Palet van de non-formele educatie in Nederland

Home » Portfolio » Palet van de non-formele educatie in Nederland
Palet van de non-formele educatie in Nederland2019-09-04T08:32:58+02:00

Project Description

Palet van de non-formele educatie in Nederland

Een verkennend onderzoek.

Auteur(s): Cees Doets, Wil van Esch, Jan Houtepen, Karel Visser en Janneke de Sousa
Publicatiedatum: april 2008

Bij ‘leren’ denken we meestal aan scholen met docenten en leerlingen. Vergeten wordt dat er ook heel veel leren plaatsvindt buiten de school.

Leren buiten de schoolmuren met de bedoeling om gericht iets op te steken, noemen we non-formele educatie. Bijvoorbeeld op het werk, maar ook via de volksuniversiteit, de bibliotheken, in wijk- en buurtcentra en op vele andere plaatsen.

Over leren op het werk is al een en ander bekend, over leren buiten het werk veel minder. In deze publicatie wordt een overzicht gegeven van organisaties die zich met non-formele educatie buiten het werk bezig houden, de doelen die ze nastreven, de activiteiten, de functie die ze vervullen. Ook wordt een schatting gemaakt van de omvang ervan.

Palet van de non-formele educatie in Nederland

Onderzoeker(s)

Drs. Anneke Westerhuis
Drs. Anneke WesterhuisManaging onderzoeker
06-54647140

Gerelateerde publicaties

2019-09-13T13:28:51+02:00

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Hoewel opleidingsteams in het mbo ‘aan zet’ zijn, vinden zij het niet eenvoudig om verantwoordelijkheid te nemen voor (het verbeteren van) de onderwijskwaliteit. De vraag is hoe mbo-instellingen opleidingsteams hierbij beter kunnen ondersteunen.

Gerelateerd nieuws

1009, 2019

Motiveren van laaggeletterden

Door |10 september 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Motiveren van laaggeletterden

Een literatuurstudie naar succesvolle interventies. In Nederland hebben ruim 2,5 miljoen volwassenen moeite met taal en rekenen. Vanuit het actieprogramma Tel mee met Taal is een 2-jarig onderzoek uitgevoerd dat een bijdrage moet leveren aan het terugdringen van het aantal mensen met taal- en rekenvaardigheden onder basisniveau.

Gerelateerde bijeenkomsten

Webinar Vraagarticulatie 14 november

14 november @ 15:30 - 16:30

mbo-diner Duurzaam #hoedan?

14 november @ 17:30 - 21:00

Dag van het mbo

18 november

Heeft u een vraag aan ons?