Slowscan: 21ste-eeuwse vaardigheden in het curriculum

Home » Portfolio » Slowscan: 21ste-eeuwse vaardigheden in het curriculum
Slowscan: 21ste-eeuwse vaardigheden in het curriculum 2017-03-20T09:30:25+00:00

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email

Slowscan: 21ste-eeuwse vaardigheden in het curriculum

Een praktisch instrument om het curriculum te bekijken

Auteur(s): Pieter Baay & Ingrid Christoffels m.m.v. Dina Medanhodzic & Sara van Kesteren (CINOP Advies)
Publicatiedatum: december 2016

De laatste jaren is de aandacht voor 21ste-eeuwse vaardigheden sterk toegenomen. Scholen spreken uit behoefte te hebben aan een praktisch instrument om het curriculum te bekijken. De Slowscan helpt de bestaande onderwijsaandacht voor 21ste-eeuwse vaardigheden in kaart te brengen en identificeert ook mogelijke blinde vlekken. De Slowscan kan via een teamgesprek worden uitgevoerd of digitaal.

De arbeidsmarkt en de samenleving worden gekenmerkt door een aantal grote ontwikkelingen. Het onderwijs besteedt daarom steeds meer aandacht aan 21ste-eeuwse vaardigheden. Het is voor docenten en managers niet altijd inzichtelijk hoeveel al gebeurt. De slowscan helpt dit in kaart brengen. Eerste ervaringen tonen dat onderwijsteams al veel doen, maar dat het vaak nog als los zand wordt ervaren.

Opbrengst Slowscan

  • Kennis over wat de 21ste-eeuwse vaardigheden zijn en uit welke gedragingen deze bestaan.
  • Inzicht dat een student op verschillende plekken en manieren in aanraking komt met de vaardigheden.
  • Identificatie van eventuele blinde vlekken: 21ste-eeuwse vaardigheden die nog (te) weinig onderwijsaandacht krijgen.
  • Inspiratie door goede praktijkvoorbeelden, die deelnemers met elkaar delen.

Slowscan: diepgang in gesprek en terugkoppeling

De term Slowscan is gekozen, omdat het om een kwalitatieve methode gaat, waarbij er diep ingegaan wordt op het thema. Deze diepgang komt tot uiting in het ontstaan van de dialoog die de deelnemers met elkaar voeren. Teams ontvangen een uitgebreide terugkoppeling, zoals in het voorbeeld bij ROC Friese Poort.

Digitaal kan ook

Het is ook mogelijk om het instrument digitaal in te vullen, met een geautomatiseerde terugkoppeling. Deze kan ook met een team ingevuld worden, waarbij ook een terugkoppeling op teamniveau gemaakt kan worden.
Slowsan: 21ste-eeuwse vaardigheden in het curriculum
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Dr. Pieter Baay
Dr. Pieter BaayOnderzoeker
06-54675627
Dr. Ingrid Christoffels
Dr. Ingrid ChristoffelsOnderzoeker
06-10250630

Gerelateerde publicaties

2017-11-22T15:30:50+00:00

Slowscan ROC Friese Poort

21ste-eeuwse vaardigheden in het curriculum van ROC Friese Poort Zorg en Welzijn

De aandacht voor 21ste-eeuwse vaardigheden is de laatste jaren gegroeid. Vaardigheden als kritisch denken, samenwerken en ondernemendheid zijn helemaal niet nieuw, maar wel anders dan 50 jaar geleden. Deze vaardigheden worden belangrijker dankzij een veranderende arbeidsmarkt en samenleving.

2017-12-10T12:16:18+00:00

De waarde(n) van brede vorming

Het mbo introduceert op geheel eigen wijze de maatschappelijke dienstplicht uit het regeerakkoord. ROC Friese Poort experimenteert met Community Service Learning en onderzocht met expertisecentrum beroepsonderwijs (ecbo) de toepassing van brede vorming (Bildung) in het mbo. Hun onderwijs laat studenten een maatschappelijke dienst leveren en stimuleert zo de brede vorming van studenten. Daarbij reflecteren studenten vanuit een Bildungsdenken op wat ze doen, wie ze zijn en hoe ze in de wereld staan.

Gerelateerd nieuws

410, 2018

Practoraat Brede Vorming gelanceerd in co-creatie met ecbo

By | 4 oktober 2018|Categories: Docent in het beroepsonderwijs, Kennisverspreiding, Kernvaardigheden|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Practoraat Brede Vorming gelanceerd in co-creatie met ecbo

Practoraat Brede Vorming gelanceerd in co-creatie met ecbo

Op 3 oktober is het practoraat Brede Vorming gestart bij ROC Friese Poort. Koen Vos is als practor geïnstalleerd en gaat de komende vier jaar verder aan de slag met brede vorming in het mbo. Ter voorbereiding op het practoraat schreven ROC Friese Poort en ecbo de publicatie ‘brede vorming: waarom nu?’. In de komende vier jaar zal ecbo het practoraat ondersteunen op onderzoeksmatig vlak, waarbij onder andere gewerkt wordt aan een leergang voor onderwijsprofessionals en een keuzedeel rondom community service learning.

307, 2018

Nieuw! Klas21 – Doe mee!

By | 3 juli 2018|Categories: Kennisverspreiding, Kernvaardigheden|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Nieuw! Klas21 – Doe mee!

Samen met studenten kennis verspreiden

Op 4 oktober 2018 start ecbo met Klas21, een fictieve klas met 21 mbo-studenten. Met Klas21 willen we studenten nog meer betrekken bij (de ontwikkeling van het instrument van) KOMPAS21 en hen inzetten als kennisverspreiders.

2106, 2018

21ste-eeuwse vaardigheden in mbo en hbo

By | 21 juni 2018|Categories: Kernvaardigheden|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor 21ste-eeuwse vaardigheden in mbo en hbo

Docentprofessionalisering centraal

Wat staat het mbo en hbo te doen rond 21ste-eeuwse vaardigheden? Op 5 juni kwamen professionals uit mbo en hbo bij elkaar om te spreken over een onderzoeksagenda voor het hbo en een professionaliseringsagenda voor het mbo. Ook de inrichting van de schoolcontext inclusief curriculumontwikkeling en gevolgen voor het management- en bestuursniveau kwamen uitgebreid aan bod.

Gerelateerd events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email