Sociaal kapitaal in het mbo

Home » Portfolio » Sociaal kapitaal in het mbo
Sociaal kapitaal in het mbo2016-12-21T21:15:51+02:00

Project Description

Sociaal kapitaal in het mbo

Slagboom of hefboom? Onderzoek onder mbo’ers en docenten

Auteur(s): Wil van Esch, Régina Petit, Jan Neuvel en Sjoerd Karsten
Publicatiedatum: september 2011

Een goed sociaal netwerk – ook wel sociaal kapitaal – wordt als uitermatige nuttig gezien. Maar wat heb je er precies aan? Ecbo onderzocht de betekenis van sociaal kapitaal voor opleiding, stage en werk van mbo’ers

Kapitaal verwijst naar iets waardevols. Bij sociaal kapitaal zijn dat de relaties tussen mensen.  Het kan dan gaan om mensen uit het gezin, de familie, vrienden of mensen die je via studie of werk of vrijetijdsactiviteiten leert kennen. De voordelen van deze relaties variëren van een gelukkiger leven tot het vinden van een betere baan.

In kaart

Het hebben van een groot netwerk is echter nog geen garantie voor deze voordelen. Hoe sociaal kapitaal werkt bij jongeren – meer specifiek mbo’ers – en hoe het kan bijdragen aan hun leerloopbaan, is nog niet eerder onderzocht. Ecbo brengt in deze kwantitatieve studie het netwerk van familie, vrienden en kennissen van zo’n 1.600 mbo’ers in kaart.

Waardevol

Sociaal kapitaal in het mbo: slagboom of hefboom? geeft aan de hand van een methode waarin toegang tot bepaalde beroepen en bepaalde hulpbronnen wordt gemeten, een inkijkje in de netwerken van jongeren en de betekenis daarvan voor opleiding, stage en beroep. Een belangrijke bevinding is dat omvang, diversiteit en status van het netwerk wel enig belang hebben, maar dat vooral de toegang tot specifieke hulpbronnen waardevol is.

Weinig aandacht

Uit het verkennend kwalitatieve deel van de publicatie – een onderzoek onder docenten – blijkt dat sociaal kapitaal nog weinig expliciete aandacht krijgt in het mbo. Een punt van aandacht voor de toekomst. Naast het volledige rapport is er een handige samenvatting verschenen.

Ook in de nieuwsbrief Dimensies (nr 6, oktober 2011) wordt uitgebreid aandacht besteed aan sociaal kapitaal.

Sociaal kapitaal in het mbo

Onderzoeker(s)

Gerelateerde publicaties

2019-06-14T10:56:00+02:00

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Hoewel opleidingsteams in het mbo ‘aan zet’ zijn, vinden zij het niet eenvoudig om verantwoordelijkheid te nemen voor (het verbeteren van) de onderwijskwaliteit. De vraag is hoe mbo-instellingen opleidingsteams hierbij beter kunnen ondersteunen.

Gerelateerd nieuws

1607, 2019

Eerste rapportage Evaluatie en monitoring wet toelatingsrecht mbo

Door |16 juli 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Eerste rapportage Evaluatie en monitoring wet toelatingsrecht mbo

Vanaf 1 augustus 2017 is de wet ‘Vroegtijdige aanmelddatum en toelatingsrecht tot het mbo’ in werking getreden. De nieuwe wet introduceert een set maatregelen, waaronder de aanmelddatum van 1 april, voorschriften voor procedures en informatievoorziening, het toelatingsrecht voor aankomende studenten, voorwaarden waaronder dat toelatingsrecht geldt en het verplichte bindend studieadvies in het eerste jaar van de opleiding.

307, 2019

Kamerbrief sterk technisch vmbo

Door |3 juli 2019|Categorie(ën): Kennisverspreiding, Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Kamerbrief sterk technisch vmbo

Kamerbrief sterk technisch vmbo

De Monitor Sterk Techniekonderwijs; de nulmeting, gaat aan de feitelijke monitoring van het programma Sterk Techniekonderwijs vooraf. De Monitor is uitgevoerd door José Mulder (ResearchNed), Ronald Ferket (ecbo) en Christoph Meng (Research) Centre for Education and the Labour Market (ROA) en Anneke Westerhuis (ecbo).

207, 2019

Kompas21 lancering op 2 juli

Door |2 juli 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Kompas21 lancering op 2 juli

Kompas21 lancering op 2 juli

Samen met 12 mbo-scholen ontwikkelde Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo) dit instrument voor en door het mbo. ROC Friese Poort volgde als eerste deelnemer de Train-de-Trainer tweedaagse. Het doel van de tweedaagse was om KOMPAS21 goed te integreren binnen de onderwijsinstelling. Gedurende intensieve sessies zijn de medewerkers klaargestoomd om zelf als trainer aan de slag te gaan.

Gerelateerd events

symposium Leeromgeving van de Toekomst

19 september @ 09:30 - 18:30

Domile oktober 2019

10 oktober @ 15:30 - 17:30

Heeft u een vraag aan ons?