Rapportage 1e meting routinevorming: monitor gedrags- en cultuurverandering ROC Midden Nederland

Home » Portfolio » Rapportage 1e meting routinevorming: monitor gedrags- en cultuurverandering ROC Midden Nederland
Rapportage 1e meting routinevorming: monitor gedrags- en cultuurverandering ROC Midden Nederland2016-12-21T21:22:59+02:00

Project Description

Rapportage 1e meting routinevorming: monitor gedrags- en cultuurverandering ROC Midden Nederland

De Onderwijsinstellingen zullen op een nieuwe leest geschoeid moeten worden.

Auteur(s): Aimée Hoeve, Hester Smulders en Karin Truijen (Universiteit van Twente)
Publicatiedatum: september 2010
In het industriële tijdperk was ‘leren’ bedoeld om je voor te bereiden op economische en sociale zelfstandigheid. Met de opkomst van de kenniseconomie wordt leren een kenmerk van je gehele levensloop. Daarmee wordt het steeds minder het geprivilegieerde domein van onderwijsinstellingen. Om de verandering naar educatieve dienstverlening te kunnen invullen, zullen ook de onderwijsinstellingen zelf op een nieuwe leest geschoeid moeten worden. Oude werkwijzen zijn niet meer van toepassing in nieuwe situaties waarmee het beroepsonderwijs wordt geconfronteerd.

In 2007 is ROC Midden Nederland gestart met een modernisering van de eigen instelling. Het roc wil ‘a Great Place to Learn’ zijn. Dit innovatieconcept is uitgewerkt in:

  • Een nieuwe kijk op leren: onderwijsvernieuwing (balans tussen kennis, vaardigheden en houding, duaal opleiden)
  • Een nieuwe kijk op organiseren: organisatievernieuwing (netwerkorganisatie)
  • Een nieuwe kijk op de positie van ROC Midden Nederland in haar omgeving

ROC De Leijgraaf heeft de ambitie om zich te transformeren tot een kennisonderneming. In 2004 is een herontwerp in gang gezet, dat steunt op vijf samenhangende pijlers:

  • Beroepsgerichte didactiek & pedagogiek
  • Begeleiding van deelnemers
  • Flexibiliseren
  • Werken in teams
  • Regionale inbedding

Bij beide roc’s zijn onderzoeken gestart naar de verandering van organisatieprocessen. De bevindingen uit de beide onderzoeken vormen het vertrekpunt voor een analyse waarin bekeken wordt hoe die bevindingen gerelateerd zijn aan theoretische inzichten over procesinnovatie in het onderwijs. Er is nog weinig inzicht hoe je een proces als innovatie kunt sturen; vaak is er sprake van fundamentele onzekerheden, chaos, onbedoelde gevolgen en conflicten. Innovatieprocessen kennen dan ook een groot afbreukrisico. Juist om dat afbreukrisico te verkleinen, is het belangrijk om het inzicht in het verloop van procesinnovaties te vergroten.

Rapportage 1e meting routinevorming: monitor gedrags- en cultuurverandering ROC Midden Nederland

Onderzoeker(s)

Ir. Hester Smulders
Ir. Hester SmuldersSenior onderzoeker
06-53749282

Gerelateerde publicaties

2019-09-13T13:28:51+02:00

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Hoewel opleidingsteams in het mbo ‘aan zet’ zijn, vinden zij het niet eenvoudig om verantwoordelijkheid te nemen voor (het verbeteren van) de onderwijskwaliteit. De vraag is hoe mbo-instellingen opleidingsteams hierbij beter kunnen ondersteunen.

Gerelateerd nieuws

1009, 2019

Motiveren van laaggeletterden

Door |10 september 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Motiveren van laaggeletterden

Een literatuurstudie naar succesvolle interventies. In Nederland hebben ruim 2,5 miljoen volwassenen moeite met taal en rekenen. Vanuit het actieprogramma Tel mee met Taal is een 2-jarig onderzoek uitgevoerd dat een bijdrage moet leveren aan het terugdringen van het aantal mensen met taal- en rekenvaardigheden onder basisniveau.

1607, 2019

Eerste rapportage Evaluatie en monitoring wet toelatingsrecht mbo

Door |16 juli 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Eerste rapportage Evaluatie en monitoring wet toelatingsrecht mbo

Vanaf 1 augustus 2017 is de wet ‘Vroegtijdige aanmelddatum en toelatingsrecht tot het mbo’ in werking getreden. De nieuwe wet introduceert een set maatregelen, waaronder de aanmelddatum van 1 april, voorschriften voor procedures en informatievoorziening, het toelatingsrecht voor aankomende studenten, voorwaarden waaronder dat toelatingsrecht geldt en het verplichte bindend studieadvies in het eerste jaar van de opleiding.

Gerelateerde events

mbo-diner Duurzaam #hoedan?

14 november @ 17:30 - 21:00

Dag van het mbo

18 november

Heeft u een vraag aan ons?