publicaties

2019-01-09T20:44:43+02:00

De rekentoetsen voor leerlingen met ernstige rekenproblemen (ER)

De rekentoetsen voor leerlingen met ernstige rekenproblemen (ER)

Het einddoel van het rekenonderwijs is om leerlingen op te leiden zodat ze adequaat kunnen omgaan met rekenkundige informatie in het (vervolg)onderwijs en in het dagelijks leven. Met de invoering van de Wet referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen is in 2010 voor alle onderwijssectoren vastgelegd wat leerlingen minimaal moeten beheersen op het gebied van taal en rekenen.

2017-11-22T15:30:50+02:00

Slowscan ROC Friese Poort

21ste-eeuwse vaardigheden in het curriculum van ROC Friese Poort Zorg en Welzijn

De aandacht voor 21ste-eeuwse vaardigheden is de laatste jaren gegroeid. Vaardigheden als kritisch denken, samenwerken en ondernemendheid zijn helemaal niet nieuw, maar wel anders dan 50 jaar geleden. Deze vaardigheden worden belangrijker dankzij een veranderende arbeidsmarkt en samenleving.

2017-12-10T12:16:18+02:00

De waarde(n) van brede vorming

Het mbo introduceert op geheel eigen wijze de maatschappelijke dienstplicht uit het regeerakkoord. ROC Friese Poort experimenteert met Community Service Learning en onderzocht met expertisecentrum beroepsonderwijs (ecbo) de toepassing van brede vorming (Bildung) in het mbo. Hun onderwijs laat studenten een maatschappelijke dienst leveren en stimuleert zo de brede vorming van studenten. Daarbij reflecteren studenten vanuit een Bildungsdenken op wat ze doen, wie ze zijn en hoe ze in de wereld staan.

Stel uw vraag