VM2-experimenten in perspectief

Home » Portfolio » VM2-experimenten in perspectief
VM2-experimenten in perspectief2017-10-17T11:59:16+02:00

Project Description

VM2-experimenten in perspectief

Tussenrapportage schooljaar 2011-2012

Auteur(s):
 Renée van Schoonhoven, Machiel Bouwmans en Dennis Heijnens, m.m.v. Marloes Keijzer
Publicatiedatum: juli 2012

Eén locatie, één docententeam, één pedagogisch-didactische aanpak. Dat is de kern van het VM2-experiment, waarin vbmo- en mbo-instellingen samenwerken aan een doorlopende leerlijn vmbo-mbo. In opdracht van ecbo monitort Actis de voortgang van het experiment.

Sinds 2008 experimenteren verschillen scholen met een VM2-traject. De achterliggende gedachte is dat door de samenwerking en de daaruit voortvloeiende geïntegreerde leeraanpak – die moet leiden tot een startkwalificatie (mbo niveau 2) – voortijdige schoolverlaten (vsv) wordt gereduceerd. Is dat ook zo?

Resultaat

Vanaf de start van het VM2-project verschijnen jaarlijks een tussenrapportage en een eindrapportage over het voorgaande schooljaar. Uit deze monitors blijkt dat de VM2-experimenten die één locatie, één docententeam en één pedagogisch-didactische aanpak tot stand weten te brengen succes boeken: het voortijdig schoolverlaten loopt terug. Tegelijkertijd constateren de onderzoekers een grote variatie in de mate van samenwerking tussen de deelnemende vmbo- en mbo-instellingen.

Samenwerking

De tussenrapportage 2011-2012 gaat nader in op de vraag hoe het beleidsmatige doel (reductie van vsv) wordt bereikt en of de deelnemende scholen er eind 2011 in slagen om samen een inhoudelijk programma op te zetten en uit te voeren. De onderzoekers concluderen dat hoewel vsv terugloopt en de VM2-leerlingen aanzienlijk vaker dan gemiddeld een startkwalificatie halen, vooral de samenwerking een punt van aandacht blijft.
VM2-experimenten in perspectief

Gerelateerde publicaties

2019-09-13T13:28:51+02:00

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Hoewel opleidingsteams in het mbo ‘aan zet’ zijn, vinden zij het niet eenvoudig om verantwoordelijkheid te nemen voor (het verbeteren van) de onderwijskwaliteit. De vraag is hoe mbo-instellingen opleidingsteams hierbij beter kunnen ondersteunen.

Gerelateerd nieuws

1009, 2019

Motiveren van laaggeletterden

Door |10 september 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Motiveren van laaggeletterden

Een literatuurstudie naar succesvolle interventies. In Nederland hebben ruim 2,5 miljoen volwassenen moeite met taal en rekenen. Vanuit het actieprogramma Tel mee met Taal is een 2-jarig onderzoek uitgevoerd dat een bijdrage moet leveren aan het terugdringen van het aantal mensen met taal- en rekenvaardigheden onder basisniveau.

1607, 2019

Eerste rapportage Evaluatie en monitoring wet toelatingsrecht mbo

Door |16 juli 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Eerste rapportage Evaluatie en monitoring wet toelatingsrecht mbo

Vanaf 1 augustus 2017 is de wet ‘Vroegtijdige aanmelddatum en toelatingsrecht tot het mbo’ in werking getreden. De nieuwe wet introduceert een set maatregelen, waaronder de aanmelddatum van 1 april, voorschriften voor procedures en informatievoorziening, het toelatingsrecht voor aankomende studenten, voorwaarden waaronder dat toelatingsrecht geldt en het verplichte bindend studieadvies in het eerste jaar van de opleiding.

Gerelateerde bijeenkomsten

mbo-diner Duurzaam #hoedan?

14 november @ 17:30 - 21:00

Dag van het mbo

18 november

Heeft u een vraag aan ons?