Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Home » Portfolio » Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit
Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit2019-06-14T10:56:00+02:00

Project Description

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Auteurs: Patricia Brouwer & José Hermanussen (Expertisecentrum Beroepsonderwijs), Rob Vink (IVA Onderwijs), Jannet Doppenberg (Hogeschool van Amsterdam), Jef van den Hout (Eindhoven School of Education), Carlos van Kan (Hogeschool van Arnhem en Nijmegen)

I.s.m. Rob Hazelhoff (ROC van Twente), Piet Jan Kuipers & André Pierik (Rijn IJssel), Wim Diender & Louise van de Beerekamp (Deltion College), Marente Schnoing (MBO Utrecht), Maurice Koster (Helicon)

Publicatiedatum: mei 2019

NRO-project 405-15-621. Dit project is gefinancierd door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Opleidingsteams in het mbo werken dagelijks aan de kwaliteit van hun onderwijs. Wat maakt dat teams hierin succesvol zijn? 6 cruciale factoren blijken van belang. Het onderzoeksrapport Samenwerken aan Onderwijskwaliteit, dat werd gefinancierd door Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek, kun je hier downloaden.

Hoewel opleidingsteams in het mbo ‘aan zet’ zijn, vinden zij het niet eenvoudig om verantwoordelijkheid te nemen voor (het verbeteren van) de onderwijskwaliteit. De vraag is hoe mbo-instellingen opleidingsteams beter kunnen ondersteunen bij het werken aan onderwijsverbetering. In dit praktijkgerichte onderzoek, dat werd opgezet en uitgevoerd door een consortium van mbo-instellingen en onderzoeksinstituten, werd nagegaan welke factoren van invloed zijn bij het samenwerken aan onderwijskwaliteit. Uit het onderzoek komt naar voren dat zes factoren hierbij van belang zijn: leiderschapsklimaat, ondersteunende afdelingen, samenwerkingscondities, kwaliteit van samenwerking, teameffectiviteit en ten slotte onderwijspraktijk. Deze factoren geven bestuurders en leidinggevenden in mbo-instellingen grip op wat ervoor zorgt dat het ene team optimaal functioneert en het andere team niet op gang wil komen.

Wil je inzichten uit onderzoek verbinden aan teamvraagstukken in jouw mbo-instelling? CINOP organiseert op 1 juli een netwerkbijeenkomst over teams en onderwijskwaliteit. Naast het delen van inzichten uit onderzoek ga je met onze ervaren consultants en collega leidinggevenden de inzichten vertalen naar een mogelijke aanpak voor het versterken van het (samen)werken in jouw teams. Geef je leiding aan teams in het mbo? Of ben je vanuit directie, HR of O&K betrokken? Dan ben je van harte welkom. Meer informatie over de bijeenkomst en aanmelden kan hier.

Contact

Drs. José Hermanussen
Drs. José HermanussenSenior onderzoeker
06-10970839
Dr. Patricia Brouwer
Dr. Patricia BrouwerSenior onderzoeker
06-12235587

Gerelateerde publicaties

Naast deze studie zijn ook enkele essays opgesteld over de kennisinfrastructuur in Australië, Denemarken, Duitsland, Frankrijk en Zwitserland. José Hermanussen en Trudy Moerkamp hebben bovendien een afzonderlijke publicatie gemaakt over innovatie van werkprocessen bij de jeugdzorg, de politie en de gezondheidszorg. Deze studies zijn ontsloten via de website van ecbo.

2019-06-14T10:56:00+02:00

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Hoewel opleidingsteams in het mbo ‘aan zet’ zijn, vinden zij het niet eenvoudig om verantwoordelijkheid te nemen voor (het verbeteren van) de onderwijskwaliteit. De vraag is hoe mbo-instellingen opleidingsteams hierbij beter kunnen ondersteunen.

Gerelateerd nieuws

1607, 2019

Eerste rapportage Evaluatie en monitoring wet toelatingsrecht mbo

Door |16 juli 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Eerste rapportage Evaluatie en monitoring wet toelatingsrecht mbo

Vanaf 1 augustus 2017 is de wet ‘Vroegtijdige aanmelddatum en toelatingsrecht tot het mbo’ in werking getreden. De nieuwe wet introduceert een set maatregelen, waaronder de aanmelddatum van 1 april, voorschriften voor procedures en informatievoorziening, het toelatingsrecht voor aankomende studenten, voorwaarden waaronder dat toelatingsrecht geldt en het verplichte bindend studieadvies in het eerste jaar van de opleiding.

307, 2019

Kamerbrief sterk technisch vmbo

Door |3 juli 2019|Categorie(ën): Kennisverspreiding, Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Kamerbrief sterk technisch vmbo

Kamerbrief sterk technisch vmbo

De Monitor Sterk Techniekonderwijs; de nulmeting, gaat aan de feitelijke monitoring van het programma Sterk Techniekonderwijs vooraf. De Monitor is uitgevoerd door José Mulder (ResearchNed), Ronald Ferket (ecbo) en Christoph Meng (Research) Centre for Education and the Labour Market (ROA) en Anneke Westerhuis (ecbo).

207, 2019

Kompas21 lancering op 2 juli

Door |2 juli 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Kompas21 lancering op 2 juli

Kompas21 lancering op 2 juli

Samen met 12 mbo-scholen ontwikkelde Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo) dit instrument voor en door het mbo. ROC Friese Poort volgde als eerste deelnemer de Train-de-Trainer tweedaagse. Het doel van de tweedaagse was om KOMPAS21 goed te integreren binnen de onderwijsinstelling. Gedurende intensieve sessies zijn de medewerkers klaargestoomd om zelf als trainer aan de slag te gaan.

Gerelateerde bijeenkomsten

Heeft u een vraag aan ons?