Slowscan ROC Friese Poort

Home » Portfolio » Slowscan ROC Friese Poort
Slowscan ROC Friese Poort 2017-11-22T15:30:50+00:00

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email

Slowscan ROC Friese Poort

21ste-eeuwse vaardigheden in het curriculum van ROC Friese Poort Zorg en Welzijn

Auteur(s): Pieter Baay & Rozemarijn van Toly
Publicatiedatum: november 2017

De aandacht voor 21ste-eeuwse vaardigheden is de laatste jaren gegroeid. Vaardigheden als kritisch denken, samenwerken en ondernemendheid zijn helemaal niet nieuw, maar wel anders dan 50 jaar geleden. Deze vaardigheden worden belangrijker dankzij een veranderende arbeidsmarkt en samenleving.

ROC Friese Poort erkent het belang van deze vaardigheden en heeft dan ook de ontwikkeling tot meer 21ste-eeuws onderwijs ingezet. Dit doen zij door de inzet van Routeplanner, ontwikkelstudio’s en de Slowscan. De Slowscan is een instrument dat de curriculumaandacht voor de 21ste-eeuwse vaardigheden in kaart brengt. Het biedt handvatten om het gesprek te voeren over 21ste-eeuwse vaardigheden in het onderwijs. En dat alles op een gestructureerde manier, met het gehele onderwijsteam. Bij ROC Friese Poort is de Slowscan ingezet bij de onderwijsteams van de sector Zorg en Welzijn.

In dit eindrapport zal worden ingegaan op de uitkomsten van Slowscans bij de onderwijsteams van Zorg en Welzijn van ROC Friese Poort. Op basis hiervan worden door de teams gesignaleerde aandachtspunten voor de toekomst geschetst.

Meer weten?

Voorkant rapport Slowscan ROC Friese Poort
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Dr. Pieter Baay
Dr. Pieter BaayOnderzoeker
06-54675627
Rozemarijn van Toly MSc
Rozemarijn van Toly MScOnderzoeker
06-10970967

Gerelateerde publicaties

2017-11-22T15:30:50+00:00

Slowscan ROC Friese Poort

21ste-eeuwse vaardigheden in het curriculum van ROC Friese Poort Zorg en Welzijn

De aandacht voor 21ste-eeuwse vaardigheden is de laatste jaren gegroeid. Vaardigheden als kritisch denken, samenwerken en ondernemendheid zijn helemaal niet nieuw, maar wel anders dan 50 jaar geleden. Deze vaardigheden worden belangrijker dankzij een veranderende arbeidsmarkt en samenleving.

2017-12-10T12:16:18+00:00

De waarde(n) van brede vorming

Het mbo introduceert op geheel eigen wijze de maatschappelijke dienstplicht uit het regeerakkoord. ROC Friese Poort experimenteert met Community Service Learning en onderzocht met expertisecentrum beroepsonderwijs (ecbo) de toepassing van brede vorming (Bildung) in het mbo. Hun onderwijs laat studenten een maatschappelijke dienst leveren en stimuleert zo de brede vorming van studenten. Daarbij reflecteren studenten vanuit een Bildungsdenken op wat ze doen, wie ze zijn en hoe ze in de wereld staan.

Gerelateerd nieuws

2106, 2018

21ste-eeuwse vaardigheden in mbo en hbo

By | 21 juni 2018|Categories: Kernvaardigheden|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor 21ste-eeuwse vaardigheden in mbo en hbo

Docentprofessionalisering centraal

Wat staat het mbo en hbo te doen rond 21ste-eeuwse vaardigheden? Op 5 juni kwamen professionals uit mbo en hbo bij elkaar om te spreken over een onderzoeksagenda voor het hbo en een professionaliseringsagenda voor het mbo. Ook de inrichting van de schoolcontext inclusief curriculumontwikkeling en gevolgen voor het management- en bestuursniveau kwamen uitgebreid aan bod.

2006, 2018

21ste-eeuwse vaardigheden in mbo en hbo

By | 20 juni 2018|Categories: Kernvaardigheden|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor 21ste-eeuwse vaardigheden in mbo en hbo

Docentprofessionalisering centraal

Wat staat het mbo en hbo te doen rond 21ste-eeuwse vaardigheden? Op 5 juni kwamen professionals uit mbo en hbo bij elkaar om te spreken over een onderzoeksagenda voor het hbo en een professionaliseringsagenda voor het mbo. Ook de inrichting van de schoolcontext inclusief curriculumontwikkeling en gevolgen voor het management- en bestuursniveau kwamen uitgebreid aan bod.

2105, 2018

Vind de sleutel voor de klas van morgen

By | 21 mei 2018|Categories: Kernvaardigheden|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Vind de sleutel voor de klas van morgen

Classroom Escape21

Met Classroom Escape21 slaan CINOP en ecbo de handen ineen met een duidelijk doel: wetenschappelijke inzichten en praktijkkennis samen laten komen en 21ste-eeuwse vaardigheden van docenten activeren zodat zij deze weer mee kunnen nemen naar de les. Een escaperoom blijkt bij uitstek een vorm die 21ste-eeuwse vaardigheden activeert. Lees het artikel van Profiel over hoe Alfa College deze werkvorm inzet.

Gerelateerde bijeenkomsten

Fablearn onderwijsconferentie

28 september - 30 september

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email