VM2-experimenten in perspectief

Home » Portfolio » VM2-experimenten in perspectief
VM2-experimenten in perspectief2017-10-17T11:59:16+02:00

Project Description

VM2-experimenten in perspectief

Tussenrapportage schooljaar 2011-2012

Auteur(s):
 Renée van Schoonhoven, Machiel Bouwmans en Dennis Heijnens, m.m.v. Marloes Keijzer
Publicatiedatum: juli 2012

Eén locatie, één docententeam, één pedagogisch-didactische aanpak. Dat is de kern van het VM2-experiment, waarin vbmo- en mbo-instellingen samenwerken aan een doorlopende leerlijn vmbo-mbo. In opdracht van ecbo monitort Actis de voortgang van het experiment.

Sinds 2008 experimenteren verschillen scholen met een VM2-traject. De achterliggende gedachte is dat door de samenwerking en de daaruit voortvloeiende geïntegreerde leeraanpak – die moet leiden tot een startkwalificatie (mbo niveau 2) – voortijdige schoolverlaten (vsv) wordt gereduceerd. Is dat ook zo?

Resultaat

Vanaf de start van het VM2-project verschijnen jaarlijks een tussenrapportage en een eindrapportage over het voorgaande schooljaar. Uit deze monitors blijkt dat de VM2-experimenten die één locatie, één docententeam en één pedagogisch-didactische aanpak tot stand weten te brengen succes boeken: het voortijdig schoolverlaten loopt terug. Tegelijkertijd constateren de onderzoekers een grote variatie in de mate van samenwerking tussen de deelnemende vmbo- en mbo-instellingen.

Samenwerking

De tussenrapportage 2011-2012 gaat nader in op de vraag hoe het beleidsmatige doel (reductie van vsv) wordt bereikt en of de deelnemende scholen er eind 2011 in slagen om samen een inhoudelijk programma op te zetten en uit te voeren. De onderzoekers concluderen dat hoewel vsv terugloopt en de VM2-leerlingen aanzienlijk vaker dan gemiddeld een startkwalificatie halen, vooral de samenwerking een punt van aandacht blijft.
VM2-experimenten in perspectief
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Gerelateerde publicaties

2019-06-14T10:56:00+02:00

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Hoewel opleidingsteams in het mbo ‘aan zet’ zijn, vinden zij het niet eenvoudig om verantwoordelijkheid te nemen voor (het verbeteren van) de onderwijskwaliteit. De vraag is hoe mbo-instellingen opleidingsteams hierbij beter kunnen ondersteunen.

Gerelateerd nieuws

1306, 2019

Ecbo partner in drie nieuwe langlopende praktijkgerichte onderzoeken

Door |13 juni 2019|Categorie(ën): Kennisverspreiding, Mbo-organisatie|Reacties uitgeschakeld voor Ecbo partner in drie nieuwe langlopende praktijkgerichte onderzoeken

Ecbo partner in drie nieuwe langlopende praktijkgerichte onderzoeken

Drie onderzoeksprojecten, waarin ecbo participeert, zijn geselecteerd door de Programmaraad voor Praktijkgericht Onderzoek van het NRO. Lees verder om te zien om welke onderzoeksprojecten het gaat.

606, 2019

Onderwijsinnovatie met moderne ICT in het mbo

Door |6 juni 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Reacties uitgeschakeld voor Onderwijsinnovatie met moderne ICT in het mbo

Onderwijsinnovatie met moderne ICT in het mbo

Onze samenleving verandert continu, onder andere door ontwikkelingen op ICT-gebied. Ook scholen willen graag gebruiken maken van recente ontwikkelingen, om zo effectiever onderwijs te kunnen geven. Goed inzicht in waarvoor en op welke wijze scholen hun onderwijs innoveren met ICT die bijdraagt aan het beter leren van studenten is essentieel.

406, 2019

Online cursus kritisch denken

Door |4 juni 2019|Categorie(ën): Docent in het beroepsonderwijs, Mbo-organisatie|Reacties uitgeschakeld voor Online cursus kritisch denken

Online cursus kritisch denken

Kritisch denken in het mbo? Gisteren lanceerde Kennispunt Burgerschap mbo een gratis online cursus voor mbo-docenten. Ecbo ontwikkelde de cursus. Vol werkvormen, vlogs van onderwijsprofessionals & persoonlijke reflectievragen.

Heeft u een vraag aan ons?