Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Home » Portfolio » Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit
Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit2019-06-14T10:56:00+02:00

Project Description

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Auteurs: Patricia Brouwer & José Hermanussen (Expertisecentrum Beroepsonderwijs), Rob Vink (IVA Onderwijs), Jannet Doppenberg (Hogeschool van Amsterdam), Jef van den Hout (Eindhoven School of Education), Carlos van Kan (Hogeschool van Arnhem en Nijmegen)

I.s.m. Rob Hazelhoff (ROC van Twente), Piet Jan Kuipers & André Pierik (Rijn IJssel), Wim Diender & Louise van de Beerekamp (Deltion College), Marente Schnoing (MBO Utrecht), Maurice Koster (Helicon)

Publicatiedatum: mei 2019

NRO-project 405-15-621. Dit project is gefinancierd door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Opleidingsteams in het mbo werken dagelijks aan de kwaliteit van hun onderwijs. Wat maakt dat teams hierin succesvol zijn? 6 cruciale factoren blijken van belang. Het onderzoeksrapport Samenwerken aan Onderwijskwaliteit, dat werd gefinancierd door Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek, kun je hier downloaden.

Hoewel opleidingsteams in het mbo ‘aan zet’ zijn, vinden zij het niet eenvoudig om verantwoordelijkheid te nemen voor (het verbeteren van) de onderwijskwaliteit. De vraag is hoe mbo-instellingen opleidingsteams beter kunnen ondersteunen bij het werken aan onderwijsverbetering. In dit praktijkgerichte onderzoek, dat werd opgezet en uitgevoerd door een consortium van mbo-instellingen en onderzoeksinstituten, werd nagegaan welke factoren van invloed zijn bij het samenwerken aan onderwijskwaliteit. Uit het onderzoek komt naar voren dat zes factoren hierbij van belang zijn: leiderschapsklimaat, ondersteunende afdelingen, samenwerkingscondities, kwaliteit van samenwerking, teameffectiviteit en ten slotte onderwijspraktijk. Deze factoren geven bestuurders en leidinggevenden in mbo-instellingen grip op wat ervoor zorgt dat het ene team optimaal functioneert en het andere team niet op gang wil komen.

Wil je inzichten uit onderzoek verbinden aan teamvraagstukken in jouw mbo-instelling? CINOP organiseert op 1 juli een netwerkbijeenkomst over teams en onderwijskwaliteit. Naast het delen van inzichten uit onderzoek ga je met onze ervaren consultants en collega leidinggevenden de inzichten vertalen naar een mogelijke aanpak voor het versterken van het (samen)werken in jouw teams. Geef je leiding aan teams in het mbo? Of ben je vanuit directie, HR of O&K betrokken? Dan ben je van harte welkom. Meer informatie over de bijeenkomst en aanmelden kan hier.

Download publicatie

Contact

Drs. José Hermanussen
Drs. José HermanussenSenior onderzoeker
06-10970839
Dr. Patricia Brouwer
Dr. Patricia BrouwerSenior onderzoeker
06-12235587

Gerelateerde publicaties

Naast deze studie zijn ook enkele essays opgesteld over de kennisinfrastructuur in Australië, Denemarken, Duitsland, Frankrijk en Zwitserland. José Hermanussen en Trudy Moerkamp hebben bovendien een afzonderlijke publicatie gemaakt over innovatie van werkprocessen bij de jeugdzorg, de politie en de gezondheidszorg. Deze studies zijn ontsloten via de website van ecbo.

2019-06-14T10:56:00+02:00

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Hoewel opleidingsteams in het mbo ‘aan zet’ zijn, vinden zij het niet eenvoudig om verantwoordelijkheid te nemen voor (het verbeteren van) de onderwijskwaliteit. De vraag is hoe mbo-instellingen opleidingsteams hierbij beter kunnen ondersteunen.

Gerelateerd nieuws

1306, 2019

Ecbo partner in drie nieuwe langlopende praktijkgerichte onderzoeken

Door |13 juni 2019|Categorie(ën): Kennisverspreiding, Mbo-organisatie|Reacties uitgeschakeld voor Ecbo partner in drie nieuwe langlopende praktijkgerichte onderzoeken

Ecbo partner in drie nieuwe langlopende praktijkgerichte onderzoeken

Drie onderzoeksprojecten, waarin ecbo participeert, zijn geselecteerd door de Programmaraad voor Praktijkgericht Onderzoek van het NRO. Lees verder om te zien om welke onderzoeksprojecten het gaat.

606, 2019

Onderwijsinnovatie met moderne ICT in het mbo

Door |6 juni 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Reacties uitgeschakeld voor Onderwijsinnovatie met moderne ICT in het mbo

Onderwijsinnovatie met moderne ICT in het mbo

Onze samenleving verandert continu, onder andere door ontwikkelingen op ICT-gebied. Ook scholen willen graag gebruiken maken van recente ontwikkelingen, om zo effectiever onderwijs te kunnen geven. Goed inzicht in waarvoor en op welke wijze scholen hun onderwijs innoveren met ICT die bijdraagt aan het beter leren van studenten is essentieel.

406, 2019

Online cursus kritisch denken

Door |4 juni 2019|Categorie(ën): Docent in het beroepsonderwijs, Mbo-organisatie|Reacties uitgeschakeld voor Online cursus kritisch denken

Online cursus kritisch denken

Kritisch denken in het mbo? Gisteren lanceerde Kennispunt Burgerschap mbo een gratis online cursus voor mbo-docenten. Ecbo ontwikkelde de cursus. Vol werkvormen, vlogs van onderwijsprofessionals & persoonlijke reflectievragen.

Gerelateerde bijeenkomsten

Heeft u een vraag aan ons?