Palet van de non-formele educatie in Nederland

Home » Portfolio » Palet van de non-formele educatie in Nederland
Palet van de non-formele educatie in Nederland2018-07-26T08:50:01+02:00

Project Description

Palet van de non-formele educatie in Nederland

Een verkennend onderzoek.

Auteur(s): Cees Doets, Wil van Esch, Jan Houtepen, Karel Visser en Janneke de Sousa
Publicatiedatum: april 2008

Bij ‘leren’ denken we meestal aan scholen met docenten en leerlingen. Vergeten wordt dat er ook heel veel leren plaatsvindt buiten de school.

Leren buiten de schoolmuren met de bedoeling om gericht iets op te steken, noemen we non-formele educatie. Bijvoorbeeld op het werk, maar ook via de volksuniversiteit, de bibliotheken, in wijk- en buurtcentra en op vele andere plaatsen.

Over leren op het werk is al een en ander bekend, over leren buiten het werk veel minder. In deze publicatie wordt een overzicht gegeven van organisaties die zich met non-formele educatie buiten het werk bezig houden, de doelen die ze nastreven, de activiteiten, de functie die ze vervullen. Ook wordt een schatting gemaakt van de omvang ervan.

Palet van de non-formele educatie in Nederland

Onderzoeker(s)

Gerelateerde publicaties

2019-06-14T10:56:00+02:00

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Hoewel opleidingsteams in het mbo ‘aan zet’ zijn, vinden zij het niet eenvoudig om verantwoordelijkheid te nemen voor (het verbeteren van) de onderwijskwaliteit. De vraag is hoe mbo-instellingen opleidingsteams hierbij beter kunnen ondersteunen.

Gerelateerd nieuws

1607, 2019

Eerste rapportage Evaluatie en monitoring wet toelatingsrecht mbo

Door |16 juli 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Eerste rapportage Evaluatie en monitoring wet toelatingsrecht mbo

Vanaf 1 augustus 2017 is de wet ‘Vroegtijdige aanmelddatum en toelatingsrecht tot het mbo’ in werking getreden. De nieuwe wet introduceert een set maatregelen, waaronder de aanmelddatum van 1 april, voorschriften voor procedures en informatievoorziening, het toelatingsrecht voor aankomende studenten, voorwaarden waaronder dat toelatingsrecht geldt en het verplichte bindend studieadvies in het eerste jaar van de opleiding.

307, 2019

Kamerbrief sterk technisch vmbo

Door |3 juli 2019|Categorie(ën): Kennisverspreiding, Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Kamerbrief sterk technisch vmbo

Kamerbrief sterk technisch vmbo

De Monitor Sterk Techniekonderwijs; de nulmeting, gaat aan de feitelijke monitoring van het programma Sterk Techniekonderwijs vooraf. De Monitor is uitgevoerd door José Mulder (ResearchNed), Ronald Ferket (ecbo) en Christoph Meng (Research) Centre for Education and the Labour Market (ROA) en Anneke Westerhuis (ecbo).

207, 2019

Kompas21 lancering op 2 juli

Door |2 juli 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Kompas21 lancering op 2 juli

Kompas21 lancering op 2 juli

Samen met 12 mbo-scholen ontwikkelde Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo) dit instrument voor en door het mbo. ROC Friese Poort volgde als eerste deelnemer de Train-de-Trainer tweedaagse. Het doel van de tweedaagse was om KOMPAS21 goed te integreren binnen de onderwijsinstelling. Gedurende intensieve sessies zijn de medewerkers klaargestoomd om zelf als trainer aan de slag te gaan.

Gerelateerde bijeenkomsten

symposium Leeromgeving van de Toekomst

19 september @ 09:30 - 18:30

Domile oktober 2019

10 oktober @ 15:30 - 17:30

Heeft u een vraag aan ons?