Publieke en private mbo-opleidingen vergeleken

Home » Portfolio » Publieke en private mbo-opleidingen vergeleken
Publieke en private mbo-opleidingen vergeleken2016-12-21T21:07:41+02:00

Project Description

Publieke en private mbo-opleidingen vergeleken

Paper over overeenkomsten en verschillen publieke en private mbo-opleidingen

Auteur(s): Arjan van der Meijden
Publicatiedatum:
 mei 2014

Mbo-opleidingen worden door zowel publieke als private instellingen aangeboden. Ecbo vergelijkt in deze studie een aantal publieke en private opleidingen met eenzelfde kwalificatiedossier en crebonummer. Is het eindresultaat van deze opleidingen ook daadwerkelijk hetzelfde? En waarom kiezen studenten voor private dan wel publieke opleidingen?

De TechniekFabriek ontwikkelt zich in de richting van een ‘hybride leeromgeving’, gericht op het verbinden van leren in een schoolse setting en leren in een praktijksetting. In dit leerlingenonderzoek geven de auteurs inzicht in factoren die van invloed zijn op de leertevredenheid en leeruitkomsten bij leerlingen van de TechniekFabriek. Hiermee kan het professionaliseringsproces van opleiders in een hybride leeromgeving worden doorgezet en kan het ontwerp van hybride leeromgevingen worden verrijkt vanuit leerlingperspectief.

Het onderzoek laat zien dat het leren werken & werkend leren, een positieve invloed heeft op de leertevredenheid en leeruitkomsten van de leerlingen. Aan de hand van de resultaten, krijgen we een indruk waar een opleidingsconcept aan moet voldoen om leerlingen te motiveren en vertrouwen te geven, en leerlingen toe te rusten voor de beroepspraktijk en een startpositie op de arbeidsmarkt te geven.

Publieke en private mbo-opleidingen vergeleken
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Gerelateerde publicaties

2019-02-27T12:21:33+02:00

De ‘blik van buiten’: kennisinfrastructuur en professionalisering van het mbo

De ‘blik van buiten’: de kennisinfrastructuur en professionalisering van het middelbaar beroepsonderwijs

De essays zijn oorspronkelijk in 2012 geschreven en zijn vervolgens herzien in 2015/16, waarbij alle auteurs tot de conclusie kwamen dat de kennisinfrastructuur onder invloed van budgettaire verschuivingen en de introductie van nieuwe publiek-private samenwerkingen voortdurend sterk verandert.

2017-10-04T21:25:48+02:00

De achtergrond van verschillen tussen studenten op mbo-niveau 3 en 4

Vier casestudies in de opleiding Maatschappelijke Zorg

Het uitgangspunt van dit onderzoek was een vraag uit de praktijk. Wat zijn de specifieke kenmerken voor niveau 3 mbo-studenten met betrekking tot curriculum ontwerp? Kunnen we rekening houden met specifieke kenmerken die niveau 3 studenten hebben ten opzichte van de andere niveaus bij het ontwerpen, indelen en organiseren van het curriculum? Deze vraag is gesteld door een mbo-professional aan het online loket: de Kennisrotonde. Bestaande literatuur bleek ontoereikend. In dit onderzoek werden daarom casestudies uitgevoerd om achtergrondinformatie te verzamelen over de specifieke kenmerken van niveau 3 mbo-studenten.

Gerelateerd nieuws

1804, 2019

Vacature ecbo: Senior Onderzoeker in leren

By |18 april 2019|Categories: Mbo-organisatie|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Vacature ecbo: Senior Onderzoeker in leren

Vacature ecbo: Senior Onderzoeker in leren

Wij zijn op zoek naar een senior onderzoeker in leren. Is deze vacature je op het lijf geschreven? Dan komen wij graag met jou in contact.

Gerelateerde events

Heeft u een vraag aan ons?