Evaluatie nieuwe bekostiging vavo

2018-04-17T18:28:38+00:00

In opdracht van ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Ecbo heeft in opdracht van het ministerie van OCW een evaluatieonderzoek uitgevoerd naar de wijziging in de bekostiging van het voortgezet algemeen volwassenenonderwijs (vavo). Over het algemeen heeft de wijziging in de bekostiging van het vavo positief uitgepakt: het aanbod is behouden gebleven, de invloed van de gemeente op het toelatingsbeleid is verdwenen en de toegankelijkheid is gewaarborgd. Aandachtspunten zijn de kleinere instellingen en het groeiend aantal zorgleerlingen die drukken op de infrastructuur en bekostiging van het vavo.

Implementatie doorlopende leerlijnen vmbo-mbo

2018-03-08T14:46:58+00:00

Derde monitor vakmanschap-, technologie- en beroepsroutes

In het afgelopen schooljaar 2016-2017 is het aantal lopende vakmanschap-, technologie- en beroepsroutes bijna verdubbeld ten opzichte van het jaar ervoor (202 versus 109). Zowel na één als na twee jaar in een technologieroute blijkt er minder voortijdig schoolverlaten (vsv) plaats te vinden dan buiten de route. Bij de vakmanschaproute zijn de resultaten minder eenduidig.

Maatwerk en doorstroom

2018-03-18T12:46:49+00:00

Maatwerkdiploma’s in het voortgezet onderwijs en doorstroom naar vervolgonderwijs

De leerlingpopulatie in het voortgezet onderwijs wordt diverser. Het is aan het onderwijs om op diversiteit van leerlingen in te spelen, bijvoorbeeld door maatwerk in het diplomaniveau. De leerling kan dan bepaalde vakken op een hoger niveau afronden. Ecbo en DUO deden onderzoek naar de potentie van deze vorm van een maatwerkdiploma.

Havo: scharnier in het Nederlandse onderwijsstelsel?

2017-09-08T13:29:37+00:00

Dit onderzoek geeft antwoord op de vraag of het havo zich als scharnier in het voortgezet onderwijs ontwikkelt. Daar is veel voor te zeggen. Zo heeft het havo in het aanbod van algemeen vormend voortgezet onderwijs in doorstroomtermen zowel een verbinding met de gemengde en theoretische leerweg van het vmbo als met het vwo. Uit het vmbo mogen leerlingen uit de gemengde en theoretische leerweg opstromen naar het havo en leerlingen voor wie het vwo te zwaar blijkt kunnen terugvallen op het havo. Door dat grensverkeer tussen vmbo, havo en vwo doen betrekkelijk veel leerlingen voor kortere of langere tijd het havo aan.

Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

2018-03-17T13:20:11+00:00

Tweede meting

Dit rapport schetst een beeld van experimenten met doorlopende leerlijnen in het vmbo en mbo die sinds het schooljaar 2014-2015 zijn gestart. Het gaat om doorlopende leerlijnen vanaf leerjaar 3 van het vmbo op niveau 2 en 3 in alle sectoren (vakmanschaproutes), op niveau 4 in de technieksector (technologieroute) en op niveau 4 in de overige sectoren (beroepsroutes). Gedurende de periode 2014-2022 hebben samenwerkingsverbanden van vmbo- en mbo-scholen experimenteerruimte om deze geïntegreerde leerlijnen vorm te geven.

Bredere opleidingen voor een smallere doelgroep?

2018-03-18T12:40:23+00:00

Ontwikkelingen in de samenstelling van instroom en breder opleiden op mbo niveau 2

In dit onderzoek staan twee ontwikkelingen in opleidingen op niveau 2 centraal: veranderingen in de samenstelling van de instroom en verbreding van opleidingen. Binnen het mbo-veld zijn er geluiden dat de samenstelling van de groep instromers op niveau 2 verandert. In opleidingen op niveau 2 zouden zich de overwegend meer kansarme jongeren concentreren, kansrijkere jongeren zouden vaker voor opleidingen op een hoger niveau kiezen. Daarnaast zouden er relatief steeds meer studenten een zogenaamde brede opleiding doen.

