Voorstel bekwaamheidseisen onderwijsondersteunend personeel in het mbo

Home » Portfolio » Voorstel bekwaamheidseisen onderwijsondersteunend personeel in het mbo
Voorstel bekwaamheidseisen onderwijsondersteunend personeel in het mbo2017-02-01T16:39:27+02:00

Project Description

Voorstel bekwaamheidseisen onderwijsondersteunend personeel in het mbo

Waar moeten zij minimaal aan voldoen?

Auteur(s): Karel Kans, Patricia Brouwer (ecbo), Carlos van Kan (HAN), Dina Medanhodzic, Marga Kemper (CINOP Advies). M.m.v. prof. dr. Loek Nieuwenhuis (HAN)
Publicatiedatum: mei 2016

Minister Bussemaker van OCW ontving vrijdag 10 juni 2016 van de beroepsvereniging van opleiders in het mbo (BVMBO) een voorstel voor bekwaamheidseisen voor onderwijsondersteunend personeel in het mbo.

Bekwaamheidseisen beschrijven de basis waaraan onderwijsondersteunend personeel minimaal aan moet voldoen om hun werk goed uit te kunnen voeren. Ze hebben betrekking op onderwijsondersteunende werkzaamheden die direct verband houden met het onderwijsleerproces. Deze werkzaamheden kunnen door medewerkers uit diverse functies worden uitgevoerd, zoals instructeurs.

Richtinggevend voor opleiding

De bekwaamheidseisen zijn in de toekomst richtinggevend voor de opleidingen voor onderwijsondersteunend personeel in het mbo. De eisen vormen daarnaast een leidraad voor het niveau dat verwacht mag worden van zij-instromers die deze onderwijsondersteunende werkzaamheden uitvoeren alsmede voor het bekwaamheidsonderhoud van het huidige personeel.

Voor en door de beroepsgroep

Bij de totstandkoming van het voorstel is de beroepsgroep zelf op verschillende manieren betrokken geweest. In regionale bijeenkomsten heeft de beroepsgroep meerdere malen input gegeven, waarna een groot aantal onderwijsondersteuners online op het volledige voorstel heeft gereageerd. Ook andere belanghebbende partijen, waaronder studenten, ouders en de bevoegde gezagsorganen in het mbo hebben het voorstel voor bekwaamheidseisen van feedback voorzien. De BVMBO is bij het opstellen van de bekwaamheidseisen ondersteund door Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo), het Kenniscentrum Kwaliteit van Leren van de HAN en Cinop Advies.

Eerder onderzoek onderwijsondersteunend personeel

Eerder deed ecbo al onderzoek naar de werkzaamheden en functies van onderwijsondersteunend personeel, dit resulteerde in de rapportage ‘onderwijsondersteuners in het mbo; afbakening, lokalisering en toerusting’.
Voorstel bekwaamheidseisen onderwijsondersteunend personeel in het mbo
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Drs. Karel Kans
Drs. Karel Kans Senior onderzoeker
06-12234777
Dr. Patricia Brouwer
Dr. Patricia BrouwerSenior onderzoeker
06-12235587

Gerelateerde publicaties

2018-11-07T12:23:45+02:00

Kwaliteit en kwantiteit van docenten

Kwaliteit en kwantiteit van docenten

In dit paper brengen we een aantal actuele ontwikkelingen en onderzoeksresultaten in het beroepsonderwijs in kaart. Zowel vanuit het perspectief van docenten, instructeurs en praktijkopleiders, als vanuit het perspectief van beginnende docenten, masteropgeleide en gepromoveerde docenten. Al deze onderwijsprofessionals en de studenten die zij opleiden verdienen een aantrekkelijk beroepsperspectief en een goede voorbereiding daarop.

2018-07-26T09:51:31+02:00

Werk hebben en werk houden in het mbo

Employability van onderwijsgevend personeel

Employability is het vermogen om werk te verkrijgen en/of te behouden. De employability van onderwijsgevenden in het mbo is iets lager dan gemiddeld in Nederland. Een hogere employability heeft een positief effect op de loopbaan. En employability wordt vooral bepaald door persoonsgebonden en in tweede instantie organisatiegebonden factoren, en minder door functiegebonden factoren.

2018-03-15T11:36:33+02:00

Ervaren werkdruk in het mbo

Onderzoeksverslag
Er is recent veel aandacht voor werkdruk onder docenten; in onderzoek, beleid en in de media. Veelal gaat dit echter over het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs en blijft het mbo onderbelicht. Dit terwijl docenten in het mbo een hoge werkdruk ervaren, zoals blijkt uit het onderzoek naar medewerkerstevredenheid van de sector.

Gerelateerd nieuws

1802, 2019

Mbo-docent: een vak apart

By |18 februari 2019|Categories: Docent in het beroepsonderwijs, Mbo-organisatie|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor Mbo-docent: een vak apart

Mbo-docent: een vak apart

Op 7 november 2018 presenteerde de Onderwijsraad haar advies ‘Ruim baan voor leraren’, als antwoord op de zorg van het kabinet over het dreigende lerarentekort en om de kwaliteit van de lerarenopleiding te verbeteren. Het advies biedt, ondanks een sterke po/vo toon, veel  kansen, ruimte voor professionalisering en loopbaanontwikkeling van leraren; ook richting beroepsonderwijs. Het is aan de sector  beroepsonderwijs zelf om daarin samen met initiële lerarenopleidingen de handschoen op te pakken.

1001, 2019

Pre-promotietraject voor mbo-docenten: meld je nu aan voor de 3e ronde

By |10 januari 2019|Categories: Docent in het beroepsonderwijs, Kennisverspreiding|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Pre-promotietraject voor mbo-docenten: meld je nu aan voor de 3e ronde

Promoveren in onderwijskundig onderzoek - iets voor jou?

In september 2019 start een nieuwe ronde van het pre-promotietraject voor docenten in het mbo. Aanmelden voor deze derde ronde kan vanaf januari 2019.

1411, 2018

Onderzoeksrapport Ondernemendheidsvaardigheden in het mbo

By |14 november 2018|Categories: Docent in het beroepsonderwijs, Kennisverspreiding|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Onderzoeksrapport Ondernemendheidsvaardigheden in het mbo

Onderzoeksrapport Ondernemendheidsvaardigheden in het mbo

Ondernemende mbo-studenten zijn positiever over hun prestaties op school en hebben meer vertrouwen in een succesvolle afronding van hun opleiding en succesvol werk in de toekomst. Het stimuleren van ondernemendheid tijdens de opleiding lijkt bij te dragen aan meer zelfvertrouwen. Dit blijkt uit het pilot-onderzoek dat Ecbo heeft uitgevoerd voor het ministerie van OCW. Het rapport wordt gelanceerd door minister Van Engelshoven in de Global Entrepreneurship Week, van 12-16 november op hogeschool Rotterdam. De minister vraagt daar aandacht voor het belang van ondernemendheidsonderwijs. 

Gerelateerde bijeenkomsten

Heeft u een vraag aan ons?