Onderwijspedagogische visies van mbo-docenten

Home » Portfolio » Onderwijspedagogische visies van mbo-docenten
Onderwijspedagogische visies van mbo-docenten 2017-04-03T14:23:01+00:00

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email

Onderwijspedagogische visies van mbo-docenten

Wat dient het belang van studenten?

Auteur(s): Carlos van Kan, Ilya Zitter, Patricia Brouwer & Barbara van Wijk
Publicatiedatum: september 2014

Wat vinden docenten in het beroepsonderwijs in onderwijspedagogische zin de moeite van het onderwijzen waard? Deze vraag staat centraal in de publicatie Onderwijspedagogische visies van mbo-docenten.

Het gaat daarbij niet zozeer om vragen als wat er precies in het curriculum vastgelegd moet worden, wat er wel en niet in de kwalificatiedossiers moet worden opgenomen en hoe proeven van bekwaamheid vormgegeven moeten worden. Veeleer gaat het om onderwijspedagogische kwesties als ‘waartoe dient mijn onderwijs?’, ‘hoe kijk ik eigenlijk naar mijn studenten?’, ‘wat vind ik in onderwijssituaties ten diepste in het belang van mijn studenten en waarom eigenlijk?’.

Visievorming

De publicatie is primair geschreven voor onderwijsonderzoekers, lerarenopleiders en onderzoekende docenten. De auteurs hopen vurig dat de inzichten uit deze studie een ingang kunnen vinden in curricula voor het opleiden van leraren in het mbo, voeding kunnen geven aan onderwijs pedagogische visievorming binnen mbo-instellingen en/of onderdeel kunnen vormen van professionaliseringsarrangementen voor docenten en docententeams.
Onderwijspedagogische visies van mbo-docenten
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Dr. Patricia Brouwer
Dr. Patricia BrouwerSenior onderzoeker
06-12235587

Gerelateerde publicaties

2017-06-15T11:08:58+00:00

Werk hebben en werk houden in het mbo

Employability van onderwijsgevend personeel

Employability is het vermogen om werk te verkrijgen en/of te behouden. De employability van onderwijsgevenden in het mbo is iets lager dan gemiddeld in Nederland. Een hogere employability heeft een positief effect op de loopbaan. En employability wordt vooral bepaald door persoonsgebonden en in tweede instantie organisatiegebonden factoren, en minder door functiegebonden factoren.

2018-03-15T11:36:33+00:00

Ervaren werkdruk in het mbo

Onderzoeksverslag
Er is recent veel aandacht voor werkdruk onder docenten; in onderzoek, beleid en in de media. Veelal gaat dit echter over het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs en blijft het mbo onderbelicht. Dit terwijl docenten in het mbo een hoge werkdruk ervaren, zoals blijkt uit het onderzoek naar medewerkerstevredenheid van de sector.

2016-12-21T20:55:50+00:00

Het PDG-traject herzien

Een analyse van de uitwerking van de beleidsmaatregel 'pedagogisch-didactisch getuigschrift'

Veel onderwijsgevenden in het mbo komen uit de beroepspraktijk. Hun praktijkkennis en –vaardigheden zijn belangrijk voor het verzorgen van goed beroepsonderwijs. De kwaliteit van deze zij-instromers staat hoog op de beleidsagenda van OCW.

Gerelateerd nieuws

2206, 2018

Ervaren wat promoveren inhoudt

By | 22 juni 2018|Categories: Docent in het beroepsonderwijs|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Ervaren wat promoveren inhoudt

‘Het is voor mij veel tastbaarder geworden wat promoveren in de praktijk betekent’

In dit artikel van de MBO Krant over het prepromotietraject vertellen Susanne Smits en Erica Wijnands, twee van de eerste zes docenten die het eerste traject doorliepen, over hun ervaringen. 

106, 2018

Onderzoeksvoorstel naar begeleiding startende docenten in het mbo gehonoreerd

By | 1 juni 2018|Categories: Docent in het beroepsonderwijs|Reacties uitgeschakeld voor Onderzoeksvoorstel naar begeleiding startende docenten in het mbo gehonoreerd

‘Co-creatie van inductietrajecten in het mbo' in oktober 2018 van start

Het onderzoeksvoorstel ‘Co-creatie van inductietrajecten in het mbo’ is gehonoreerd door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). Dit onderzoek beoogt zicht te geven op succesfactoren voor het verbeteren van de kwaliteit van begeleidingstrajecten voor startende docenten in het mbo en gaat oktober 2018 van start.

2005, 2018

‘Laat onderzoek aansluiten op de dagelijkse praktijk’

By | 20 mei 2018|Categories: Docent in het beroepsonderwijs|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor ‘Laat onderzoek aansluiten op de dagelijkse praktijk’

Summa College ondersteunt mbo-docenten die promoveren

Twee docenten van het Summa College die het pre-promotietraject hebben gevolgd gaan promoveren. Zij krijgen daar van het bestuur alle ondersteuningen in. Lees het artikel op MBO Today.

Gerelateerde events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email