De achtergrond van verschillen tussen studenten op mbo-niveau 3 en 4

2017-10-04T21:25:48+00:00

Vier casestudies in de opleiding Maatschappelijke Zorg

Het uitgangspunt van dit onderzoek was een vraag uit de praktijk. Wat zijn de specifieke kenmerken voor niveau 3 mbo-studenten met betrekking tot curriculum ontwerp? Kunnen we rekening houden met specifieke kenmerken die niveau 3 studenten hebben ten opzichte van de andere niveaus bij het ontwerpen, indelen en organiseren van het curriculum? Deze vraag is gesteld door een mbo-professional aan het online loket: de Kennisrotonde. Bestaande literatuur bleek ontoereikend. In dit onderzoek werden daarom casestudies uitgevoerd om achtergrondinformatie te verzamelen over de specifieke kenmerken van niveau 3 mbo-studenten.

Evaluatie pilots educatieve minor beroepsonderwijs

2017-05-18T16:48:55+00:00

Stuurgroep-, ontwikkelaars- en deelnemersperspectief

Eind 2011 is er bij twee mbo-instellingen een start gemaakt met de projecten ‘Meesterschap in Techniek’ respectievelijk ‘Technische Teams van de Toekomst’, met subsidie vanuit het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). In beide projecten vindt, naast activiteiten gericht op het stimuleren van het technisch beroepsonderwijs, de ontwikkeling van een educatieve minor beroepsonderwijs plaats. De looptijd van beide projecten is van 2011-2014.

Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

2018-03-17T13:20:11+00:00

Tweede meting

Dit rapport schetst een beeld van experimenten met doorlopende leerlijnen in het vmbo en mbo die sinds het schooljaar 2014-2015 zijn gestart. Het gaat om doorlopende leerlijnen vanaf leerjaar 3 van het vmbo op niveau 2 en 3 in alle sectoren (vakmanschaproutes), op niveau 4 in de technieksector (technologieroute) en op niveau 4 in de overige sectoren (beroepsroutes). Gedurende de periode 2014-2022 hebben samenwerkingsverbanden van vmbo- en mbo-scholen experimenteerruimte om deze geïntegreerde leerlijnen vorm te geven.

Het PDG-traject herzien

2016-12-21T20:55:50+00:00

Een analyse van de uitwerking van de beleidsmaatregel 'pedagogisch-didactisch getuigschrift'

Veel onderwijsgevenden in het mbo komen uit de beroepspraktijk. Hun praktijkkennis en –vaardigheden zijn belangrijk voor het verzorgen van goed beroepsonderwijs. De kwaliteit van deze zij-instromers staat hoog op de beleidsagenda van OCW.

Zorg voor onderwijskwaliteit in het mbo

2017-11-06T16:34:08+00:00

De sector mbo aan zet?

De zorg voor onderwijskwaliteit is tegenwoordig een prominent onderwerp binnen mbo-instellingen. De mbo-sector zet diverse instrumenten in om de kwaliteit van onderwijs te waarborgen. Hoe effectief zijn die eigenlijk? Ecbo heeft hier onderzoek naar gedaan.

Onderwijsondersteuners in het mbo

2016-12-21T21:00:17+00:00

afbakening, lokalisering en toerusting

Ecbo heeft in opdracht van de MBO Raad onderzoek gedaan naar functionarissen in het mbo die onderwijsondersteunende werkzaamheden verrichten die direct zijn gerelateerd aan onderwijsleerproces. Dit leverde een actueel beeld van de werkzaamheden en functies die deze functionarissen bekleden.

Jongeren uit vso en pro op weg naar een baan

2018-03-18T12:25:12+00:00

Een onderzoek naar de Borissystematiek van SBB

Waarom is de ene jongere uit vso en pro wel succesvol op de arbeidsmarkt en de andere niet? Hoe zorg je dat jongeren niet alleen werk vinden, maar ook werk houden? En (hoe) is dat terug te vinden in de Borissystematiek? Naar deze en andere vragen deed ecbo op verzoek van SBB onderzoek.

Beleidsontwikkeling van onderop

2016-12-21T21:02:29+00:00

Wat het beroepsonderwijs kan leren van innovatieve praktijken in andere sectoren

Vergelijkbaar met de discussies in het onderwijs, wordt ook in andere sectoren gesproken over (her)waardering van de vakkennis en -ervaring van de professional. Wat kan het onderwijs leren van innovatieve praktijken van professionals in andere sectoren?

