Werk hebben en werk houden in het mbo

2017-06-15T11:08:58+00:00

Employability van onderwijsgevend personeel

Employability is het vermogen om werk te verkrijgen en/of te behouden. De employability van onderwijsgevenden in het mbo is iets lager dan gemiddeld in Nederland. Een hogere employability heeft een positief effect op de loopbaan. En employability wordt vooral bepaald door persoonsgebonden en in tweede instantie organisatiegebonden factoren, en minder door functiegebonden factoren.

Ervaren werkdruk in het mbo

2018-03-15T11:36:33+00:00

Onderzoeksverslag
Er is recent veel aandacht voor werkdruk onder docenten; in onderzoek, beleid en in de media. Veelal gaat dit echter over het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs en blijft het mbo onderbelicht. Dit terwijl docenten in het mbo een hoge werkdruk ervaren, zoals blijkt uit het onderzoek naar medewerkerstevredenheid van de sector.

Het PDG-traject herzien

2016-12-21T20:55:50+00:00

Een analyse van de uitwerking van de beleidsmaatregel 'pedagogisch-didactisch getuigschrift'

Veel onderwijsgevenden in het mbo komen uit de beroepspraktijk. Hun praktijkkennis en –vaardigheden zijn belangrijk voor het verzorgen van goed beroepsonderwijs. De kwaliteit van deze zij-instromers staat hoog op de beleidsagenda van OCW.

Zorg voor onderwijskwaliteit in het mbo

2017-11-06T16:34:08+00:00

De sector mbo aan zet?

De zorg voor onderwijskwaliteit is tegenwoordig een prominent onderwerp binnen mbo-instellingen. De mbo-sector zet diverse instrumenten in om de kwaliteit van onderwijs te waarborgen. Hoe effectief zijn die eigenlijk? Ecbo heeft hier onderzoek naar gedaan.

Voorstel bekwaamheidseisen onderwijsondersteunend personeel in het mbo

2017-02-01T16:39:27+00:00

Waar moeten zij minimaal aan voldoen?

Minister Bussemaker van OCW ontving vrijdag 10 juni 2016 van de beroepsvereniging van opleiders in het mbo (BVMBO) een voorstel voor bekwaamheidseisen voor onderwijsondersteunend personeel in het mbo.

Onderwijsondersteuners in het mbo

2016-12-21T21:00:17+00:00

afbakening, lokalisering en toerusting

Ecbo heeft in opdracht van de MBO Raad onderzoek gedaan naar functionarissen in het mbo die onderwijsondersteunende werkzaamheden verrichten die direct zijn gerelateerd aan onderwijsleerproces. Dit leverde een actueel beeld van de werkzaamheden en functies die deze functionarissen bekleden.

Overwegingen bij de rolverdeling in teams in het mbo

2017-09-18T09:17:46+00:00

Kijkkader en instrument

In het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) dragen onderwijsteams samen de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van het onderwijs en bijbehorende regeltaken. In deze publicatie beschouwen de onderzoekers welke overwegingen een rol spelen bij de rolverdeling in teams.

Samenwerkende teams in het mbo

2016-12-21T21:05:26+00:00

De ontwikkeling van de teamportretmethodiek

Een bijzonder kenmerk van het middelbaar beroepsonderwijs is een sterke gerichtheid op het werken in teams. Een goede samenwerking in die teams ontstaat echter niet vanzelf. De publicatie beschrijft de ontwikkeling van een methodiek die teams kunnen gebruiken om inzicht te krijgen in hun ontwikkeling.

Verbindend perspectief op opleiden naar vakmanschap

2017-03-13T16:39:43+00:00

Expertisegebieden van docenten en praktijkopleiders in het mbo

De publicatie Verbindend perspectief op opleiden naar vakmanschap geeft een antwoord op de vraag welke expertise docenten en praktijkopleiders nodig hebben bij het opleiden van studenten naar vakmanschap.

Medewerkerstevredenheid in het mbo

2016-12-21T21:07:51+00:00

Literatuurscan

De werktevredenheid van leraren in het mbo is al langere tijd een punt van zorg. In vergelijking met leraren uit andere sectoren, zijn mbo-leraren ontevredener over de organisatie waar zij werken. In opdracht van ecbo voerde de leerstoelgroep Educatie- en Competentiestudies van de Wageningen Universiteit een literatuurscan uit.

Docenten Omgangskunde en Pedagogiek in het mbo: aanbod, vraag en inzet

2018-03-19T09:51:58+00:00

Arbeidsmarkt van onderwijspersoneel

Minister Bussemaker en staatssecretaris Dekker (OCW) boden de Tweede Kamer onlangs een aantal rapporten en notities aan onder de gemeenschappelijke noemer ‘Arbeidsmarkt van onderwijspersoneel’. Een van de onderliggende rapporten is een bijdrage van ecbo: Docenten Omgangskunde en Pedagogiek in het mbo: aanbod, vraag en inzet.

