Samenwerkende teams in het mbo

Samenwerkende teams in het mbo2016-12-21T21:03:40+02:00

Project Description

Samenwerkende teams in het mbo

Een verkenning naar de professionele leercultuur in mbo-teams

Auteur(s): Patricia Brouwer, José Hermanussen & Carlos van Kan
Publicatiedatum: september 2015

De docent speelt een centrale rol in de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs. Met name in het mbo is de kwaliteit van het onderwijs bij uitstek een teamverantwoordelijkheid. Maar wat vraagt dat precies van de onderwijsteams in het mbo?

De onderzoekers stellen in deze publicatie de vraag: hoe geven teams in het mbo vorm aan een professionele leercultuur? In een professionele leercultuur in het mbo bestaat een klimaat waarin alle betrokken teamleden a) samenwerken om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren, b) een kritisch-reflectieve houding hebben ten aanzien van elkaars functioneren, en c) op een adequate wijze invulling geven aan het leiderschap in het team.

Vijf opleidingsteams

Om deze vraag te verkennen, nemen de onderzoekers vijf verschillende opleidingsteams onder de loep. Hier onderzoeken zij hoe in de teams wordt vormgegeven aan 1) samenwerken, 2) een kritisch-reflectieve houding en 3) leiderschap. Zijn deze teams er klaar voor een sleutelpositie op te pakken in het verbeteren van de onderwijskwaliteit?

Resultaten

In de teams is over het algemeen sprake van intensieve samenwerking. Opvallend is dat in de samenwerkingsnetwerken vaak sprake is van eenzijdige samenwerkingsrelaties, terwijl samenwerking vanzelfsprekend wederkerigheid veronderstelt.

Met betrekking tot de kritisch-reflectieve houding valt op dat er veel inbreng is van verschillende teamleden bij samenwerkingsactiviteiten. Het ontbreekt echter dikwijls aan het stellen van verhelderingsvragen en ‘waarom’-vragen. Daardoor blijft een diepgaand wederzijds begrip van elkaars standpunten uit.

Ten slotte valt bij de leiderschapsrelaties op dat teamleden met een voortrekkersrol over het algemeen als leider op hun betreffende inhoudsgebied worden ervaren. Daarnaast worden diverse teamleden helemaal niet als (informeel) leider gezien en een ander als (informeel) leider (h)erkennen.

Concluderend valt op alle drie de kenmerken van een professionele leercultuur nog winst te behalen, met name bij de kritisch-reflectieve houding en leiderschap. Daarnaast ontstaat op basis van deze vijf cases de indruk dat mbo-teams sterk variëren in de mate waarin ze erin slagen adequaat vorm te geven aan een professionele leercultuur.

Samenwerkende teams in het mbo
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Dr. Patricia Brouwer
Dr. Patricia BrouwerSenior onderzoeker
06-12235587
Drs. José Hermanussen
Drs. José HermanussenSenior onderzoeker
06-10970839

Gerelateerde publicaties

2019-02-07T14:40:16+02:00

Monitor Sociale Veiligheid in de mbo-sector 2017-2018 Deel 2: Medewerkers

Monitor Sociale Veiligheid 2017/2018

De Monitor Sociale Veiligheid is een representatief landelijk onderzoek naar de sociale veiligheid in de sector middelbaar beroepsonderwijs (mbo) bij studenten en medewerkers.

2019-02-07T14:38:36+02:00

Monitor Sociale Veiligheid in de mbo-sector 2017-2018 Deel 1: Studenten

Monitor Sociale Veiligheid 2017/2018

De Monitor Sociale Veiligheid is een representatief landelijk onderzoek naar de sociale veiligheid in de sector middelbaar beroepsonderwijs (mbo) bij studenten en medewerkers.

2019-02-06T23:24:01+02:00

Tweede tussenevaluatie sectorplannen

Tweede tussenevaluatie sectorplannen

Werkgevers- en werknemersorganisaties worden voor maximaal de helft van de kosten ondersteund door de overheid in hun plannen om mensen aan het werk te krijgen en te houden. Ecbo voert samen met SEO Economisch Onderzoek de monitoring en evaluatie van deze Regeling Cofinanciering Sectorplannen uit.

Gerelateerd nieuws

2002, 2019

Eindrapportage Monitoringscommissie Branchecode goed bestuur in het mbo

By |20 februari 2019|Categories: Mbo-organisatie|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Eindrapportage Monitoringscommissie Branchecode goed bestuur in het mbo

Eindrapportage Monitoringscommissie Branchecode goed bestuur in het mbo

Er ligt een solide basis voor goed bestuur in het mbo. Dat concludeert de Monitoringscommissie Branchecode goed bestuur in de eindrapportage. In opdracht van de commissie onderzocht het Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo) de naleving en werking van de code goed bestuur.

Gerelateerd events

u-can-act symposium

16 mei @ 09:30 - 17:00

Landelijke Onderwijsdag Techniek

23 mei @ 09:00 - 16:30

Domile juni 2019

13 juni @ 15:30 - 17:30

Heeft u een vraag aan ons?