Overwegingen bij de rolverdeling in teams in het mbo

2017-09-18T09:17:46+00:00

Kijkkader en instrument

In het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) dragen onderwijsteams samen de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van het onderwijs en bijbehorende regeltaken. In deze publicatie beschouwen de onderzoekers welke overwegingen een rol spelen bij de rolverdeling in teams.

Horizononderzoek 2013 ROC de Leijgraaf

2016-12-21T21:06:07+00:00

Verhaal over 10 jaar integraal herontwerp

In 2004 startte ROC de Leijgraaf een vernieuwingstraject onder de noemer ‘integraal herontwerp’. Het Horizononderzoek volgde dit innovatieproces van het schooljaar 2008/9 tot en met 2012/13. Horizononderzoek 2013 is de afsluitende publicatie van dit traject. Hieronder zijn alle publicaties verzameld.

De dagelijkse zorg voor onderwijskwaliteit in het mbo

2016-12-21T21:06:39+00:00

Bouwstenen voor een aanpak

In de afgelopen jaren staat onderwijskwaliteit in alle onderwijssectoren veelvuldig op de agenda van bestuurders. Er is echter nog weinig bekend over voorwaarden in het organisatieklimaat en de cultuur van de organisatie die de dagelijkse zorg voor onderwijskwaliteit bevorderen dan wel over de manier waarop de zorg voor onderwijskwaliteit een plek heeft in het dagelijks handelen.

Publieke en private mbo-opleidingen vergeleken

2016-12-21T21:07:41+00:00

Paper over overeenkomsten en verschillen publieke en private mbo-opleidingen

Mbo-opleidingen worden door zowel publieke als private instellingen aangeboden. Ecbo vergelijkt in deze studie een aantal publieke en private opleidingen met eenzelfde kwalificatiedossier en crebonummer. Is het eindresultaat van deze opleidingen ook daadwerkelijk hetzelfde? En waarom kiezen studenten voor private dan wel publieke opleidingen?

Leerplanontwikkeling in het middelbaar beroepsonderwijs

2017-04-18T16:47:18+00:00

De bruikbaarheid van kwalificatiedossiers onderzocht

In het mbo zijn de Kenniscentra Beroepsonderwijs Bedrijfsleven op dit moment druk in de weer om in de beschrijving van de kwalificaties de voorwaardelijke kennis en vaardigheden voor adequate beroepsuitoefening nadrukkelijker te formuleren. Ecbo onderzocht de bruikbaarheid van de kwalificatiedossiers en de vertaalslag ervan naar curriculumontwikkeling.

Kansrijk toelatingsbeleid

2017-06-22T17:35:21+00:00

Een kader om toelatingsbeleid tegen het licht te houden

Mbo-instellingen besteden steeds meer aandacht aan hun toelatingsbeleid. Toch leven er nog veel vragen over dit onderwerp. Met de publicatie Kansrijk toelatingsbeleid wil ecbo de kennis over het toelatingsbeleid vergroten en de discussie in de instellingen hierover voeden.

Smal versus breed beroepsonderwijs

2016-12-21T21:12:04+00:00

Arbeidsmarktpositie en curriculumkenmerken van smalle versus brede mbo-opleidingen

Smal of breed opleiden vormt een steeds terugkerende vraag in het beroepsonderwijs. Zijn afgestudeerden gebaat bij meer algemene vaardigheden of juist bij meer beroepsgerichte vaardigheden? In opdracht van ecbo onderzocht ROA de arbeidsmarktpositie van smal en breed opgeleide mbo’ers.

Hybride leeromgevingen: het verweven van leer- en werkprocessen

2016-12-21T21:12:22+00:00

Engelstalige paper over hybride leeromgevingen nu ook in het Nederlands

De samenwerking tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven komt prominent tot uiting in hybride leeromgevingen: een verweving van schools leren en werkplekleren in één leeromgeving. Een thema dat ook internationaal de nodige aandacht krijgt.

Monitor Sociale Veiligheid 2011

2018-03-19T09:53:33+00:00

Monitor Sociale Veiligheid mbo

Sociale veiligheid is een groot goed. Oók voor onderwijsinstellingen. Studenten en medewerkers moeten zich veilig en geborgen voelen op scholen. Uit de Monitor Sociale Veiligheid 2011 - waarvan in januari 2013 het derde deel verscheen - blijkt dat het middelbaar beroepsonderwijs goed scoort qua veiligheid. Maar blijvende aandacht is nodig.

