Voorstel bekwaamheidseisen onderwijsondersteunend personeel in het mbo

Home » Portfolio » Voorstel bekwaamheidseisen onderwijsondersteunend personeel in het mbo
Voorstel bekwaamheidseisen onderwijsondersteunend personeel in het mbo2017-02-01T16:39:27+02:00

Project Description

Voorstel bekwaamheidseisen onderwijsondersteunend personeel in het mbo

Waar moeten zij minimaal aan voldoen?

Auteur(s): Karel Kans, Patricia Brouwer (ecbo), Carlos van Kan (HAN), Dina Medanhodzic, Marga Kemper (CINOP Advies). M.m.v. prof. dr. Loek Nieuwenhuis (HAN)
Publicatiedatum: mei 2016

Minister Bussemaker van OCW ontving vrijdag 10 juni 2016 van de beroepsvereniging van opleiders in het mbo (BVMBO) een voorstel voor bekwaamheidseisen voor onderwijsondersteunend personeel in het mbo.

Bekwaamheidseisen beschrijven de basis waaraan onderwijsondersteunend personeel minimaal aan moet voldoen om hun werk goed uit te kunnen voeren. Ze hebben betrekking op onderwijsondersteunende werkzaamheden die direct verband houden met het onderwijsleerproces. Deze werkzaamheden kunnen door medewerkers uit diverse functies worden uitgevoerd, zoals instructeurs.

Richtinggevend voor opleiding

De bekwaamheidseisen zijn in de toekomst richtinggevend voor de opleidingen voor onderwijsondersteunend personeel in het mbo. De eisen vormen daarnaast een leidraad voor het niveau dat verwacht mag worden van zij-instromers die deze onderwijsondersteunende werkzaamheden uitvoeren alsmede voor het bekwaamheidsonderhoud van het huidige personeel.

Voor en door de beroepsgroep

Bij de totstandkoming van het voorstel is de beroepsgroep zelf op verschillende manieren betrokken geweest. In regionale bijeenkomsten heeft de beroepsgroep meerdere malen input gegeven, waarna een groot aantal onderwijsondersteuners online op het volledige voorstel heeft gereageerd. Ook andere belanghebbende partijen, waaronder studenten, ouders en de bevoegde gezagsorganen in het mbo hebben het voorstel voor bekwaamheidseisen van feedback voorzien. De BVMBO is bij het opstellen van de bekwaamheidseisen ondersteund door Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo), het Kenniscentrum Kwaliteit van Leren van de HAN en Cinop Advies.

Eerder onderzoek onderwijsondersteunend personeel

Eerder deed ecbo al onderzoek naar de werkzaamheden en functies van onderwijsondersteunend personeel, dit resulteerde in de rapportage ‘onderwijsondersteuners in het mbo; afbakening, lokalisering en toerusting’.
Voorstel bekwaamheidseisen onderwijsondersteunend personeel in het mbo
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Drs. Karel Kans
Drs. Karel Kans Senior onderzoeker
06-12234777
Dr. Patricia Brouwer
Dr. Patricia BrouwerSenior onderzoeker
06-12235587

Gerelateerde publicaties

2018-11-07T12:23:45+02:00

Kwaliteit en kwantiteit van docenten

Kwaliteit en kwantiteit van docenten

In dit paper brengen we een aantal actuele ontwikkelingen en onderzoeksresultaten in het beroepsonderwijs in kaart. Zowel vanuit het perspectief van docenten, instructeurs en praktijkopleiders, als vanuit het perspectief van beginnende docenten, masteropgeleide en gepromoveerde docenten. Al deze onderwijsprofessionals en de studenten die zij opleiden verdienen een aantrekkelijk beroepsperspectief en een goede voorbereiding daarop.

2018-07-26T09:51:31+02:00

Werk hebben en werk houden in het mbo

Employability van onderwijsgevend personeel

Employability is het vermogen om werk te verkrijgen en/of te behouden. De employability van onderwijsgevenden in het mbo is iets lager dan gemiddeld in Nederland. Een hogere employability heeft een positief effect op de loopbaan. En employability wordt vooral bepaald door persoonsgebonden en in tweede instantie organisatiegebonden factoren, en minder door functiegebonden factoren.

2018-03-15T11:36:33+02:00

Ervaren werkdruk in het mbo

Onderzoeksverslag
Er is recent veel aandacht voor werkdruk onder docenten; in onderzoek, beleid en in de media. Veelal gaat dit echter over het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs en blijft het mbo onderbelicht. Dit terwijl docenten in het mbo een hoge werkdruk ervaren, zoals blijkt uit het onderzoek naar medewerkerstevredenheid van de sector.

Gerelateerd nieuws

1605, 2019

Meet-up Digitalisering van het mbo

By |16 mei 2019|Categories: Arbeidsmarkt, Docent in het beroepsonderwijs, Kennisverspreiding, Mbo-organisatie|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Meet-up Digitalisering van het mbo

Meet-up Digitalisering van het mbo

Ben jij een digivaardige docent, middenmanager of directielid, een deskundige op het gebied van digitalisering van het mbo, een softwareleverancier of iemand met een uitgesproken mening over digitalisering van het mbo, kom dan op 13 of 19 juni naar JaarbeursMeet-up in Utrecht en ga in gesprek met de OCW beleidsmedewerkers die betrokken zijn bij digitalisering van het mbo!

705, 2019

Platform Teacher in the lead!

By |7 mei 2019|Categories: Docent in het beroepsonderwijs, Kennisverspreiding|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Platform Teacher in the lead!

Platform Teacher in the lead

De deelnemers van de mini-leergang Teacher in the Lead wilden graag doorgaan met het delen van actuele ontwikkelingen en het samen bouwen aan de rol van teacher in the lead. Op initiatief van de BVMBO in samenwerking met ecbo is er een platform opgericht. Op donderdag 21 maart waren de deelnemers van het platform te gast op het Koning Willem 1 College. Lees hier meer over deze bijeenkomst.

705, 2019

Succesvolle afsluiting Leergang Teacher in the lead, op naar de volgende editie!

By |7 mei 2019|Categories: Docent in het beroepsonderwijs, Kennisverspreiding|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Succesvolle afsluiting Leergang Teacher in the lead, op naar de volgende editie!

Succesvolle afsluiting Leergang Teacher in the lead, op naar de volgende editie!

Ben jij docent in het mbo en heb jij een voortrekkersrol? Ben jij een teacher in the lead en wil je goed op de hoogte zijn van de actuele ontwikkelingen in de (beleids)context van het mbo? De mini-leergang 'Teacher in the lead' helpt je hierbij. Binnenkort gaat de volgende editie van deze leergang van start.

Heeft u een vraag aan ons?