Samenwerkende teams in het mbo

Home » Portfolio » Samenwerkende teams in het mbo
Samenwerkende teams in het mbo 2016-12-21T21:03:40+00:00

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email

Samenwerkende teams in het mbo

Een verkenning naar de professionele leercultuur in mbo-teams

Auteur(s): Patricia Brouwer, José Hermanussen & Carlos van Kan
Publicatiedatum: september 2015

De docent speelt een centrale rol in de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs. Met name in het mbo is de kwaliteit van het onderwijs bij uitstek een teamverantwoordelijkheid. Maar wat vraagt dat precies van de onderwijsteams in het mbo?

De onderzoekers stellen in deze publicatie de vraag: hoe geven teams in het mbo vorm aan een professionele leercultuur? In een professionele leercultuur in het mbo bestaat een klimaat waarin alle betrokken teamleden a) samenwerken om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren, b) een kritisch-reflectieve houding hebben ten aanzien van elkaars functioneren, en c) op een adequate wijze invulling geven aan het leiderschap in het team.

Vijf opleidingsteams

Om deze vraag te verkennen, nemen de onderzoekers vijf verschillende opleidingsteams onder de loep. Hier onderzoeken zij hoe in de teams wordt vormgegeven aan 1) samenwerken, 2) een kritisch-reflectieve houding en 3) leiderschap. Zijn deze teams er klaar voor een sleutelpositie op te pakken in het verbeteren van de onderwijskwaliteit?

Resultaten

In de teams is over het algemeen sprake van intensieve samenwerking. Opvallend is dat in de samenwerkingsnetwerken vaak sprake is van eenzijdige samenwerkingsrelaties, terwijl samenwerking vanzelfsprekend wederkerigheid veronderstelt.

Met betrekking tot de kritisch-reflectieve houding valt op dat er veel inbreng is van verschillende teamleden bij samenwerkingsactiviteiten. Het ontbreekt echter dikwijls aan het stellen van verhelderingsvragen en ‘waarom’-vragen. Daardoor blijft een diepgaand wederzijds begrip van elkaars standpunten uit.

Ten slotte valt bij de leiderschapsrelaties op dat teamleden met een voortrekkersrol over het algemeen als leider op hun betreffende inhoudsgebied worden ervaren. Daarnaast worden diverse teamleden helemaal niet als (informeel) leider gezien en een ander als (informeel) leider (h)erkennen.

Concluderend valt op alle drie de kenmerken van een professionele leercultuur nog winst te behalen, met name bij de kritisch-reflectieve houding en leiderschap. Daarnaast ontstaat op basis van deze vijf cases de indruk dat mbo-teams sterk variëren in de mate waarin ze erin slagen adequaat vorm te geven aan een professionele leercultuur.

Samenwerkende teams in het mbo
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Dr. Patricia Brouwer
Dr. Patricia BrouwerSenior onderzoeker
06-12235587
Drs. José Hermanussen
Drs. José HermanussenSenior onderzoeker
06-10970839

Gerelateerde publicaties

2019-01-09T20:44:43+00:00

De rekentoetsen voor leerlingen met ernstige rekenproblemen (ER)

De rekentoetsen voor leerlingen met ernstige rekenproblemen (ER)

Het einddoel van het rekenonderwijs is om leerlingen op te leiden zodat ze adequaat kunnen omgaan met rekenkundige informatie in het (vervolg)onderwijs en in het dagelijks leven. Met de invoering van de Wet referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen is in 2010 voor alle onderwijssectoren vastgelegd wat leerlingen minimaal moeten beheersen op het gebied van taal en rekenen.

2018-11-07T12:23:45+00:00

Kwaliteit en kwantiteit van docenten

Kwaliteit en kwantiteit van docenten

In dit paper brengen we een aantal actuele ontwikkelingen en onderzoeksresultaten in het beroepsonderwijs in kaart. Zowel vanuit het perspectief van docenten, instructeurs en praktijkopleiders, als vanuit het perspectief van beginnende docenten, masteropgeleide en gepromoveerde docenten. Al deze onderwijsprofessionals en de studenten die zij opleiden verdienen een aantrekkelijk beroepsperspectief en een goede voorbereiding daarop.

2018-07-26T16:41:09+00:00

Quickscan 6 – Evaluatie sectorplannen

Quickscan 6

Werkgevers- en werknemersorganisaties worden voor maximaal de helft van de kosten ondersteund door de overheid in hun plannen om mensen aan het werk te krijgen en te houden. Ecbo voert samen met SEO Economisch Onderzoek de monitoring en evaluatie van deze Regeling Cofinanciering Sectorplannen uit.

Gerelateerd nieuws

1001, 2019

Pre-promotietraject voor mbo-docenten: meld je nu aan voor de 3e ronde

By | 10 januari 2019|Categories: Docent in het beroepsonderwijs, Kennisverspreiding|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Pre-promotietraject voor mbo-docenten: meld je nu aan voor de 3e ronde

Promoveren in onderwijskundig onderzoek - iets voor jou?

In september 2019 start een nieuwe ronde van het pre-promotietraject voor docenten in het mbo. Aanmelden voor deze derde ronde kan vanaf januari 2019.

412, 2018

SPRONG Educatief in januari 2019 open

By | 4 december 2018|Categories: Kennisverspreiding|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor SPRONG Educatief in januari 2019 open

SPRONG Educatief in januari 2019 open

In januari 2019 lanceren het NRO en Regieorgaan SIA het programma SPRONG Educatief. Hiermee zetten de regieorganen in op een structurele verbinding van regionale en nationale samenwerkingsverbanden op één thema binnen het praktijkgerichte onderwijsonderzoek. Het doel is te zorgen voor concentratie van de beschikbare onderzoekscapaciteit op de belangrijkste uitdagingen van het onderwijs, en daarmee voor het versterken van de kwaliteit en impact van het praktijkgerichte onderwijsonderzoek.

Gerelateerd events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email