Verbindend perspectief op opleiden naar vakmanschap

/Verbindend perspectief op opleiden naar vakmanschap
Verbindend perspectief op opleiden naar vakmanschap 2017-03-13T16:39:43+00:00

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email

Verbindend perspectief op opleiden naar vakmanschap

Expertisegebieden van docenten en praktijkopleiders in het mbo

Auteur(s):
Erica Aalsma, José van den Berg & Elly de Bruijn
Publicatiedatum: september 2014

De publicatie Verbindend perspectief op opleiden naar vakmanschap geeft een antwoord op de vraag welke expertise docenten en praktijkopleiders nodig hebben bij het opleiden van studenten naar vakmanschap.

Een kenmerk van het middelbaar beroepsonderwijs is dat het leerproces van studenten plaatsvindt op school en in de beroepspraktijk. Zowel docenten als praktijkopleiders spelen in dit leerproces een belangrijke rol.

Zicht op totale opleidingsproces

Vanuit het perspectief van de student is het belangrijk dat beiden hun ervaring en expertise inbrengen vanuit zicht op het totale opleidingsproces dat studenten doorlopen naar startend beroepsbeoefenaar.

Kwaliteitsvraagstuk

In deze publicatie staat een daarmee verbonden kwaliteitsvraagstuk centraal. Welke expertise wordt van docenten en praktijkopleiders gevraagd in het opleiden van studenten naar vakmanschap? En hoe is deze expertise (door) te ontwikkelen?

Conceptueel model

In antwoord op deze vragen is een conceptueel model ontwikkeld met vier inhoudelijke expertisegebieden die samen met pedagogisch-didactische expertise een verbindend perspectief geven op opleiden naar vakmanschap.

Verbindend perspectief op opleiden naar vakmanschap
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Drs. José van den Berg
Drs. José van den BergManaging onderzoeker
06-51207093

Gerelateerde publicaties

2017-06-15T11:08:58+00:00

Werk hebben en werk houden in het mbo

Employability van onderwijsgevend personeel

Employability is het vermogen om werk te verkrijgen en/of te behouden. De employability van onderwijsgevenden in het mbo is iets lager dan gemiddeld in Nederland. Een hogere employability heeft een positief effect op de loopbaan. En employability wordt vooral bepaald door persoonsgebonden en in tweede instantie organisatiegebonden factoren, en minder door functiegebonden factoren.

2018-03-15T11:36:33+00:00

Ervaren werkdruk in het mbo

Onderzoeksverslag
Er is recent veel aandacht voor werkdruk onder docenten; in onderzoek, beleid en in de media. Veelal gaat dit echter over het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs en blijft het mbo onderbelicht. Dit terwijl docenten in het mbo een hoge werkdruk ervaren, zoals blijkt uit het onderzoek naar medewerkerstevredenheid van de sector.

2016-12-21T20:55:50+00:00

Het PDG-traject herzien

Een analyse van de uitwerking van de beleidsmaatregel 'pedagogisch-didactisch getuigschrift'

Veel onderwijsgevenden in het mbo komen uit de beroepspraktijk. Hun praktijkkennis en –vaardigheden zijn belangrijk voor het verzorgen van goed beroepsonderwijs. De kwaliteit van deze zij-instromers staat hoog op de beleidsagenda van OCW.

Gerelateerd nieuws

1904, 2018

Patricia Brouwer op de AERA Conferentie over kwaliteit van zij-instroom

By | 19 april 2018|Categories: Docent in het beroepsonderwijs|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Patricia Brouwer op de AERA Conferentie over kwaliteit van zij-instroom

Symposium VOR over Nederlandse lerarenopleidingen

Ecbo-onderzoeker Patricia Brouwer is in april op de AERA-conferentie (American Educational Research Association), de grootste onderwijsconferentie ter wereld in New York. Zij doet mee aan het georganiseerd door de Vereniging voor Onderwijs Research (VOR) over de Nederlandse lerarenopleidingen.

504, 2018

Inschrijving NRO-verbindingsprijzen 2018 geopend

By | 5 april 2018|Categories: Docent in het beroepsonderwijs, Kennisverspreiding|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Inschrijving NRO-verbindingsprijzen 2018 geopend

Inschrijving NRO-verbindingsprijzen 2018 geopend

De verbindingsprijzen van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) zijn bedoeld voor  onderwijsprofessionals die resultaten uit onderzoek hebben gebruikt in de klas, en voor wetenschappers die onderzoeksresultaten hebben vertaald naar de onderwijspraktijk. Op 31 oktober 2018 maakt de jury de twee winnaars bekend, tijdens het jaarlijkse NRO-congres.

2203, 2018

Minister van Engelshoven op bezoek bij afsluiting Leergang Teacher in the Lead

By | 22 maart 2018|Categories: Docent in het beroepsonderwijs, Kennisverspreiding|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Minister van Engelshoven op bezoek bij afsluiting Leergang Teacher in the Lead

Feestelijke afsluiting Leergang Teacher in the lead

Op 22 maart 2018 sloten de deelnemers de eerste Leergang Teacher in the lead af waarbij zij onder andere in gesprek gingen met minister van Engelshoven. De deelnemers, zogeheten ambassadeurs BVMBO en ‘teachers in the lead’, zijn koplopers binnen de beroepsgroep die op zoek zijn naar een actuele kennisbasis van het mbo en/of thematische verdieping zoeken.

Gerelateerde events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email