Ontwikkelingen en maatregelen in het middelbaar beroepsonderwijs

Home » Portfolio » Ontwikkelingen en maatregelen in het middelbaar beroepsonderwijs
Ontwikkelingen en maatregelen in het middelbaar beroepsonderwijs 2017-10-17T11:55:45+00:00

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email

Ontwikkelingen en maatregelen in het middelbaar beroepsonderwijs

Effecten van politieke en demografische bewegingen op het mbo.

Auteur(s): Louise van de Venne
Publicatiedatum: oktober 2012

Kwaliteitsverbetering, maar ook bezuinigingen. Van demografische groei naar mogelijke krimp. Welke effecten hebben deze ontwikkelingen op mbo-instellingen en -deelnemers? Ecbo onderzocht de verwachte gevolgen van het actieplan Focus op vakmanschap voor de onderwijskwaliteit en financiële huishouding van mbo-instellingen.

Een plek in de top vijf van kenniseconomieën en – specifiek voor het mbo – ‘betere vakmensen voor de 21ste eeuw’. Die ambities formuleerde het eerste kabinet Rutte in de onderwijsparagraaf van zijn regeerakkoord. Hoe dit in het middelbaar beroepsonderwijs bereikt moet worden, is nader uitgewerkt in het actieplan Focus op vakmanschap. De maatregelen die het kabinet hierin voorstelt, vallen uiteen in drie categorieën: het verhogen van de onderwijskwaliteit, het verminderen van de complexiteit van de bve en het op orde brengen van de besturing en bedrijfsvoering van de instellingen.

Consequenties voor bedrijfsvoering

Ecbo-onderzoeker Louise van de Venne bespreekt in Ontwikkelingen en maatregelen in het middelbaar beroepsonderwijs de kabinetsmaatregelen met de meest verstrekkende consequenties voor de bedrijfsvoering op de instellingen. Aan de orde komen onder meer de gevolgen van de verhoging van de norm voor de onderwijstijd, het verkorten van opleidingsduur, het invoeren van prestatiebeloningen voor docenten, de beëindiging van de drempelloze instroming in niveau 2 en de invoering van een prestatiebox.

Vervolgonderzoek in 2013

Hoe reageren de instellingen op deze maatregelen en hoe absorberen zij mogelijke ongewenste effecten? De voorlopige bevindingen op deze vraag worden na een vervolgmeting in 2013 naar buiten gebracht. Als ‘nulmeting’ heeft Louise van de Venne relevante maatregelen geïnventariseerd. Zij werd hierin bijgestaan door een begeleidingsgroep met leden vanuit de instellingen, de MBO Raad en de wetenschappelijke wereld. Ook met het ministerie van OCW is van gedachten gewisseld.

Ontwikkelingen en maatregelen in het middelbaar beroepsonderwijs
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Gerelateerde publicaties

2017-10-04T21:25:48+00:00

De achtergrond van verschillen tussen studenten op mbo-niveau 3 en 4

Vier casestudies in de opleiding Maatschappelijke Zorg

Het uitgangspunt van dit onderzoek was een vraag uit de praktijk. Wat zijn de specifieke kenmerken voor niveau 3 mbo-studenten met betrekking tot curriculum ontwerp? Kunnen we rekening houden met specifieke kenmerken die niveau 3 studenten hebben ten opzichte van de andere niveaus bij het ontwerpen, indelen en organiseren van het curriculum? Deze vraag is gesteld door een mbo-professional aan het online loket: de Kennisrotonde. Bestaande literatuur bleek ontoereikend. In dit onderzoek werden daarom casestudies uitgevoerd om achtergrondinformatie te verzamelen over de specifieke kenmerken van niveau 3 mbo-studenten.

2017-05-18T16:48:55+00:00

Evaluatie pilots educatieve minor beroepsonderwijs

Stuurgroep-, ontwikkelaars- en deelnemersperspectief

Eind 2011 is er bij twee mbo-instellingen een start gemaakt met de projecten ‘Meesterschap in Techniek’ respectievelijk ‘Technische Teams van de Toekomst’, met subsidie vanuit het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). In beide projecten vindt, naast activiteiten gericht op het stimuleren van het technisch beroepsonderwijs, de ontwikkeling van een educatieve minor beroepsonderwijs plaats. De looptijd van beide projecten is van 2011-2014.

2018-03-17T13:20:11+00:00

Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

Tweede meting

Dit rapport schetst een beeld van experimenten met doorlopende leerlijnen in het vmbo en mbo die sinds het schooljaar 2014-2015 zijn gestart. Het gaat om doorlopende leerlijnen vanaf leerjaar 3 van het vmbo op niveau 2 en 3 in alle sectoren (vakmanschaproutes), op niveau 4 in de technieksector (technologieroute) en op niveau 4 in de overige sectoren (beroepsroutes). Gedurende de periode 2014-2022 hebben samenwerkingsverbanden van vmbo- en mbo-scholen experimenteerruimte om deze geïntegreerde leerlijnen vorm te geven.

Gerelateerd nieuws

711, 2018

Klas21 is gestart!

By | 7 november 2018|Categories: Mbo-organisatie|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Klas21 is gestart!

Klas21 is gestart!

Tijdens de startbijeenkomst met de studenten van Klas21 maakten zij kennis met de 21ste-eeuwse vaardigheden en gaven zij feedback op de nog in ontwikkeling zijnde casussen, rubrics en vormgeving van het instrument KOMPAS21

2304, 2018

Evaluatie en monitoring wet ‘Vroegtijdige aanmelddatum en toelatingsrecht tot het mbo’

By | 23 april 2018|Categories: Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Evaluatie en monitoring wet ‘Vroegtijdige aanmelddatum en toelatingsrecht tot het mbo’

Onderzoeksvoorstel gehonoreerd

In het onderzoek van consortiumpartners KBA (projectleider prof. dr. Maarten Wolbers), ecbo en Vrije Universiteit wordt onder andere bekeken of de beoogde doelen van de wet worden bereikt: het tegengaan van uitval op het mbo en een sterkere positie van de mbo-student.

Gerelateerde bijeenkomsten

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email