Slimmer werken in het beroepsonderwijs

Home » Portfolio » Slimmer werken in het beroepsonderwijs
Slimmer werken in het beroepsonderwijs2016-12-21T21:07:29+02:00

Project Description

Slimmer werken in het beroepsonderwijs

Over kennisintensivering in het middelbaar beroepsonderwijs

Auteur(s): Frans de Vijlder, Marion Rozema & Ellen Verheijen
Publicatiedatum: juni 2014

Het vraagstuk van slimmer werken in het beroepsonderwijs is actueler dan ooit. De komende jaren zal het van de mbo-instellingen veel vergen om aan de hooggespannen verwachtingen te kunnen voldoen. Deze publicatie draagt bij aan het inzicht in de randvoorwaarden die daarvoor vervuld moeten worden.

‘Slimmer werken in het beroepsonderwijs.’ In de praktijk blijkt het weerbarstige materie. Het veronderstelt dat steeds gebruikgemaakt wordt van alle beschikbare kennis en aanwezige vaardigheden om slim te werken. Het veronderstelt bovendien de motivatie en bereidheid van alle betrokkenen om routines te veranderen, eigen competenties te onderhouden, samen te werken in teams en netwerken.

Actueel vraagstuk

In de afgelopen jaren heeft ecbo meerdere onderzoeken op dit gebied uitgevoerd. De publicatie Slimmer werken in het beroepsonderwijs is dan ook het resultaat van onderzoek dat voor een deel al enkele jaren geleden heeft plaatsgevonden in de samenwerking tussen de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en ecbo. Het materiaal verdient het om alsnog gepubliceerd te worden. Immers: het vraagstuk van slimmer werken in het beroepsonderwijs is actueler dan ooit.

Voldoen aan verwachtingen

Recent verschenen onder meer het rapport van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) over de lerende economie en de brief van minister Bussemaker over toekomstgericht middelbaar beroepsonderwijs. Het zal de komende jaren van de mbo-instellingen veel vergen om aan de hooggespannen verwachtingen te kunnen voldoen. Deze publicatie draagt bij aan het inzicht in de randvoorwaarden die daarvoor vervuld moeten worden.

Meer informatie

De publicatie Slimmer werken in het beroepsonderwijs verschijnt als volledig onderzoeksrapport en als verkorte versie. Beide zijn hier te downloaden. De verkorte versie kan hieronder ook worden aangevraagd als papieren exemplaar.
Slimmer werken in het beroepsonderwijs

Gerelateerde publicaties

2019-06-14T10:56:00+02:00

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Hoewel opleidingsteams in het mbo ‘aan zet’ zijn, vinden zij het niet eenvoudig om verantwoordelijkheid te nemen voor (het verbeteren van) de onderwijskwaliteit. De vraag is hoe mbo-instellingen opleidingsteams hierbij beter kunnen ondersteunen.

Gerelateerd nieuws

1607, 2019

Eerste rapportage Evaluatie en monitoring wet toelatingsrecht mbo

Door |16 juli 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Eerste rapportage Evaluatie en monitoring wet toelatingsrecht mbo

Vanaf 1 augustus 2017 is de wet ‘Vroegtijdige aanmelddatum en toelatingsrecht tot het mbo’ in werking getreden. De nieuwe wet introduceert een set maatregelen, waaronder de aanmelddatum van 1 april, voorschriften voor procedures en informatievoorziening, het toelatingsrecht voor aankomende studenten, voorwaarden waaronder dat toelatingsrecht geldt en het verplichte bindend studieadvies in het eerste jaar van de opleiding.

307, 2019

Kamerbrief sterk technisch vmbo

Door |3 juli 2019|Categorie(ën): Kennisverspreiding, Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Kamerbrief sterk technisch vmbo

Kamerbrief sterk technisch vmbo

De Monitor Sterk Techniekonderwijs; de nulmeting, gaat aan de feitelijke monitoring van het programma Sterk Techniekonderwijs vooraf. De Monitor is uitgevoerd door José Mulder (ResearchNed), Ronald Ferket (ecbo) en Christoph Meng (Research) Centre for Education and the Labour Market (ROA) en Anneke Westerhuis (ecbo).

207, 2019

Kompas21 lancering op 2 juli

Door |2 juli 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Kompas21 lancering op 2 juli

Kompas21 lancering op 2 juli

Samen met 12 mbo-scholen ontwikkelde Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo) dit instrument voor en door het mbo. ROC Friese Poort volgde als eerste deelnemer de Train-de-Trainer tweedaagse. Het doel van de tweedaagse was om KOMPAS21 goed te integreren binnen de onderwijsinstelling. Gedurende intensieve sessies zijn de medewerkers klaargestoomd om zelf als trainer aan de slag te gaan.

Gerelateerde events

symposium Leeromgeving van de Toekomst

19 september @ 09:30 - 18:30

Domile oktober 2019

10 oktober @ 15:30 - 17:30

Heeft u een vraag aan ons?