Ontwikkelingen en maatregelen in het middelbaar beroepsonderwijs

Home » Portfolio » Ontwikkelingen en maatregelen in het middelbaar beroepsonderwijs
Ontwikkelingen en maatregelen in het middelbaar beroepsonderwijs2017-10-17T11:55:45+02:00

Project Description

Ontwikkelingen en maatregelen in het middelbaar beroepsonderwijs

Effecten van politieke en demografische bewegingen op het mbo.

Auteur(s): Louise van de Venne
Publicatiedatum: oktober 2012

Kwaliteitsverbetering, maar ook bezuinigingen. Van demografische groei naar mogelijke krimp. Welke effecten hebben deze ontwikkelingen op mbo-instellingen en -deelnemers? Ecbo onderzocht de verwachte gevolgen van het actieplan Focus op vakmanschap voor de onderwijskwaliteit en financiële huishouding van mbo-instellingen.

Een plek in de top vijf van kenniseconomieën en – specifiek voor het mbo – ‘betere vakmensen voor de 21ste eeuw’. Die ambities formuleerde het eerste kabinet Rutte in de onderwijsparagraaf van zijn regeerakkoord. Hoe dit in het middelbaar beroepsonderwijs bereikt moet worden, is nader uitgewerkt in het actieplan Focus op vakmanschap. De maatregelen die het kabinet hierin voorstelt, vallen uiteen in drie categorieën: het verhogen van de onderwijskwaliteit, het verminderen van de complexiteit van de bve en het op orde brengen van de besturing en bedrijfsvoering van de instellingen.

Consequenties voor bedrijfsvoering

Ecbo-onderzoeker Louise van de Venne bespreekt in Ontwikkelingen en maatregelen in het middelbaar beroepsonderwijs de kabinetsmaatregelen met de meest verstrekkende consequenties voor de bedrijfsvoering op de instellingen. Aan de orde komen onder meer de gevolgen van de verhoging van de norm voor de onderwijstijd, het verkorten van opleidingsduur, het invoeren van prestatiebeloningen voor docenten, de beëindiging van de drempelloze instroming in niveau 2 en de invoering van een prestatiebox.

Vervolgonderzoek in 2013

Hoe reageren de instellingen op deze maatregelen en hoe absorberen zij mogelijke ongewenste effecten? De voorlopige bevindingen op deze vraag worden na een vervolgmeting in 2013 naar buiten gebracht. Als ‘nulmeting’ heeft Louise van de Venne relevante maatregelen geïnventariseerd. Zij werd hierin bijgestaan door een begeleidingsgroep met leden vanuit de instellingen, de MBO Raad en de wetenschappelijke wereld. Ook met het ministerie van OCW is van gedachten gewisseld.

Ontwikkelingen en maatregelen in het middelbaar beroepsonderwijs
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Gerelateerde publicaties

2019-02-27T12:21:33+02:00

De ‘blik van buiten’: kennisinfrastructuur en professionalisering van het mbo

De ‘blik van buiten’: de kennisinfrastructuur en professionalisering van het middelbaar beroepsonderwijs

De essays zijn oorspronkelijk in 2012 geschreven en zijn vervolgens herzien in 2015/16, waarbij alle auteurs tot de conclusie kwamen dat de kennisinfrastructuur onder invloed van budgettaire verschuivingen en de introductie van nieuwe publiek-private samenwerkingen voortdurend sterk verandert.

2017-10-04T21:25:48+02:00

De achtergrond van verschillen tussen studenten op mbo-niveau 3 en 4

Vier casestudies in de opleiding Maatschappelijke Zorg

Het uitgangspunt van dit onderzoek was een vraag uit de praktijk. Wat zijn de specifieke kenmerken voor niveau 3 mbo-studenten met betrekking tot curriculum ontwerp? Kunnen we rekening houden met specifieke kenmerken die niveau 3 studenten hebben ten opzichte van de andere niveaus bij het ontwerpen, indelen en organiseren van het curriculum? Deze vraag is gesteld door een mbo-professional aan het online loket: de Kennisrotonde. Bestaande literatuur bleek ontoereikend. In dit onderzoek werden daarom casestudies uitgevoerd om achtergrondinformatie te verzamelen over de specifieke kenmerken van niveau 3 mbo-studenten.

Gerelateerd nieuws

1804, 2019

Vacature ecbo: Senior Onderzoeker in leren

By |18 april 2019|Categories: Mbo-organisatie|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Vacature ecbo: Senior Onderzoeker in leren

Vacature ecbo: Senior Onderzoeker in leren

Wij zijn op zoek naar een senior onderzoeker in leren. Is deze vacature je op het lijf geschreven? Dan komen wij graag met jou in contact.

Gerelateerde bijeenkomsten

Heeft u een vraag aan ons?