Rapportage 1e meting routinevorming: monitor gedrags- en cultuurverandering ROC Midden Nederland

Home » Portfolio » Rapportage 1e meting routinevorming: monitor gedrags- en cultuurverandering ROC Midden Nederland
Rapportage 1e meting routinevorming: monitor gedrags- en cultuurverandering ROC Midden Nederland2016-12-21T21:22:59+02:00

Project Description

Rapportage 1e meting routinevorming: monitor gedrags- en cultuurverandering ROC Midden Nederland

De Onderwijsinstellingen zullen op een nieuwe leest geschoeid moeten worden.

Auteur(s): Aimée Hoeve, Hester Smulders en Karin Truijen (Universiteit van Twente)
Publicatiedatum: september 2010
In het industriële tijdperk was ‘leren’ bedoeld om je voor te bereiden op economische en sociale zelfstandigheid. Met de opkomst van de kenniseconomie wordt leren een kenmerk van je gehele levensloop. Daarmee wordt het steeds minder het geprivilegieerde domein van onderwijsinstellingen. Om de verandering naar educatieve dienstverlening te kunnen invullen, zullen ook de onderwijsinstellingen zelf op een nieuwe leest geschoeid moeten worden. Oude werkwijzen zijn niet meer van toepassing in nieuwe situaties waarmee het beroepsonderwijs wordt geconfronteerd.

In 2007 is ROC Midden Nederland gestart met een modernisering van de eigen instelling. Het roc wil ‘a Great Place to Learn’ zijn. Dit innovatieconcept is uitgewerkt in:

  • Een nieuwe kijk op leren: onderwijsvernieuwing (balans tussen kennis, vaardigheden en houding, duaal opleiden)
  • Een nieuwe kijk op organiseren: organisatievernieuwing (netwerkorganisatie)
  • Een nieuwe kijk op de positie van ROC Midden Nederland in haar omgeving

ROC De Leijgraaf heeft de ambitie om zich te transformeren tot een kennisonderneming. In 2004 is een herontwerp in gang gezet, dat steunt op vijf samenhangende pijlers:

  • Beroepsgerichte didactiek & pedagogiek
  • Begeleiding van deelnemers
  • Flexibiliseren
  • Werken in teams
  • Regionale inbedding

Bij beide roc’s zijn onderzoeken gestart naar de verandering van organisatieprocessen. De bevindingen uit de beide onderzoeken vormen het vertrekpunt voor een analyse waarin bekeken wordt hoe die bevindingen gerelateerd zijn aan theoretische inzichten over procesinnovatie in het onderwijs. Er is nog weinig inzicht hoe je een proces als innovatie kunt sturen; vaak is er sprake van fundamentele onzekerheden, chaos, onbedoelde gevolgen en conflicten. Innovatieprocessen kennen dan ook een groot afbreukrisico. Juist om dat afbreukrisico te verkleinen, is het belangrijk om het inzicht in het verloop van procesinnovaties te vergroten.

Rapportage 1e meting routinevorming: monitor gedrags- en cultuurverandering ROC Midden Nederland
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Ir. Hester Smulders
Ir. Hester SmuldersSenior onderzoeker
06-53749282

Gerelateerde publicaties

2019-02-27T12:21:33+02:00

De ‘blik van buiten’: kennisinfrastructuur en professionalisering van het mbo

De ‘blik van buiten’: de kennisinfrastructuur en professionalisering van het middelbaar beroepsonderwijs

De essays zijn oorspronkelijk in 2012 geschreven en zijn vervolgens herzien in 2015/16, waarbij alle auteurs tot de conclusie kwamen dat de kennisinfrastructuur onder invloed van budgettaire verschuivingen en de introductie van nieuwe publiek-private samenwerkingen voortdurend sterk verandert.

2017-10-04T21:25:48+02:00

De achtergrond van verschillen tussen studenten op mbo-niveau 3 en 4

Vier casestudies in de opleiding Maatschappelijke Zorg

Het uitgangspunt van dit onderzoek was een vraag uit de praktijk. Wat zijn de specifieke kenmerken voor niveau 3 mbo-studenten met betrekking tot curriculum ontwerp? Kunnen we rekening houden met specifieke kenmerken die niveau 3 studenten hebben ten opzichte van de andere niveaus bij het ontwerpen, indelen en organiseren van het curriculum? Deze vraag is gesteld door een mbo-professional aan het online loket: de Kennisrotonde. Bestaande literatuur bleek ontoereikend. In dit onderzoek werden daarom casestudies uitgevoerd om achtergrondinformatie te verzamelen over de specifieke kenmerken van niveau 3 mbo-studenten.

Gerelateerd nieuws

1804, 2019

Vacature ecbo: Senior Onderzoeker in leren

By |18 april 2019|Categories: Mbo-organisatie|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Vacature ecbo: Senior Onderzoeker in leren

Vacature ecbo: Senior Onderzoeker in leren

Wij zijn op zoek naar een senior onderzoeker in leren. Is deze vacature je op het lijf geschreven? Dan komen wij graag met jou in contact.

Gerelateerde events

Heeft u een vraag aan ons?