Goed bestuur in het mbo. Vorderingen in de implementatie van de Code Goed bestuur

2016-12-22T10:13:24+00:00

Evaluatie van de naleving en de werking van de code ‘Goed bestuur in de bve-sector’

Sinds 2006 committeren besturen in de mbo-sector, verenigd in de MBO Raad, zich aan de Governance Code BVE. In deze code staan afspraken en handreikingen over ‘goed bestuur’ van de onderwijsorganisaties. Ecbo onderzocht de naleving en toepassing van de code.

De bijdrage van HRM in het mbo

2017-10-17T11:54:57+00:00

Aanknopingspunten voor een op teams gericht HRM-beleid

Het middelbaar beroepsonderwijs wordt steeds vaker georganiseerd via onderwijsteams. Dat vraagt onder meer een andere rol van HRM; een rol die momenteel ter discussie staat. Met deze publicatie wil ecbo die discussie concretiseren en aanknopingspunten bieden voor een nieuw, op teams gericht HRM-beleid.

Hoe groen is het gras bij de buren? De gebruiks- en leerwaarde van de Benchmark mbo

2018-03-22T09:24:05+00:00

Spiegelen aan collega-organisaties, van elkaar leren en jezelf verbeteren

Sinds de eerste rapportage in 2006 is de Benchmark mbo uitgegroeid tot een gewaardeerd instrument. Mbo-instellingen spiegelen zich ermee aan collega-organisaties en kunnen zo van elkaar leren en zichzelf verbeteren. Toch is leren van de Benchmark mbo niet altijd even vanzelfsprekend, zo concludeert ecbo in Hoe groen is het gras bij de buren? De gebruiks- en leerwaarde van de Benchmark mbo.

Kiezen moet: Focus in het mbo door profilering

2017-10-17T11:55:32+00:00

'Focus aanbrengen om beter te presteren'

Kwaliteitsverbetering en overlevingsdrang. Dat zijn de voornaamste redenen waarom instellingen ervoor kiezen zich te profileren op een specifiek mbo-onderdeel. Louise van de Venne (ecbo) en Olaf McDaniel (CBE Group) onderzochten met welke stimulerende en remmende factoren mbo-instellingen hierbij te maken kregen.

Ontwikkelingen en maatregelen in het middelbaar beroepsonderwijs

2017-10-17T11:55:45+00:00

Effecten van politieke en demografische bewegingen op het mbo.

Kwaliteitsverbetering, maar ook bezuinigingen. Van demografische groei naar mogelijke krimp. Welke effecten hebben deze ontwikkelingen op mbo-instellingen en -deelnemers? Ecbo onderzocht de verwachte gevolgen van het actieplan Focus op vakmanschap voor de onderwijskwaliteit en financiële huishouding van mbo-instellingen.

HRM in de mbo-sector: control of commitment?

2017-10-17T11:58:27+00:00

Analyse van de HRM-visie op landelijk, sectoraal en instellingsniveau

De kwaliteit van docenten en onderwijskundig personeel staat de laatste jaren flink in de belangstelling. Goed HRM-beleid is een onontbeerlijk onderdeel van de verdere professionalisering van onderwijspersoneel. Ecbo en partners onderzochten HRM binnen de mbo-sector.

Verspreiding van innovaties stimuleren

2016-12-21T21:14:17+00:00

Twee opdrachten voor organisaties binnen het beroepsonderwijs

Disseminatie betekent letterlijk uitzaaiing of uitbreiding. Handig en noodzakelijk soms. Zeker in het geval van innovaties, waarvan door een proces van disseminatie ook anderen gebruik kunnen maken. In het beroepsonderwijs gebeurt dat volgens Regina Mulder nog te weinig.

Effectief innoveren

2016-12-21T21:16:26+00:00

Innovatie in het onderwijs verbeteren en versnellen

Teams van mbo-docenten staan voor de verre van eenvoudige taak om hun onderwijs opnieuw vorm te geven, met als richtsnoer de competentiegerichte kwalificatiedossiers. Maar hoe geeft je dat vernieuwingsproces vorm? Ecbo werkte samen met 15 docententeams aan het antwoord op die vraag in het project ‘Effectief Innoveren’.