Samenwerkende teams in het mbo: een teamportret

2016-12-21T21:09:30+00:00

Samenwerking in teams overzichtelijk in kaart

Samenwerking is een belangrijk thema in het hedendaagse beroepsonderwijs. En nergens lijkt dat belangrijker – en meer vanzelfsprekend – dan in de organisatorische eenheid van het beroepsonderwijs bij uitstek: het opleidingsteam. In Samenwerkende teams in het mbo: een teamportret brengt ecbo de samenwerking in mbo-teams overzichtelijk in kaart.

Addendum generieke kennisbasis tweedegraads lerarenopleidingen

2016-12-21T21:10:32+00:00

Focus op beroepsopleidend onderwijs

In opdracht van het ministerie van OCW onderzocht ecbo de generieke kennisbasis van tweedegraads lerarenopleidingen. Dit Addendum bevat aanwijzingen voor mogelijke aanvullingen op deze kennisbasis.

In gesprek over teamdoelen en professionele identiteit

2016-12-21T21:11:14+00:00

Gespreksmethodiek voor de professionele ontwikkeling van docenten

De kwaliteit van het onderwijs staat of valt met de kwaliteit van docenten. De publicatie In gesprek over teamdoelen en professionele identiteit verkent de mogelijkheden van de professionele dialoog: een gespreksmethodiek voor de professionele ontwikkeling van docenten.

Bumpy moments in de dagelijkse onderwijspraktijk

2016-12-21T21:11:56+00:00

Een verkenning in het speciaal, primair, voortgezet en middelbaar (beroeps)onderwijs

In opdracht van de Onderwijsraad maakte ecbo een studie van dilemma’s die docenten in hun dagelijkse onderwijspraktijk ervaren. Deze studie maakt deel uit van een verkennend adviestraject van de Onderwijsraad naar persoonlijke professionaliteit van docenten.

Met inzet, geduld en maatwerk. Lesgeven aan deelnemers in mbo niveau 1 of 2

2017-10-17T11:59:59+00:00

Lesgeven aan deelnemers in mbo niveau 1 of 2

Lesgeven aan deelnemers in mbo niveau 1 of 2 is een vak apart. Dat concluderen Ria Groenenberg en José Hermanussen (ecbo) op basis van een onderzoek onder 255 docenten die lesgeven op deze niveaus.

Docent in mbo niveau 1 of 2, een vak apart

2017-10-17T11:58:48+00:00

Onderzoek naar drijfveren, vakmanschap en ondersteuning vanuit de organisatie

Deelnemers in mbo niveau 1 en 2 hebben vaak relatief veel aandacht en begeleiding nodig. Wat vraagt dat van de docenten op deze niveaus? Over welke kwaliteiten en vaardigheden moeten zij beschikken om met deze doelgroepen te werken?

Pedagogisch-didactisch handelen

2016-12-21T21:15:41+00:00

Hoe geven docenten in het complexe mbo-werkveld vorm aan hun opleidingstaken?

Het middelbaar beroepsonderwijs is een boeiende en levendige sector, maar ook een uiterst ingewikkelde. Hoe geven docenten in dit complexe werkveld vorm aan hun opleidingstaken? Ecbo onderzocht wat uit de literatuur bekend is over hun pedagogisch-didactisch handelen.

Medezeggenschap en participatie van docenten

2016-12-21T21:25:02+00:00

Nulmeting naar de invloed van docenten in de bve-sector.

In het voorjaar van 2010 wordt in de bve-sector de Wet op de ondernemingsraden (WOR) van toepassing. Medezeggenschap wordt daarmee genormaliseerd, de juridische kaders sluiten aan bij meeste andere publieke en private sectoren. De zeggenschap van docenten over één (belangrijk) aspect – namelijk de inhoud en organisatie van het onderwijs – wordt op een andere manier gewaarborgd. Dit gebeurt via een professioneel statuut, een afspraak tussen werkgevers en werknemers. Via het professioneel statuut wordt tevens invulling gegeven aan het Convenant Actieplan Leerkracht. Een ander gevolg van de wetswijziging is dat medezeggenschap van docenten en deelnemers uit elkaar wordt gehaald.

Inclusief onderwijs: reflectie op diepgewortelde tradities

2017-06-27T14:30:42+00:00

Een studie naar de attituden van aankomende leerkrachten.

Dit onderzoek richt zich op het, overigens internationale, verschijnsel dat de grenzen tussen speciaal en regulier basisonderwijs vervagen en het onderwijs zich ontwikkelt in de richting van ‘inclusief' onderwijs.