Ontwerpgericht onderzoek complex?

Home » Portfolio » Ontwerpgericht onderzoek complex?
Ontwerpgericht onderzoek complex?2016-12-21T21:15:27+02:00

Project Description

Ontwerpgericht onderzoek complex?

De complexiteit van ontwerpgericht onderzoek

Auteur(s): Sanne Akkerman, Larike Bronkhorst (Universiteit Utrecht) en Ilya Zitter (ecbo)
Publicatiedatum: september 2011

Waarom is ontwerpgericht onderzoek in het onderwijs zo complex van aard? Sanne Akkerman, Larike Bronkhorst (beide Universiteit Utrecht) en Ilya Zitter (ecbo) bogen zich over deze vraag.

De complexiteit van ontwerpgericht onderzoek is een veel besproken maar weinig verklaard thema. Een beter begrip van de complexiteit is een eerste stap in het verder ontwikkelen van de methodologie van ontwerpgericht onderzoek.

Drie rollen

De onderzoekers kijken voor een antwoord ondermeer naar de drie rollen in ontwerp gericht onderzoek: onderzoeker, ontwerper, veranderaar. Onderzoek doen, een bruikbaar ontwerp maken en duurzame verandering van de onderwijspraktijk komen voort uit verschillende culturen en kunnen met elkaar conflicteren.

Uitdagingen

Deze verschillende rollen stellen de ontwerpgericht onderzoekers vaak voor methodologische uitdagingen. Welke dit zijn en welke beslissingen daarbij zijn genomen beschrijven de onderzoekers op basis van de eigen ervaringen van Ilya Zitter tijdens haar promotieonderzoek.

Antwoord

Het antwoord op de vraag waarom ontwerpgericht onderzoek zo complex is, is te vinden in verschillende uitingen. Het Engelstalige onderzoeksartikel is gepubliceerd in Quality & Quantity en te vinden op Online First. De resultaten zijn ook gepresenteerd op de Onderwijs Research Dagen 2011. Een Nederlandstalige versie is opgenomen in het Handboek Ontwerpgericht Wetenschappelijk Onderzoek van de Design Science Research Group (DSRG). Op het bijbehorende congres, 3 november 2011, presenteren de onderzoekers hun bevindingen in een workshop.

Ontwerpgericht onderzoek complex?

Gerelateerde publicaties

2019-06-14T10:56:00+02:00

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Hoewel opleidingsteams in het mbo ‘aan zet’ zijn, vinden zij het niet eenvoudig om verantwoordelijkheid te nemen voor (het verbeteren van) de onderwijskwaliteit. De vraag is hoe mbo-instellingen opleidingsteams hierbij beter kunnen ondersteunen.

Gerelateerd nieuws

410, 2018

Monitor Programma Sterk beroepsonderwijs 2018-2021 van start!

Door |4 oktober 2018|Categorie(ën): Instroom-doorstroom-uitstroom|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor Monitor Programma Sterk beroepsonderwijs 2018-2021 van start!

Monitor Programma Sterk beroepsonderwijs 2018-2021 van start!

De Nederlandse economie is gebaat bij sterk beroepsonderwijs. Het beroepsoriënterende vmbo en het beroepskwalificerende mbo zijn daarbij belangrijke pijlers.

409, 2018

Ecbo professionaliseringspartner in drie nieuwe langlopende praktijkgerichte onderzoeken

Door |4 september 2018|Categorie(ën): Instroom-doorstroom-uitstroom|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor Ecbo professionaliseringspartner in drie nieuwe langlopende praktijkgerichte onderzoeken

Thema's onderwijsvernieuwing en professionalisering

Drie onderzoeksprojecten waarin ecbo participeert zijn geselecteerd door de Programmaraad voor Praktijkgericht Onderzoek van het NRO. Lees hieronder om welke onderzoeksprojecten het gaat.

1201, 2018

Vacature: Stagiairs m/v

Door |12 januari 2018|Categorie(ën): Instroom-doorstroom-uitstroom|Reacties uitgeschakeld voor Vacature: Stagiairs m/v

Stagiairs m/v

Wil je een onderzoekstage lopen bij dé toonaangevende partner in leren? Ben je benieuwd hoe onderzoek met de onderwijspraktijk wordt ingevuld, wil je dat jouw werk niet in de bureaula verdwijnt en lijkt het je leuk om te werken in een onderzoeksteam? Reageer!

Gerelateerde events

Heeft u een vraag aan ons?