Vraag naar vaardigheden

Home » Portfolio » Vraag naar vaardigheden
Vraag naar vaardigheden2016-12-21T21:13:10+02:00

Project Description

Vraag naar vaardigheden

Verkenning van de literatuur en beschikbare databronnen

Auteur(s): Amélia Roman
Publicatiedatum: december 2011

De veranderende vraag naar competenties kan worden opgevangen door strategisch onderwijsbeleid. Maar hoe weet het beroepsonderwijs of werkgevers tevreden zijn met het aanbod van vaardigheden? Ecbo verkende de literatuur en beschikbare databronnen.


De arbeidsmarkt is altijd in beweging. Laaggeschoold werk trekt weg uit Nederland, de vraag naar hoger opgeleid personeel groeit. Ook sectoren en beroepen zelf veranderen, en daarmee ook de eisen die het bedrijfsleven stelt aan (vaardigheden en competenties van) het personeel.

Vraag naar informatie
Hebben onderwijsinstellingen genoeg informatie over deze ontwikkelingen in de vraag naar vaardigheden om hierop te kunnen inspelen met strategisch onderwijsbeleid? En zijn werkgevers tevreden met huidige aanbod van competenties en vaardigheden door mbo-opgeleiden? Deze laatste vraag wordt in het Actieplan Focus op Vakmanschap zelfs voorgesteld als indicator bij de financiering van het onderwijs.

Bronnenoverzicht
In de publicatie Vraag naar vaardigheden biedt ecbo een overzicht van wat er uit de literatuur bekend is over ontwikkelingen in de vraag naar vaardigheden door werkgevers. Ook opgenomen is een overzicht van de beschikbare surveys en databronnen om die vraag uiteindelijk te kunnen meten en evalueren.

Vraag naar vaardigheden
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s) Amélia Roman

Amélia RomanOnderzoeker

Gerelateerde publicaties

2019-01-09T20:44:43+02:00

De rekentoetsen voor leerlingen met ernstige rekenproblemen (ER)

De rekentoetsen voor leerlingen met ernstige rekenproblemen (ER)

Het einddoel van het rekenonderwijs is om leerlingen op te leiden zodat ze adequaat kunnen omgaan met rekenkundige informatie in het (vervolg)onderwijs en in het dagelijks leven. Met de invoering van de Wet referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen is in 2010 voor alle onderwijssectoren vastgelegd wat leerlingen minimaal moeten beheersen op het gebied van taal en rekenen.

2017-11-22T15:30:50+02:00

Slowscan ROC Friese Poort

21ste-eeuwse vaardigheden in het curriculum van ROC Friese Poort Zorg en Welzijn

De aandacht voor 21ste-eeuwse vaardigheden is de laatste jaren gegroeid. Vaardigheden als kritisch denken, samenwerken en ondernemendheid zijn helemaal niet nieuw, maar wel anders dan 50 jaar geleden. Deze vaardigheden worden belangrijker dankzij een veranderende arbeidsmarkt en samenleving.

2017-12-10T12:16:18+02:00

De waarde(n) van brede vorming

Het mbo introduceert op geheel eigen wijze de maatschappelijke dienstplicht uit het regeerakkoord. ROC Friese Poort experimenteert met Community Service Learning en onderzocht met expertisecentrum beroepsonderwijs (ecbo) de toepassing van brede vorming (Bildung) in het mbo. Hun onderwijs laat studenten een maatschappelijke dienst leveren en stimuleert zo de brede vorming van studenten. Daarbij reflecteren studenten vanuit een Bildungsdenken op wat ze doen, wie ze zijn en hoe ze in de wereld staan.

Gerelateerd nieuws

1501, 2019

Tweede tussenevaluatie sectorplannen

By |15 januari 2019|Categories: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor Tweede tussenevaluatie sectorplannen

Tweede tussenevaluatie sectorplannen

Eind 2013 is de regeling ‘cofinanciering van de sectorplannen’ in werking getreden. Met deze regeling worden werkgevers- en werknemersorganisaties voor maximaal de helft van de kosten ondersteund door de overheid in hun plannen om mensen aan het werk te krijgen en te houden.

2307, 2018

Quickscan 6 – Evaluatie sectorplannen

By |23 juli 2018|Categories: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Quickscan 6 – Evaluatie sectorplannen

Quickscan 6 – Evaluatie sectorplannen

De voortgang van de sectorplannen wordt bijgehouden door middel van zogenoemde quickscans, uitgevoerd door SEO Economisch onderzoek en het Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo). Op 5 juli is de zesde en laatste quickscan opgeleverd.

1912, 2017

Eerste tussenevaluatie sectorplannen verschenen

By |19 december 2017|Categories: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor Eerste tussenevaluatie sectorplannen verschenen

Rapport aangeboden aan de Tweede Kamer

Onlangs hebben ecbo en SEO Economisch Onderzoek de eerste Tussenevaluatie Sectorplannen opgeleverd. Het rapport is door de minister van SZW aangeboden aan de Tweede Kamer in de kamerbrief ‘Voortgangsbrief sectorplannen en maatregelen Doorstart naar nieuw werk’.

Gerelateerd events

Heeft u een vraag aan ons?