Support voor peer support?

Home » Portfolio » Support voor peer support?
Support voor peer support?2016-12-21T21:08:11+02:00

Project Description

Support voor peer support?

De opbrengsten van begeleiding door ouderejaarsstudenten in het mbo

Auteur(s): Régina Petit, Maren Thomsen & Ellen Verheijen
Publicatiedatum:
januari 2014

Uit onderzoek buiten Nederland weten we al langere tijd dat studenten profijt kunnen hebben van peer support: begeleiding door een medestudent. Ook in het Nederlandse onderwijs komt peer support voor, al is dit nog relatief schaars. Ecbo onderzocht de opbrengsten van peer support op enkele mbo-instellingen.

Voor een deel van de studenten blijkt de begeleiding door een ouderejaars goed te functioneren en aanwijsbare meerwaarde te hebben in het aanleren van algemene vaardigheden en het zelfstandig sturen van het leerproces.

Vruchten plukken

Voor een ander deel was er na de aanloop van training en voorbereiding uiteindelijk een te gering aantal contacturen tussen supporter en supportee om er daadwerkelijk de vruchten van te plukken. Het leert ons dat peer support meerwaarde kan hebben, maar dat een goede implementatie niet eenvoudig is. Dit vergt een doordachte organisatie en begeleiding door de opleiding.

Meer weten?

Lees de publicatie Support voor peer support? of neem een kijkje op de Canon beroepsonderwijs: ‘Mijn maatje is een toffe peer’. Ecbo-onderzoeker Régina Petit sprak op woensdag 29 januari 2014 ook over dit onderwerp bij Hogeschool Inholland (Amsterdam) tijdens de conferentie ‘Peercoaching in het Onderwijs’.

Support voor peer support?

Gerelateerde publicaties

2019-06-14T10:56:00+02:00

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Hoewel opleidingsteams in het mbo ‘aan zet’ zijn, vinden zij het niet eenvoudig om verantwoordelijkheid te nemen voor (het verbeteren van) de onderwijskwaliteit. De vraag is hoe mbo-instellingen opleidingsteams hierbij beter kunnen ondersteunen.

Gerelateerd nieuws

1607, 2019

Eerste rapportage Evaluatie en monitoring wet toelatingsrecht mbo

Door |16 juli 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Eerste rapportage Evaluatie en monitoring wet toelatingsrecht mbo

Vanaf 1 augustus 2017 is de wet ‘Vroegtijdige aanmelddatum en toelatingsrecht tot het mbo’ in werking getreden. De nieuwe wet introduceert een set maatregelen, waaronder de aanmelddatum van 1 april, voorschriften voor procedures en informatievoorziening, het toelatingsrecht voor aankomende studenten, voorwaarden waaronder dat toelatingsrecht geldt en het verplichte bindend studieadvies in het eerste jaar van de opleiding.

307, 2019

Kamerbrief sterk technisch vmbo

Door |3 juli 2019|Categorie(ën): Kennisverspreiding, Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Kamerbrief sterk technisch vmbo

Kamerbrief sterk technisch vmbo

De Monitor Sterk Techniekonderwijs; de nulmeting, gaat aan de feitelijke monitoring van het programma Sterk Techniekonderwijs vooraf. De Monitor is uitgevoerd door José Mulder (ResearchNed), Ronald Ferket (ecbo) en Christoph Meng (Research) Centre for Education and the Labour Market (ROA) en Anneke Westerhuis (ecbo).

207, 2019

Kompas21 lancering op 2 juli

Door |2 juli 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Kompas21 lancering op 2 juli

Kompas21 lancering op 2 juli

Samen met 12 mbo-scholen ontwikkelde Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo) dit instrument voor en door het mbo. ROC Friese Poort volgde als eerste deelnemer de Train-de-Trainer tweedaagse. Het doel van de tweedaagse was om KOMPAS21 goed te integreren binnen de onderwijsinstelling. Gedurende intensieve sessies zijn de medewerkers klaargestoomd om zelf als trainer aan de slag te gaan.

Gerelateerde events

symposium Leeromgeving van de Toekomst

19 september @ 09:30 - 18:30

Domile oktober 2019

10 oktober @ 15:30 - 17:30

Heeft u een vraag aan ons?