Daling deelname aan basisberoepsgerichte leerweg vmbo

2017-07-03T09:53:08+00:00

Passend in een internationale trend?

Jaarlijks stappen rond de 90.000 leerlingen direct over van het vmbo naar het mbo. De leerweg die zij in het vmbo volgen bepaalt in hoge mate op welk niveau ze in het mbo instromen. De afgelopen jaren zien we een daling van de instroom aan de basisberoepsgerichte leerweg, wat tevens leidt tot een daling in de instroom op niveau 2 van het mbo.

Mbo-studenten die uitvallen op het hbo: wie zijn ze en waar vallen zij uit?

2018-03-17T13:31:12+00:00

Analyse van studentenstromen over periode 2005

Er wordt veel gediscussieerd over het hoe en waarom van de hoge uitvalpercentages onder mbo-studenten op het hbo. Hoewel men het er over eens is dat de uitval van mbo’ers op het hbo (te) hoog is, is er nog veel onbekend over wie nu precies de mbo 4-studenten zijn die het hbo instromen, wie van hen uitvallen en bij welke hogescholen en studies dat gebeurt.

Doorstroom mbo-hbo: studenten aan het woord

2018-03-17T13:45:03+00:00

Over studiekeuze, verwachtingen en belevi

Doorstroom mbo-hbo staat breed in de belangstelling. Er is veel aandacht voor de hoge uitvalcijfers van mbo-studenten op het hbo en de (on)mogelijkheden daar iets aan te doen. Opvallend genoeg komen studenten zelf in die discussies nauwelijks aan het woord.

Doorstroom mbo-hbo verbeteren: hoe doen scholen dat?

2018-03-17T13:39:19+00:00

Een inventarisatie bij veertien mbo- en hbo-instellingen.

Er doen veertien mbo- en hbo-instellingen mee aan het NRO Onderzoek “Verbeterde aansluiting mbo-hbo. Wat werkt?”. Binnen deze scholen is een inventarisatie gemaakt van alle trajecten die lopen om de doorstroom mbo-hbo te verbeteren.

Vocational education and training in the Netherlands

2017-08-24T16:37:51+00:00

Short description

In deze korte beschrijving beoogt Cedefop, het Europees centrum voor de ontwikkeling van de beroepsopleiding, bij te dragen tot een beter begrip van het beroepsonderwijs en volwasseneneducatie in Nederland. Het biedt inzicht in de belangrijkste kenmerken en het benadrukt de recente ontwikkelingen in het beleid.

Doorstroom mbo-hbo en uitval in het hbo. Evidence-based aanbevelingen

2018-03-17T13:51:35+00:00

Literatuuronderzoek

De doorstroom van het mbo naar het hbo is ondermaats. Bovendien vallen de doorgestroomde mbo-studenten vaker uit dan havisten en vwo'ers. En mbo-studenten switchen minder vaak van studie in vergelijking met de studenten van de andere onderwijstypes.

Verbeteren van doorstroom in de beroepskolom

2018-03-17T13:59:05+00:00

Lessen uit de regeling Innovatiearrangement

De overgangen in de beroepskolom verlopen niet altijd zo soepel als gehoopt. Met name studenten die doorstromen van mbo naar hbo en studenten die doorstromen van vmbo naar mbo niveau 1 hebben een hoog uitvalspercentage in het eerste leerjaar. In opdracht van Het Platform Beroepsonderwijs (HPBO) heeft ecbo onderzoek gedaan naar de doorstoom binnen de innovatiearrangementen.

Studiesucces in de G4 opnieuw beoordeeld

2018-03-18T12:30:19+00:00

Replicatieonderzoek naar het effect van populatieverschillen op de studieresultaten in roc’s

De replicatie betreft de vergelijking van het studiesucces in de roc’s binnen de G4 met het succes in de roc’s buiten de G4 en het zoeken naar een verklaring voor de achterblijvende resultaten in de roc’s binnen de G4 in termen van populatieverschillen.

