Overwegingen bij de rolverdeling in teams in het mbo

Home » Portfolio » Overwegingen bij de rolverdeling in teams in het mbo
Overwegingen bij de rolverdeling in teams in het mbo 2017-09-18T09:17:46+00:00

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email

Overwegingen bij de rolverdeling in teams in het mbo

Kijkkader en instrument

Auteur(s): Patricia Brouwer & Carlos van Kan
Publicatiedatum: januari 2015

In het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) dragen onderwijsteams samen de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van het onderwijs en bijbehorende regeltaken. In deze publicatie beschouwen de onderzoekers welke overwegingen een rol spelen bij de rolverdeling in teams.

Ieder schooljaar staan opleidingsteams voor de opdracht de rollen en bijbehorende taken onderling te (her)verdelen. Soms houden teamleden hun rollen, soms gaat de boel op de schop omdat het team bijvoorbeeld van samenstelling verandert.

Ontbrekende visie

Idealiter wordt rekening gehouden met individuele competenties, belastbaarheid en voorkeuren van teamleden. In de praktijk ontbreekt echter vaak een visie op de gewenste teaminrichting, zo bleek uit eerder onderzoek van het Expertisecentrum Beroepsonderwijs.

Kijkkader

Op basis van deze bevindingen en een werkbijeenkomst met teammanagers en beleidsmakers is een kijkkader en een instrument ontwikkeld, die gebruikt kunnen worden als een ‘conversatiestarter’ over de gewenste inrichting van het team.

Optimale rolverdeling

Deze rapportage beschrijft het instrument en een mogelijke werkwijze die teammanagers kunnen gebruiken om een dialoog te voeren over de rolverdeling in het team en welke overwegingen hieraan ten grondslag liggen. Met deze werkwijze kunnen verschillende en complementaire expertises in een team verenigd worden, om zo de kwaliteit van de rolverdeling in het team te optimaliseren.

Meer informatie

De publicatie Overwegingen bij de rolverdeling in teams in het mbo is verschenen in een publieksversie en als volledig onderzoeksrapport.
Overwegingen bij de rolverdeling in teams in het mbo
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Dr. Patricia Brouwer
Dr. Patricia BrouwerSenior onderzoeker
06-12235587

Gerelateerde publicaties

2017-10-04T21:25:48+00:00

De achtergrond van verschillen tussen studenten op mbo-niveau 3 en 4

Vier casestudies in de opleiding Maatschappelijke Zorg

Het uitgangspunt van dit onderzoek was een vraag uit de praktijk. Wat zijn de specifieke kenmerken voor niveau 3 mbo-studenten met betrekking tot curriculum ontwerp? Kunnen we rekening houden met specifieke kenmerken die niveau 3 studenten hebben ten opzichte van de andere niveaus bij het ontwerpen, indelen en organiseren van het curriculum? Deze vraag is gesteld door een mbo-professional aan het online loket: de Kennisrotonde. Bestaande literatuur bleek ontoereikend. In dit onderzoek werden daarom casestudies uitgevoerd om achtergrondinformatie te verzamelen over de specifieke kenmerken van niveau 3 mbo-studenten.

2017-06-15T11:08:58+00:00

Werk hebben en werk houden in het mbo

Employability van onderwijsgevend personeel

Employability is het vermogen om werk te verkrijgen en/of te behouden. De employability van onderwijsgevenden in het mbo is iets lager dan gemiddeld in Nederland. Een hogere employability heeft een positief effect op de loopbaan. En employability wordt vooral bepaald door persoonsgebonden en in tweede instantie organisatiegebonden factoren, en minder door functiegebonden factoren.

2018-03-15T11:36:33+00:00

Ervaren werkdruk in het mbo

Onderzoeksverslag
Er is recent veel aandacht voor werkdruk onder docenten; in onderzoek, beleid en in de media. Veelal gaat dit echter over het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs en blijft het mbo onderbelicht. Dit terwijl docenten in het mbo een hoge werkdruk ervaren, zoals blijkt uit het onderzoek naar medewerkerstevredenheid van de sector.

Gerelateerd nieuws

507, 2018

2e editie Leergang Teacher in the lead – doe mee!

By | 5 juli 2018|Categories: Docent in het beroepsonderwijs, Kennisverspreiding|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor 2e editie Leergang Teacher in the lead – doe mee!

2e Editie Leergang Teacher in the lead

Ben jij docent in het mbo en heb jij een voortrekkersrol? Ben jij een teacher in the lead en wil je goed op de hoogte zijn van de actuele ontwikkelingen in de (beleids)context van het mbo? De mini-leergang 'Teacher in the lead' helpt je hierbij. Op 28 november gaat de tweede editie van deze leergang van start.

2606, 2018

Ontwerpatelier: Bouwen aan het beroepsonderwijs van morgen

By | 26 juni 2018|Categories: Docent in het beroepsonderwijs|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Ontwerpatelier: Bouwen aan het beroepsonderwijs van morgen

Handvatten voor de opleider van de toekomst!

Publiek-privaat samenwerken is hét thema van het middelbaar beroepsonderwijs. Vele mbo-scholen slaan de handen ineen met het regionale bedrijfsleven om beroepsgericht onderwijs aan te bieden. Het mooie van deze innovatie is dat de school en de praktijk gelijk kunnen reageren op veranderingen in het beroep en de arbeidsmarkt. Bovendien leert de student zo optimaal de praktijkkennis verwerven. 

2206, 2018

Ervaren wat promoveren inhoudt

By | 22 juni 2018|Categories: Docent in het beroepsonderwijs|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Ervaren wat promoveren inhoudt

‘Het is voor mij veel tastbaarder geworden wat promoveren in de praktijk betekent’

In dit artikel van de MBO Krant over het prepromotietraject vertellen Susanne Smits en Erica Wijnands, twee van de eerste zes docenten die het eerste traject doorliepen, over hun ervaringen. 

Gerelateerde events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email