VM2-experimenten in perspectief

Home » Portfolio » VM2-experimenten in perspectief
VM2-experimenten in perspectief2017-10-17T11:59:16+02:00

Project Description

VM2-experimenten in perspectief

Tussenrapportage schooljaar 2011-2012

Auteur(s):
 Renée van Schoonhoven, Machiel Bouwmans en Dennis Heijnens, m.m.v. Marloes Keijzer
Publicatiedatum: juli 2012

Eén locatie, één docententeam, één pedagogisch-didactische aanpak. Dat is de kern van het VM2-experiment, waarin vbmo- en mbo-instellingen samenwerken aan een doorlopende leerlijn vmbo-mbo. In opdracht van ecbo monitort Actis de voortgang van het experiment.

Sinds 2008 experimenteren verschillen scholen met een VM2-traject. De achterliggende gedachte is dat door de samenwerking en de daaruit voortvloeiende geïntegreerde leeraanpak – die moet leiden tot een startkwalificatie (mbo niveau 2) – voortijdige schoolverlaten (vsv) wordt gereduceerd. Is dat ook zo?

Resultaat

Vanaf de start van het VM2-project verschijnen jaarlijks een tussenrapportage en een eindrapportage over het voorgaande schooljaar. Uit deze monitors blijkt dat de VM2-experimenten die één locatie, één docententeam en één pedagogisch-didactische aanpak tot stand weten te brengen succes boeken: het voortijdig schoolverlaten loopt terug. Tegelijkertijd constateren de onderzoekers een grote variatie in de mate van samenwerking tussen de deelnemende vmbo- en mbo-instellingen.

Samenwerking

De tussenrapportage 2011-2012 gaat nader in op de vraag hoe het beleidsmatige doel (reductie van vsv) wordt bereikt en of de deelnemende scholen er eind 2011 in slagen om samen een inhoudelijk programma op te zetten en uit te voeren. De onderzoekers concluderen dat hoewel vsv terugloopt en de VM2-leerlingen aanzienlijk vaker dan gemiddeld een startkwalificatie halen, vooral de samenwerking een punt van aandacht blijft.
VM2-experimenten in perspectief
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Gerelateerde publicaties

2019-02-27T12:21:33+02:00

De ‘blik van buiten’: kennisinfrastructuur en professionalisering van het mbo

De ‘blik van buiten’: de kennisinfrastructuur en professionalisering van het middelbaar beroepsonderwijs

De essays zijn oorspronkelijk in 2012 geschreven en zijn vervolgens herzien in 2015/16, waarbij alle auteurs tot de conclusie kwamen dat de kennisinfrastructuur onder invloed van budgettaire verschuivingen en de introductie van nieuwe publiek-private samenwerkingen voortdurend sterk verandert.

2017-10-04T21:25:48+02:00

De achtergrond van verschillen tussen studenten op mbo-niveau 3 en 4

Vier casestudies in de opleiding Maatschappelijke Zorg

Het uitgangspunt van dit onderzoek was een vraag uit de praktijk. Wat zijn de specifieke kenmerken voor niveau 3 mbo-studenten met betrekking tot curriculum ontwerp? Kunnen we rekening houden met specifieke kenmerken die niveau 3 studenten hebben ten opzichte van de andere niveaus bij het ontwerpen, indelen en organiseren van het curriculum? Deze vraag is gesteld door een mbo-professional aan het online loket: de Kennisrotonde. Bestaande literatuur bleek ontoereikend. In dit onderzoek werden daarom casestudies uitgevoerd om achtergrondinformatie te verzamelen over de specifieke kenmerken van niveau 3 mbo-studenten.

Gerelateerd nieuws

1804, 2019

Vacature ecbo: Senior Onderzoeker in leren

By |18 april 2019|Categories: Mbo-organisatie|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Vacature ecbo: Senior Onderzoeker in leren

Vacature ecbo: Senior Onderzoeker in leren

Wij zijn op zoek naar een senior onderzoeker in leren. Is deze vacature je op het lijf geschreven? Dan komen wij graag met jou in contact.

Gerelateerde bijeenkomsten

Heeft u een vraag aan ons?