Monitor vakmanschap- en technologieroute

2018-03-18T12:32:43+00:00

Nulmeting en reconstructie beleidstheorie

Ecbo heeft samen met SEO Economisch Onderzoek en het Kohnstamm Instituut van het Ministerie van OCW de opdracht gekregen om de experimenten doorlopende leerlijnen vmbo-mbo (vakmanschap- en technologieroute) te monitoren gedurende de gehele looptijd van het experiment (2014-2022).

Stapelen op het startkwalificatieniveau

2016-12-21T21:08:22+00:00

Doorleren bovenop startkwalificatieniveau in beeld

Ecbo doet onder andere onderzoek naar leerloopbanen in en rond het middelbaar beroepsonderwijs. Deze onderzoeken brengen in beeld welke routes de deelnemers bewandelen. Voortijdig schoolverlaten krijgt daarbij veel aandacht, maar nu is ook het ‘stapelen’ in beeld gebracht.

Vroegtijdig signaleren van onderwijsuitval

2016-12-21T21:08:30+00:00

Inzichten van en voor de praktijk

Het terugdringen van voortijdig schoolverlaten (vsv) is al jaren een doelstelling van de opeenvolgende kabinetten. Ecbo deed verkennend onderzoek naar het vroegtijdig signaleren van onderwijsuitval: hoe is dit georganiseerd en welke behoeften leven er bij docenten en instellingen?

Stromen en onderstromen in vo, mbo en hbo

2018-03-19T09:49:46+00:00

Ontwikkelingen in leerlingenstromen door het Nederlandse onderwijsstelsel

Voor scholen is groei van het aantal leerlingen en studenten niet langer vanzelfsprekend. Dat komt niet alleen doordat het aantal jongeren geleidelijk afneemt, maar ook door verschuivingen in de voorkeuren voor onderwijsroutes en door overheidsmaatregelen.

Opleiden op de laagste niveaus

2016-12-21T21:10:11+00:00

De ontwikkelingen in Nederland en enkele EU-landen

In Nederland daalt de deelname aan opleidingen op het laagste onderwijsniveau. Een belangrijke reden is dat leerlingen bij voorkeur het hoogste opleidingsniveau kiezen dat binnen hun bereik ligt. Ecbo verkende welke gevolgen dit heeft voor de lagere niveaus en of dit vraagstuk ook in andere landen speelt.

Kansrijk toelatingsbeleid

2017-06-22T17:35:21+00:00

Een kader om toelatingsbeleid tegen het licht te houden

Mbo-instellingen besteden steeds meer aandacht aan hun toelatingsbeleid. Toch leven er nog veel vragen over dit onderwerp. Met de publicatie Kansrijk toelatingsbeleid wil ecbo de kennis over het toelatingsbeleid vergroten en de discussie in de instellingen hierover voeden.

Op weg naar succes. Kwantitatieve rapportage VM2-experimenten schooljaar 2011-2012

2016-12-21T21:12:48+00:00

Jaarrapportage VM2-monitor 2011/2012

Eén locatie, één docententeam, één pedagogisch-didactische aanpak. Dat is de kern van het VM2-experiment, waarin vbmo- en mbo-instellingen samenwerken aan een doorlopende leerlijn vmbo-mbo. In opdracht van ecbo monitort Actis de voortgang van het experiment.

Later is niet te laat. Inspiratie voor curatief vsv-beleid

2017-10-17T11:54:35+00:00

Bouwstenen voor succesvol vsv-beleid

Nederland heeft grote stappen gezet in het terugdringen van voortijdige schooluitval. Maar soms is schooluitval niet te voorkomen. Dan gaan jongeren van school zonder diploma dat ze een goede kans op de arbeidsmarkt geeft. Een deel van deze jongeren is later wel in staat om een startkwalificatie te halen, als ze terugkeren naar het onderwijs.

