Op weg naar succes. Kwantitatieve rapportage VM2-experimenten schooljaar 2011-2012

Home » Portfolio » Op weg naar succes. Kwantitatieve rapportage VM2-experimenten schooljaar 2011-2012
Op weg naar succes. Kwantitatieve rapportage VM2-experimenten schooljaar 2011-2012 2016-12-21T21:12:48+00:00

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email

Op weg naar succes. Kwantitatieve rapportage VM2-experimenten schooljaar 2011-2012

Jaarrapportage VM2-monitor 2011/2012

Auteur(s): Machiel Bouwmans & Renée van Schoonhoven m.m.v. Dennis Heijnens
Publicatiedatum: januari 2013

Eén locatie, één docententeam, één pedagogisch-didactische aanpak. Dat is de kern van het VM2-experiment, waarin vbmo- en mbo-instellingen samenwerken aan een doorlopende leerlijn vmbo-mbo. In opdracht van ecbo monitort Actis de voortgang van het experiment.

Sinds 2008 experimenteren verschillen scholen met een VM2-traject. De achterliggende gedachte is dat door de samenwerking en de daaruit voortvloeiende geïntegreerde leeraanpak – die moet leiden tot een startkwalificatie (mbo niveau 2) – voortijdige schoolverlaten (vsv) wordt gereduceerd.

VM2-Monitor

Vanaf de start van het VM2-project verschijnen jaarlijks een tussenrapportage en een eindrapportage over het voorgaande schooljaar. Op weg naar succes is de eindrapportage van het schooljaar 2011/2012.

Voorgaande resultaten

Op grond van de monitorresultaten tot nu toe dat in de VM2-trajecten het voortijdig schoolverlaten op de betreffende school aanzienlijk daalt. Ook behalen meer leerlingen uit VM2 een startkwalificatie. We weten op grond van de monitor ook dat de samenwerking tussen het vmbo en mbo die nodig is om het experiment te dragen helaas niets altijd tot stand komt of niet soepel verloopt.

Focus op samenwerking

Op basis van deze laatste constatering leggen de onderzoekers in Op weg naar succes de focus op de samenwerking tussen vmbo en mbo. Welke factoren dragen bij aan samenwerking en daarmee aan de kans van slagen van het experiment en wat draagt vervolgens bij aan vsv-reductie onder leerlingen?
Op weg naar succes. Kwantitatieve rapportage VM2-experimenten schooljaar 2011-2012
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Gerelateerde publicaties

2018-04-17T18:28:38+00:00

Evaluatie nieuwe bekostiging vavo

In opdracht van ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Ecbo heeft in opdracht van het ministerie van OCW een evaluatieonderzoek uitgevoerd naar de wijziging in de bekostiging van het voortgezet algemeen volwassenenonderwijs (vavo). Over het algemeen heeft de wijziging in de bekostiging van het vavo positief uitgepakt: het aanbod is behouden gebleven, de invloed van de gemeente op het toelatingsbeleid is verdwenen en de toegankelijkheid is gewaarborgd. Aandachtspunten zijn de kleinere instellingen en het groeiend aantal zorgleerlingen die drukken op de infrastructuur en bekostiging van het vavo.

2018-03-08T14:46:58+00:00

Implementatie doorlopende leerlijnen vmbo-mbo

Derde monitor vakmanschap-, technologie- en beroepsroutes

In het afgelopen schooljaar 2016-2017 is het aantal lopende vakmanschap-, technologie- en beroepsroutes bijna verdubbeld ten opzichte van het jaar ervoor (202 versus 109). Zowel na één als na twee jaar in een technologieroute blijkt er minder voortijdig schoolverlaten (vsv) plaats te vinden dan buiten de route. Bij de vakmanschaproute zijn de resultaten minder eenduidig.

2018-03-18T12:46:49+00:00

Maatwerk en doorstroom

Maatwerkdiploma’s in het voortgezet onderwijs en doorstroom naar vervolgonderwijs

De leerlingpopulatie in het voortgezet onderwijs wordt diverser. Het is aan het onderwijs om op diversiteit van leerlingen in te spelen, bijvoorbeeld door maatwerk in het diplomaniveau. De leerling kan dan bepaalde vakken op een hoger niveau afronden. Ecbo en DUO deden onderzoek naar de potentie van deze vorm van een maatwerkdiploma.

Gerelateerd nieuws

410, 2018

Monitor Programma Sterk beroepsonderwijs 2018-2021 van start!

By | 4 oktober 2018|Categories: Instroom-doorstroom-uitstroom|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor Monitor Programma Sterk beroepsonderwijs 2018-2021 van start!

Monitor Programma Sterk beroepsonderwijs 2018-2021 van start!

De Nederlandse economie is gebaat bij sterk beroepsonderwijs. Het beroepsoriënterende vmbo en het beroepskwalificerende mbo zijn daarbij belangrijke pijlers.

409, 2018

Ecbo professionaliseringspartner in drie nieuwe langlopende praktijkgerichte onderzoeken

By | 4 september 2018|Categories: Instroom-doorstroom-uitstroom|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor Ecbo professionaliseringspartner in drie nieuwe langlopende praktijkgerichte onderzoeken

Thema's onderwijsvernieuwing en professionalisering

Drie onderzoeksprojecten waarin ecbo participeert zijn geselecteerd door de Programmaraad voor Praktijkgericht Onderzoek van het NRO. Lees hieronder om welke onderzoeksprojecten het gaat.

1201, 2018

Vacature: Stagiairs m/v

By | 12 januari 2018|Categories: Instroom-doorstroom-uitstroom|Reacties uitgeschakeld voor Vacature: Stagiairs m/v

Stagiairs m/v

Wil je een onderzoekstage lopen bij dé toonaangevende partner in leren? Ben je benieuwd hoe onderzoek met de onderwijspraktijk wordt ingevuld, wil je dat jouw werk niet in de bureaula verdwijnt en lijkt het je leuk om te werken in een onderzoeksteam? Reageer!

Gerelateerd events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email