PIAAC: Kernvaardigheden voor Werk en Leven

Home » Portfolio » PIAAC: Kernvaardigheden voor Werk en Leven
PIAAC: Kernvaardigheden voor Werk en Leven 2018-11-30T14:45:42+00:00

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email

PIAAC: Kernvaardigheden voor Werk en Leven

Resultaten van de Nederlandse survey 2012

Auteur(s): Marieke Buisman, Jim Allen, Didier Fouarge, Willem Houtkoop en Rolf van der Velden
Publicatiedatum: oktober 2013

PIAAC: Kernvaardigheden voor Werk en Leven geeft een uitgebreid overzicht van de taal- en rekenvaardigheden en het probleemoplossend vermogen van de Nederlandse volwassenen.

Algemene conclusie: Nederland doet het in vergelijking met andere ontwikkelde landen goed tot zeer goed in taalvaardigheid, rekenvaardigheid en probleemoplossend vermogen. Op al deze kernvaardigheden behoort Nederland tot de wereldtop.

Resultaten op een rijtje

Deze conclusie en een overzicht van de belangrijkste resultaten van PIAAC zijn te vinden in deze handzame brochure. Hier is het volledige onderzoeksrapport te vinden. Ecbo-onderzoekers Marieke Buisman en Willem Houtkoop vertellen in dit interview meer over de achtergronden van het onderzoek.

Achtergrond

PIAAC is onderdeel van de OECD Survey of Adult Skills. Ecbo verzorgde het Nederlandse aandeel van dit project en was -samen met het ROA – verantwoordelijk voor de rapportage. Dinsdag 8 oktober 2013 zijn de belangijkste resultaten van het PIAAC-onderzoek gepresenteerd op een besloten conferentie van de ministeries van OCW, SZW en EZ. Tegelijkertijd verscheen bij de OECD het internationale rapport OECD Skills Outlook 2013.
PIAAC: Kernvaardigheden voor Werk en Leven
Download publicatie
PIAAC: Kernvaardigheden voor Werk en Leven
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Dr. Ingrid Christoffels
Dr. Ingrid ChristoffelsOnderzoeker
06-10250630

Gerelateerde publicaties

2017-11-22T15:30:50+00:00

Slowscan ROC Friese Poort

21ste-eeuwse vaardigheden in het curriculum van ROC Friese Poort Zorg en Welzijn

De aandacht voor 21ste-eeuwse vaardigheden is de laatste jaren gegroeid. Vaardigheden als kritisch denken, samenwerken en ondernemendheid zijn helemaal niet nieuw, maar wel anders dan 50 jaar geleden. Deze vaardigheden worden belangrijker dankzij een veranderende arbeidsmarkt en samenleving.

2017-12-10T12:16:18+00:00

De waarde(n) van brede vorming

Het mbo introduceert op geheel eigen wijze de maatschappelijke dienstplicht uit het regeerakkoord. ROC Friese Poort experimenteert met Community Service Learning en onderzocht met expertisecentrum beroepsonderwijs (ecbo) de toepassing van brede vorming (Bildung) in het mbo. Hun onderwijs laat studenten een maatschappelijke dienst leveren en stimuleert zo de brede vorming van studenten. Daarbij reflecteren studenten vanuit een Bildungsdenken op wat ze doen, wie ze zijn en hoe ze in de wereld staan.

Gerelateerd nieuws

410, 2018

Practoraat Brede Vorming gelanceerd in co-creatie met ecbo

By | 4 oktober 2018|Categories: Docent in het beroepsonderwijs, Kennisverspreiding, Kernvaardigheden|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Practoraat Brede Vorming gelanceerd in co-creatie met ecbo

Practoraat Brede Vorming gelanceerd in co-creatie met ecbo

Op 3 oktober is het practoraat Brede Vorming gestart bij ROC Friese Poort. Koen Vos is als practor geïnstalleerd en gaat de komende vier jaar verder aan de slag met brede vorming in het mbo. Ter voorbereiding op het practoraat schreven ROC Friese Poort en ecbo de publicatie ‘brede vorming: waarom nu?’. In de komende vier jaar zal ecbo het practoraat ondersteunen op onderzoeksmatig vlak, waarbij onder andere gewerkt wordt aan een leergang voor onderwijsprofessionals en een keuzedeel rondom community service learning.

307, 2018

Nieuw! Klas21 – Doe mee!

By | 3 juli 2018|Categories: Kennisverspreiding, Kernvaardigheden|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Nieuw! Klas21 – Doe mee!

Samen met studenten kennis verspreiden

Op 4 oktober 2018 start ecbo met Klas21, een fictieve klas met 21 mbo-studenten. Met Klas21 willen we studenten nog meer betrekken bij (de ontwikkeling van het instrument van) KOMPAS21 en hen inzetten als kennisverspreiders.

2106, 2018

21ste-eeuwse vaardigheden in mbo en hbo

By | 21 juni 2018|Categories: Kernvaardigheden|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor 21ste-eeuwse vaardigheden in mbo en hbo

Docentprofessionalisering centraal

Wat staat het mbo en hbo te doen rond 21ste-eeuwse vaardigheden? Op 5 juni kwamen professionals uit mbo en hbo bij elkaar om te spreken over een onderzoeksagenda voor het hbo en een professionaliseringsagenda voor het mbo. Ook de inrichting van de schoolcontext inclusief curriculumontwikkeling en gevolgen voor het management- en bestuursniveau kwamen uitgebreid aan bod.

Gerelateerde events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email