Stimuleren van leven lang leren

Home » Portfolio » Stimuleren van leven lang leren
Stimuleren van leven lang leren 2017-01-17T10:30:15+00:00

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email

Stimuleren van leven lang leren

Een internationaal verkennende analyse

Auteur(s): Gerla Breugel (ROA), Patricia Gielen (IVA), Andries de Grip (ROA) & Loek Nieuwenhuis (IVA)
Publicatiedatum: november 2012

De Europese beleidsagenda staat vol met initiatieven om de kenniseconomie een nieuwe impuls te geven. In Stimuleren van leven lang leren zoomen de auteurs in op ontwikkelingen die zich elders in Europa voltrekken op dit terrein van wat onder één noemer wordt genoemd ‘een leven lang leren’.

De deelname aan een leven lang leren in Nederland blijft achter bij de beleidsdoelstellingen. De EU-doelstelling is al wel behaald, maar we blijven achter bij de eigen ambities. Sterker nog: de ontwikkeling van het deelnamecijfer aan een leven lang leren lijkt te stagneren.

Regulering

Verschillende publicaties hebben verschillende verklaringen voor deze ontwikkeling opgeleverd, die echter geen van alle afdoende lijken. De onderzoekers van ecbo veronderstellen dat een passende verklaring gezocht moet worden in het ontbreken van reguleringsmaatregelen.

Internationale vergelijking

De auteurs bespreken drie van deze maatregelen – de financiering, de wettelijke regeling en toegankelijkheid van leven lang leren – in vier landen met een relatief hoge deelname in postinitiële scholing en tegelijkertijd een uiteenlopende traditie op dit terrein: Denemarken, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.

Actieve rol

De auteurs zijn terughoudend over de vraag of Nederland van deze ervaringen veel kan leren. Ze pleiten echter wel voor een actieve rol van de overheid bij het verdere initiëren van een leven lang leren. Daarbij zou sprake moeten zijn van een integrale benadering en experimenten op lokaal niveau, waarvan de goede voorbeelden verder verspreid kunnen worden.

Meer weten? Download de publicatie Stimuleren van leven lang leren. Een internationaal verkennende analyse. Dit onderzoek is uitgevoerd door IVA Beleidsadvies, Universiteit Tilburg en het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA), Universiteit Maastricht in opdracht van het Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo).

Stimuleren van leven lang leren
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Gerelateerde publicaties

2018-07-26T16:41:09+00:00

Quickscan 6 – Evaluatie sectorplannen

Quickscan 6

Werkgevers- en werknemersorganisaties worden voor maximaal de helft van de kosten ondersteund door de overheid in hun plannen om mensen aan het werk te krijgen en te houden. Ecbo voert samen met SEO Economisch Onderzoek de monitoring en evaluatie van deze Regeling Cofinanciering Sectorplannen uit.

2018-05-29T20:20:45+00:00

‘We laten de regionale arbeidsmarkt leidend zijn’

Werken op de grens van zorg en welzijn. Ontwikkelingen op de arbeidsmarkt voor mbo’ers Maatschappelijke Zorg en Sociaal Werk

De arbeidsmarkt in de zorg is volop in beweging. Scholen die zorgopleidingen aanbieden streven ernaar zo goed mogelijk mee te bewegen. Ecbo onderzocht hoe de werkvelden van twee zorgopleidingen van ROC Midden Nederland zich ontwikkelen en hoe deze zich tot elkaar verhouden. Wat is de behoefte van werkgevers in de regio en wat betekent dit voor het profiel van beide opleidingen?

2018-04-17T13:44:15+00:00

Tussenevaluatie Sectorplannen 2017

In opdracht van ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Sectorplannen hebben twee hoofddoelen: het overbruggen van de crisis en het beter laten functioneren van de arbeidsmarkt. Deze evaluatie behandelt het proces, het bereiken van de doelen, het effect op de betrokkenheid en samenwerking bij de sociale partners en de vorm van de subsidie.

Gerelateerd nieuws

2307, 2018

Quickscan 6 – Evaluatie sectorplannen

By | 23 juli 2018|Categories: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Quickscan 6 – Evaluatie sectorplannen

Quickscan 6 – Evaluatie sectorplannen

De voortgang van de sectorplannen wordt bijgehouden door middel van zogenoemde quickscans, uitgevoerd door SEO Economisch onderzoek en het Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo). Op 5 juli is de zesde en laatste quickscan opgeleverd.

1912, 2017

Eerste tussenevaluatie sectorplannen verschenen

By | 19 december 2017|Categories: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor Eerste tussenevaluatie sectorplannen verschenen

Rapport aangeboden aan de Tweede Kamer

Onlangs hebben ecbo en SEO Economisch Onderzoek de eerste Tussenevaluatie Sectorplannen opgeleverd. Het rapport is door de minister van SZW aangeboden aan de Tweede Kamer in de kamerbrief ‘Voortgangsbrief sectorplannen en maatregelen Doorstart naar nieuw werk’.

1210, 2017

Specialistische vakmensen hebben de beste kansen op arbeidsmarkt

By | 12 oktober 2017|Categories: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Specialistische vakmensen hebben de beste kansen op arbeidsmarkt

Specialistisch opgeleide mbo-vakmensen hebben de beste baankansen en aantrekkelijk werk. Dat is tegen de verwachting in: vaak wordt gedacht dat smal opgeleiden het moeilijker krijgen op de arbeidsmarkt naarmate ze ouder worden, omdat hun vaardigheden sneller verouderen. Deze nieuwe bevinding blijkt uit onderzoek door een consortium bestaande uit ROA, AMCIS, Kohnstamm Instituut en ecbo. In het onderzoek is in kaart gebracht aan welk type vakmanschap van middelbaar opgeleiden behoefte is op de arbeidsmarkt en wat dit betekent voor de inrichting van het mbo.

Gerelateerde bijeenkomsten

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email