Samenwerkende teams in het mbo

Home » Portfolio » Samenwerkende teams in het mbo
Samenwerkende teams in het mbo2016-12-21T21:05:26+02:00

Project Description

Samenwerkende teams in het mbo

De ontwikkeling van de teamportretmethodiek

Auteur(s): Patricia Brouwer, José Hermanussen, Aimée Hoeve, Maren Thomsen & Louise van de Venne
Publicatiedatum: december 2014

Een bijzonder kenmerk van het middelbaar beroepsonderwijs is een sterke gerichtheid op het werken in teams. Een goede samenwerking in die teams ontstaat echter niet vanzelf. De publicatie beschrijft de ontwikkeling van een methodiek die teams kunnen gebruiken om inzicht te krijgen in hun ontwikkeling.

Teams zijn geen nieuw verschijnsel in het mbo. Toch weten ze nu meer dan ooit alle ogen op zich gericht. Teams zijn immers de sleutel tot het verbeteren van de onderwijskwaliteit. Om aan deze opdracht te kunnen voldoen, moeten de opleiders in een team een samenwerkend geheel vormen.

Inzicht in ontwikkeling

Dit vergt van teammanagers en teamleden de nodige zelfkennis over hun eigen functioneren en over hoe zij als team met elkaar samenwerken. In dit rapport wordt de ontwikkeling van een methodiek beschreven die teams kunnen gebruiken om inzicht te krijgen in waar zij nu staan in hun ontwikkeling.

Breed toegankelijk

Hoe ver het team ook is in de teamontwikkeling, informatie over hoe zij er voor staan en over sterke en minder sterke punten, helpt teams richting te geven aan hun ontwikkeling. Door de achterliggende principes van deze methodiek bloot te leggen, hopen de auteurs de methodiek breed toegankelijk te maken voor eenieder die zich bezighoudt met teamontwikkeling in het mbo.
Samenwerkende teams in het mbo

Onderzoeker(s)

Dr. Patricia Brouwer
Dr. Patricia BrouwerSenior onderzoeker
06-12235587
Drs. José Hermanussen
Drs. José HermanussenSenior onderzoeker
06-10970839

Gerelateerde publicaties

2019-09-13T13:28:51+02:00

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Hoewel opleidingsteams in het mbo ‘aan zet’ zijn, vinden zij het niet eenvoudig om verantwoordelijkheid te nemen voor (het verbeteren van) de onderwijskwaliteit. De vraag is hoe mbo-instellingen opleidingsteams hierbij beter kunnen ondersteunen.

Gerelateerd nieuws

1009, 2019

Motiveren van laaggeletterden

Door |10 september 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Motiveren van laaggeletterden

Een literatuurstudie naar succesvolle interventies. In Nederland hebben ruim 2,5 miljoen volwassenen moeite met taal en rekenen. Vanuit het actieprogramma Tel mee met Taal is een 2-jarig onderzoek uitgevoerd dat een bijdrage moet leveren aan het terugdringen van het aantal mensen met taal- en rekenvaardigheden onder basisniveau.

Gerelateerde events

Webinar Vraagarticulatie 14 november

14 november @ 15:30 - 16:30

mbo-diner Duurzaam #hoedan?

14 november @ 17:30 - 21:00

Dag van het mbo

18 november

Heeft u een vraag aan ons?