Project Examenprofiel

Home » Portfolio » Project Examenprofiel
Project Examenprofiel 2016-12-21T21:16:52+00:00

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email

Project Examenprofiel

De Procesarchitectuur Examinering vergeleken

Auteur(s): Jo Fond Lam en Anneke Westerhuis
Publicatiedatum: juli 2011

Competentiegericht beroepsonderwijs vraagt om een andere manier van beoordelen en examineren. Onderwijsprofessionals en bedrijfsleven hebben in de Procesarchitecteur Examinering (PE) – op landelijk, regionaal en sectoraal niveau – afspraken vastgelegd over examinering.

In het onderzoeksrapport Project Examenprofiel, de procesarchitectuur en de uitvoeringspraktijk vergelijken Jo Fond Lam (Cinop) en Anneke Westerhuis (ecbo) de huidige wijze van examinering met de procesgang zoals die in de Procesarchitectuur Examinering is beschreven. Ze stellen vast dat het proces van examinering in de praktijk niet verschilt van de PE.

Kwaliteitsborging

In de cases die werden onderzocht was het samenstellen van een examenorganisatie binnen PE-kaders geen probleem. Kwaliteitsborging wordt door de scholen die voor het onderzoek werden bevraagd wel als een aandachtspunt gezien. De onderzoekers constateren dat, ondanks checklists en protocollen, vaak onvoldoende wordt gecontroleerd of hetgeen moet worden uitgevoerd ook daadwerkelijk uitgevoerd wordt.

Draagvlak

De Procesarchitectuur biedt scholen zeker houvast bij het herinrichten van het examenproces en het voldoen aan inspectiestandaarden. Om de kwaliteit van de processen en de deskundigheid van (in- en externe) assessoren te waarborgen, doen de auteurs  enkele aanbevelingen. Zo stellen ze een actievere rol van de examencommissies voor bij het doorlopen van de ‘Plan-Do-Check-Act’-cyclus en zou de kwaliteitscyclus een vaste plek moeten krijgen in het handboek examinering. Ook het creëren van meer draagvlak voor structurele kwaliteitszorg kan bijdragen aan een effectievere en kwalitatief betere examenorganisatie op scholen.

Vergelijking Procesarchitectuur Examinering
Download publicatie
Drs. Anneke Westerhuis
Drs. Anneke WesterhuisManaging onderzoeker
06-54647140

Gerelateerde publicaties

2018-11-07T12:23:45+00:00

Kwaliteit en kwantiteit van docenten

Kwaliteit en kwantiteit van docenten

In dit paper brengen we een aantal actuele ontwikkelingen en onderzoeksresultaten in het beroepsonderwijs in kaart. Zowel vanuit het perspectief van docenten, instructeurs en praktijkopleiders, als vanuit het perspectief van beginnende docenten, masteropgeleide en gepromoveerde docenten. Al deze onderwijsprofessionals en de studenten die zij opleiden verdienen een aantrekkelijk beroepsperspectief en een goede voorbereiding daarop.

2018-07-26T16:41:09+00:00

Quickscan 6 – Evaluatie sectorplannen

Quickscan 6

Werkgevers- en werknemersorganisaties worden voor maximaal de helft van de kosten ondersteund door de overheid in hun plannen om mensen aan het werk te krijgen en te houden. Ecbo voert samen met SEO Economisch Onderzoek de monitoring en evaluatie van deze Regeling Cofinanciering Sectorplannen uit.

2018-04-17T18:28:38+00:00

Evaluatie nieuwe bekostiging vavo

In opdracht van ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Ecbo heeft in opdracht van het ministerie van OCW een evaluatieonderzoek uitgevoerd naar de wijziging in de bekostiging van het voortgezet algemeen volwassenenonderwijs (vavo). Over het algemeen heeft de wijziging in de bekostiging van het vavo positief uitgepakt: het aanbod is behouden gebleven, de invloed van de gemeente op het toelatingsbeleid is verdwenen en de toegankelijkheid is gewaarborgd. Aandachtspunten zijn de kleinere instellingen en het groeiend aantal zorgleerlingen die drukken op de infrastructuur en bekostiging van het vavo.

Gerelateerd nieuws

412, 2018

SPRONG Educatief in januari 2019 open

By | 4 december 2018|Categories: Kennisverspreiding|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor SPRONG Educatief in januari 2019 open

SPRONG Educatief in januari 2019 open

In januari 2019 lanceren het NRO en Regieorgaan SIA het programma SPRONG Educatief. Hiermee zetten de regieorganen in op een structurele verbinding van regionale en nationale samenwerkingsverbanden op één thema binnen het praktijkgerichte onderwijsonderzoek. Het doel is te zorgen voor concentratie van de beschikbare onderzoekscapaciteit op de belangrijkste uitdagingen van het onderwijs, en daarmee voor het versterken van de kwaliteit en impact van het praktijkgerichte onderwijsonderzoek.

Gerelateerd events

Debat excellentie en talentontwikkeling

22 januari 2019 @ 17:00 - 19:00

Webinar Kritisch Denken

1 februari 2019 @ 12:00 - 12:45

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email