Mbo’s steeds veiliger

2017-04-12T08:59:22+00:00

Monitor Sociale Veiligheid brengt veiligheid mbo's in beeld

Sociale veiligheid is een groot goed. Oók voor onderwijs­instellingen. Deelnemers en medewerkers moeten zich veilig en geborgen voelen op scholen. Uit de tweejaarlijkse Monitor Sociale Veiligheid blijkt dat het middelbaar beroepsonderwijs goed scoort qua veiligheid.

Verkorte bol-opleidingen niveau 4

2016-12-21T21:19:20+00:00

Hoeveel mbo-opleidingen korter dan 4 jaar zijn er al?

In het Actieplan mbo Focus op vakmanschap 2011-2015 stelt de minister van OCW voor om de opleidingsduur van veel niveau 4-opleidingen terug te brengen van 4 naar 3 jaar. Hoeveel opleidingen korter dan 4 jaar zijn er eigenlijk al? Ecbo zocht het uit.

Personeelsbeleid in het mbo

2016-12-21T21:19:28+00:00

Stof tot nadenken: MESO focus besteedt aandacht aan ecbo-onderzoek naar personeelsbeleid en professionalisering in het mbo.

Het mbo heeft in de afgelopen decennia te maken gehad met ingrijpende ontwikkelingen. Fusie en schaalvergroting, de invoering van cgo en nadruk op marktwerking. In de komende tien jaar wordt het er niet echt rustiger op: het rendement van het mbo moet omhoog, de sector moet meer focus aanbrengen in het aanbod en de bedrijfsvoering moet strakker. Bij al deze ontwikkelingen was en is een belangrijke rol weggelegd voor het personeelsbeleid.

Regionale samenwerking: Een beleids- en onderzoeksagenda

2016-12-21T21:19:44+00:00

Deze agenda is het resultaat van een expertbijeenkomst.

Het ecbo organiseerde op 18 november 2010 een expertmeeting rondom regionale samenwerking. Onderzoekers en beleidsexperts op verschillende beleidsniveaus (overheid, mbo-instellingen en belangenorganisaties) kwamen bij elkaar. Doel van de bijeenkomst was om vanuit een bestaande kennisbasis uit onderzoek en beleid een op de toekomst gerichte onderzoeks- en beleidsagenda rondom regionale samenwerking te ontwikkelen, waarmee beleid en onderzoek aangescherpt en uitgewerkt kan worden.

LLL: een toekomstkeuze in het hbo?

2016-12-21T21:20:07+00:00

Kwalitatieve monitor EVC en Maatwerk Werkend Leren

In de afgelopen jaren hebben verschillende hbo-instellingen ervaring opgedaan met EVC en maatwerk werkend leren. Wat hebben de hbo’s geleerd uit die EVC-periode en welk effect heeft dat op hun doorontwikkeling naar dienstverleners voor een Leven Lang Leren?

Competentiegericht onderwijs en de rol van HRM

2016-12-21T21:20:31+00:00

Praktijkvragen van roc's bij de veranderende rol van HRM in het mbo.

In opdracht van ecbo deden Aad Oosterhof (Van Kessel & Oosterhof) en Frank Streefland (Streefland Advies) onderzoek naar ‘Competentiegericht onderwijs en de rol van HRM: beeld van veranderingen’. Centrale vraag: welke praktijkvragen hebben roc’s als het gaat om de veranderende rol van HRM in het mbo?

Flexibiliteit in het mbo: remmers en trekkers

2016-12-21T21:21:33+00:00

Verslag van onderzoek naar flexibiliteit in het mbo.

Het mbo staat voor de opdracht om tegemoet te komen aan de wensen van een zeer diverse deelnemerspopulatie. Mbo’s doen moeite om vormen van flexibiliteit toe te passen. Er zijn echter nog veel vragen en klachten.

Monitor MBO-Ambitie Programma: Achtergrond, aanpak en instrumenten

2016-12-21T21:22:10+00:00

Scholen kunnen zelf de relevante kennis over de voortgang in de scholen benoemen

Het Platform Bèta Techniek heeft in 2007 en 2008 met 28 mbo-instellingen afspraken gemaakt over deelname aan het MBO-Ambitie Programma. Doel van het programma is instellingen, kenniscentra en bedrijven te stimuleren het bètatechnisch mbo-onderwijs zo aantrekkelijk te maken dat meer jongeren kiezen voor bètatechnische opleidingen (ambitieprogramma.nl). In vergelijking tot 2003 zouden er in 2010 15% meer deelnemers in de techniek moet zijn.