De middenweg tussen blijven en uitvallen: switchen

2017-10-17T11:59:46+00:00

Verkenning van de effecten van switchen tussen de domeinen in het mbo (bol niveau 4)

In de publicatie De middenweg tussen blijven en uitvallen: switchen verkennen de onderzoekers de effecten van switchen van mbo-domein. Ze concluderen dat switchen negatieve effecten kan hebben, maar bij een positieve en onderbouwde keuze door de deelnemer én goede opvang in de nieuwe opleiding juist ook heel succesvol kan zijn.

Verschillende wegen, gelijke bestemming

2018-03-22T09:26:52+00:00

De arbeidsmarktpositie van hbo'ers met mbo of havo als voortraject

Het mbo is een belangrijke aanvoerroute voor het hbo: in 2011 waren drie op de tien instromers afkomstig uit het mbo. Speelt de vooropleiding van hbo-afgestudeerden een rol in hun vroege carrièreverloop (1,5 en 5 jaar na het afstuderen)?

De verloren zonen (m/v): Terugkeer in het onderwijs van vsv’ers

2016-12-21T21:18:55+00:00

Resultaten van het eerste deel van een onderzoek

Voortijdig schoolverlaten wordt in de berichtgeving veelal gezien als het einde van het (onderwijs)verhaal. Onderwijsdeelnemers die zonder startkwalificatie uitvallen, zouden niet te motiveren zijn voor onderwijs.

Een schepje erbovenop: via mbo 2 naar mbo 3

2016-12-21T21:20:14+00:00

Factsheet geeft een eerste antwoord op vragen over doorstroming

Voor het merendeel van de deelnemers op niveau 2 van het mbo is het diploma geen eindstation: ze besluiten om door te leren op niveau 3 of 4. Jaarlijks doen bijna 16.000 deelnemers een schepje bovenop hun startkwalificatie. Maar welke factoren beïnvloeden het doorstroom­gedrag van deelnemers? Welk deel van de doorstromers haalt daadwerkelijk het diploma op niveau 3? En hoe gaan onderwijs­instellingen eigenlijk met de interne doorstroom om?

Opleidingsniveau en beroepsrichting in de doorstroom van vmbo naar mbo

2016-12-21T21:20:40+00:00

Voor de niveauafstemming is de doorstroomregeling in het leven geroepen.

Bij de doorstroom van vmbo naar mbo moeten beslissingen worden genomen over het opleidingsniveau en de beroepsrichting in het vervolgtraject. Voor de niveauafstemming is de doorstroomregeling in het leven geroepen. Die blijkt, met name in de bbl, vaak niet te worden toegepast, waardoor vmbo’ers op een lager niveau moeten beginnen dan de regeling voorschrijft. Op korte termijn blijkt dat geen nadelige invloed te hebben op de schoolloopbaan van deze vmbo’ers. Hoe lagere plaatsingen op langere termijn uitpakken weten we echter nog niet.

Van vmbo naar havo: tweestrijd over tweesprong?

2018-03-19T10:17:34+00:00

Onderzoek naar de overgang van vmbo naar havo.

Na jaren van terugloop stijgt de laatste jaren de toestroom van vmbo’ers (gl/tl) naar het havo. Thans ligt die op ruim 20%. Reeds enige jaren doet ecbo onderzoek naar de overgang van vmbo naar havo. De route vmbo naar havo 4 biedt leerlingen die eerdere keuzes willen bijstellen of laatbloeiers daartoe een mogelijkheid.

De route van havo naar mbo: uitweg of omweg?

2016-12-21T21:23:27+00:00

De doorstroom van havo naar mbo in kaart gebracht.

In een in 2008 verschenen verkenning naar de doorstroom in het Nederlandse onderwijs wordt opgemerkt dat jaarlijks een redelijk grote groep havisten naar het mbo gaat, maar dat we nog weinig weten van deze doorstromers. In dit onderzoek wordt de doorstroom van het havo naar het mbo in kaart gebracht.