Werk hebben en werk houden in het mbo

Home » Portfolio » Werk hebben en werk houden in het mbo
Werk hebben en werk houden in het mbo 2018-07-26T09:51:31+00:00

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email

Werk hebben en werk houden in het mbo

Employability van onderwijsgevend personeel

Auteur(s): Joris Cuppen, Karel Kans, Patricia Brouwer, Annemarie Groot en Beatrice van der Heijden
Publicatiedatum: mei 2017

Employability is het vermogen om werk te verkrijgen en/of te behouden. De employability van onderwijsgevenden in het mbo is iets lager dan gemiddeld in Nederland. Een hogere employability heeft een positief effect op de loopbaan. En employability wordt vooral bepaald door persoonsgebonden en in tweede instantie organisatiegebonden factoren, en minder door functiegebonden factoren.

Dit zijn enkele van de conclusies uit het onderzoek ‘Werk hebben en werk houden in het mbo’. Dit onderzoek biedt concrete aanknopingspunten voor werkgevers en andere arbeidsmarktpartijen binnen en buiten het mbo, om gericht beleid te ontwikkelen om de employability van personeel te verbeteren.

Onderzoeksvraag

Dit onderzoek geeft antwoord op de vraag hoe het gesteld is met de employability van onderwijsgevend personeel in het mbo en wie binnen deze doelgroep een hoge of juist lage employability hebben. Daarnaast is onderzocht welke factoren bepalend zijn voor employability: de persoon, de functie of de organisatie.

Leeftijd

De leeftijd van onderwijsgevend personeel in het mbo is traditioneel hoog. En de gemiddelde leeftijd blijft stijgen, onder meer door de hogere pensioenleeftijd. Over het algemeen heeft ouder personeel op de arbeidsmarkt te kampen met een negatieve beeldvorming. Zo zouden zij minder productief zijn en minder geneigd tot veranderen.

En in het mbo?

Klopt dit voor wat betreft het onderwijsgevend personeel in het mbo? Is ouder personeel minder ‘employable’? En wat kunnen onderwijsinstellingen doen om de employability van onderwijspersoneel te vergroten? Lees erover in de publicatie.

Werk hebben en werk houden in het mbo
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Drs. Karel Kans
Drs. Karel Kans Senior onderzoeker
06-12234777
Dr. Patricia Brouwer
Dr. Patricia BrouwerSenior onderzoeker
06-12235587
Annemarie Groot, MA
Annemarie Groot, MAOnderzoeker
06-12127678

Gerelateerde publicaties

2018-11-07T12:23:45+00:00

Kwaliteit en kwantiteit van docenten

Kwaliteit en kwantiteit van docenten

In dit paper brengen we een aantal actuele ontwikkelingen en onderzoeksresultaten in het beroepsonderwijs in kaart. Zowel vanuit het perspectief van docenten, instructeurs en praktijkopleiders, als vanuit het perspectief van beginnende docenten, masteropgeleide en gepromoveerde docenten. Al deze onderwijsprofessionals en de studenten die zij opleiden verdienen een aantrekkelijk beroepsperspectief en een goede voorbereiding daarop.

2018-07-26T16:41:09+00:00

Quickscan 6 – Evaluatie sectorplannen

Quickscan 6

Werkgevers- en werknemersorganisaties worden voor maximaal de helft van de kosten ondersteund door de overheid in hun plannen om mensen aan het werk te krijgen en te houden. Ecbo voert samen met SEO Economisch Onderzoek de monitoring en evaluatie van deze Regeling Cofinanciering Sectorplannen uit.

2018-05-29T20:20:45+00:00

‘We laten de regionale arbeidsmarkt leidend zijn’

Werken op de grens van zorg en welzijn. Ontwikkelingen op de arbeidsmarkt voor mbo’ers Maatschappelijke Zorg en Sociaal Werk

De arbeidsmarkt in de zorg is volop in beweging. Scholen die zorgopleidingen aanbieden streven ernaar zo goed mogelijk mee te bewegen. Ecbo onderzocht hoe de werkvelden van twee zorgopleidingen van ROC Midden Nederland zich ontwikkelen en hoe deze zich tot elkaar verhouden. Wat is de behoefte van werkgevers in de regio en wat betekent dit voor het profiel van beide opleidingen?

Gerelateerd nieuws

1411, 2018

Onderzoeksrapport Ondernemendheidsvaardigheden in het mbo

By | 14 november 2018|Categories: Docent in het beroepsonderwijs, Kennisverspreiding|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Onderzoeksrapport Ondernemendheidsvaardigheden in het mbo

Onderzoeksrapport Ondernemendheidsvaardigheden in het mbo

Ondernemende mbo-studenten zijn positiever over hun prestaties op school en hebben meer vertrouwen in een succesvolle afronding van hun opleiding en succesvol werk in de toekomst. Het stimuleren van ondernemendheid tijdens de opleiding lijkt bij te dragen aan meer zelfvertrouwen. Dit blijkt uit het pilot-onderzoek dat Ecbo heeft uitgevoerd voor het ministerie van OCW. Het rapport wordt gelanceerd door minister Van Engelshoven in de Global Entrepreneurship Week, van 12-16 november op hogeschool Rotterdam. De minister vraagt daar aandacht voor het belang van ondernemendheidsonderwijs. 

1411, 2018

Promoveren in onderwijskundig onderzoek – iets voor jou?

By | 14 november 2018|Categories: Docent in het beroepsonderwijs, Kennisverspreiding|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Promoveren in onderwijskundig onderzoek – iets voor jou?

Promoveren in onderwijskundig onderzoek - iets voor jou?

In september 2019 start een nieuwe ronde van het pre-promotietraject voor docenten in het mbo. Aanmelden voor deze derde ronde kan vanaf januari 2019.

410, 2018

Practoraat Brede Vorming gelanceerd in co-creatie met ecbo

By | 4 oktober 2018|Categories: Docent in het beroepsonderwijs, Kennisverspreiding, Kernvaardigheden|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Practoraat Brede Vorming gelanceerd in co-creatie met ecbo

Practoraat Brede Vorming gelanceerd in co-creatie met ecbo

Op 3 oktober is het practoraat Brede Vorming gestart bij ROC Friese Poort. Koen Vos is als practor geïnstalleerd en gaat de komende vier jaar verder aan de slag met brede vorming in het mbo. Ter voorbereiding op het practoraat schreven ROC Friese Poort en ecbo de publicatie ‘brede vorming: waarom nu?’. In de komende vier jaar zal ecbo het practoraat ondersteunen op onderzoeksmatig vlak, waarbij onder andere gewerkt wordt aan een leergang voor onderwijsprofessionals en een keuzedeel rondom community service learning.

Gerelateerde bijeenkomsten

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email