Samenwerkende teams in het mbo: een teamportret

Home » Portfolio » Samenwerkende teams in het mbo: een teamportret
Samenwerkende teams in het mbo: een teamportret2016-12-21T21:09:30+02:00

Project Description

Samenwerkende teams in het mbo: een teamportret

Samenwerking in teams overzichtelijk in kaart

Auteur(s): Patricia Brouwer, José Hermanussen, Aimée Hoeve, Maren Thomsen en Louise van de Venne
Publicatiedatum: november 2013

Samenwerking is een belangrijk thema in het hedendaagse beroepsonderwijs. En nergens lijkt dat belangrijker – en meer vanzelfsprekend – dan in de organisatorische eenheid van het beroepsonderwijs bij uitstek: het opleidingsteam. In Samenwerkende teams in het mbo: een teamportret brengt ecbo de samenwerking in mbo-teams overzichtelijk in kaart.

Hoe samenwerking in een team precies werkt, is echter vaak onduidelijk. Opleidingsmanagers verwachten veelal dat er binnen een team als vanzelf natuurlijke en harmonieuze werkrelaties ontstaan. Maar daar is meer voor nodig dan het simpelweg bij elkaar brengen van opleiders in een onderwijsteam.

Samenwerking in beeld

Deze foutieve assumptie leidt ertoe dat (het proces van) samenwerking in opleidingsteams vaak onderbelicht blijft. Met behulp van een teamportret brengt ecbo de samenwerking in mbo-teams helder en overzichtelijk in kaart.

Gedeeld beeld

Een teamportret helpt opleidingsmanagers en teams om een gedeeld beeld te vormen over samenwerking in het team en deze samenwerking te expliciteren. Daarmee is een teamportret ook een hulpmiddel voor teams en opleidingsmanagers om beter zicht krijgen op de sterke punten en mogelijke ontwikkelpunten binnen een team.

Leiderschap

Naast het proces van samenwerking geeft een teamportret ook zicht op het leiderschap binnen en de prestaties van het team. Samenwerking wordt immers beïnvloed door de wijze waarop het team wordt aangestuurd. En ten slotte is samenwerking geen doel op zich, maar een middel om bepaalde doelen – zoals beter onderwijs – te bereiken.

Meer weten?

Benieuwd naar de mogelijkheden van een teamportret? Neem dan contact op met ecbo via info@ecbo.nl. Op dinsdag 29 oktober 2013 vond in Den Bosch een kennissessie plaats over samenwerkende teams, waarvan ook een verslag verscheen.
Samenwerkende teams in het mbo: een teamportret

Onderzoeker(s)

Dr. Patricia Brouwer
Dr. Patricia BrouwerSenior onderzoeker
06-12235587
Drs. José Hermanussen
Drs. José HermanussenSenior onderzoeker
06-10970839

Gerelateerde publicaties

2018-11-07T12:23:45+02:00

Kwaliteit en kwantiteit van docenten

Kwaliteit en kwantiteit van docenten

In dit paper brengen we een aantal actuele ontwikkelingen en onderzoeksresultaten in het beroepsonderwijs in kaart. Zowel vanuit het perspectief van docenten, instructeurs en praktijkopleiders, als vanuit het perspectief van beginnende docenten, masteropgeleide en gepromoveerde docenten. Al deze onderwijsprofessionals en de studenten die zij opleiden verdienen een aantrekkelijk beroepsperspectief en een goede voorbereiding daarop.

2018-07-26T09:51:31+02:00

Werk hebben en werk houden in het mbo

Employability van onderwijsgevend personeel

Employability is het vermogen om werk te verkrijgen en/of te behouden. De employability van onderwijsgevenden in het mbo is iets lager dan gemiddeld in Nederland. Een hogere employability heeft een positief effect op de loopbaan. En employability wordt vooral bepaald door persoonsgebonden en in tweede instantie organisatiegebonden factoren, en minder door functiegebonden factoren.

2018-03-15T11:36:33+02:00

Ervaren werkdruk in het mbo

Onderzoeksverslag
Er is recent veel aandacht voor werkdruk onder docenten; in onderzoek, beleid en in de media. Veelal gaat dit echter over het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs en blijft het mbo onderbelicht. Dit terwijl docenten in het mbo een hoge werkdruk ervaren, zoals blijkt uit het onderzoek naar medewerkerstevredenheid van de sector.

Gerelateerd nieuws

1806, 2019

Data derde editie leergang Teacher in the Lead bekend!

Door |18 juni 2019|Categorie(ën): Docent in het beroepsonderwijs, Kennisverspreiding|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Data derde editie leergang Teacher in the Lead bekend!

Derde editie leergang Teacher in the Lead

Ben jij docent in het mbo en heb jij een voortrekkersrol? Ben jij een teacher in the lead, ben je trots op je vak en wil je goed op de hoogte zijn  van de actuele ontwikkelingen in de (beleids)context van het mbo? Meld je dan nu aan voor de derde editie van de mini-leergang ‘Teacher in the Lead’.

606, 2019

Data derde editie leergang Teacher in the Lead bekend!

Door |6 juni 2019|Categorie(ën): Docent in het beroepsonderwijs, Kennisverspreiding|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Data derde editie leergang Teacher in the Lead bekend!

Derde editie leergang Teacher in the Lead

Ben jij docent in het mbo en heb jij een voortrekkersrol? Ben jij een teacher in the lead, ben je trots op je vak en wil je goed op de hoogte zijn  van de actuele ontwikkelingen in de (beleids)context van het mbo? Meld je dan nu aan voor de derde editie van de mini-leergang ‘Teacher in the Lead’.

406, 2019

Online cursus kritisch denken

Door |4 juni 2019|Categorie(ën): Docent in het beroepsonderwijs, Mbo-organisatie|Reacties uitgeschakeld voor Online cursus kritisch denken

Online cursus kritisch denken

Kritisch denken in het mbo? Gisteren lanceerde Kennispunt Burgerschap mbo een gratis online cursus voor mbo-docenten. Ecbo ontwikkelde de cursus. Vol werkvormen, vlogs van onderwijsprofessionals & persoonlijke reflectievragen.

Gerelateerde events

Heeft u een vraag aan ons?