Onderwijsondersteuners in het mbo

Home » Portfolio » Onderwijsondersteuners in het mbo
Onderwijsondersteuners in het mbo2016-12-21T21:00:17+02:00

Project Description

Onderwijsondersteuners in het mbo

afbakening, lokalisering en toerusting

Auteur(s): Patricia Brouwer, Jo Fond Lam, Maren Thomsen, José van den Berg
Publicatiedatum: februari 2016

Ecbo heeft in opdracht van de MBO Raad onderzoek gedaan naar functionarissen in het mbo die onderwijsondersteunende werkzaamheden verrichten die direct zijn gerelateerd aan onderwijsleerproces. Dit leverde een actueel beeld van de werkzaamheden en functies die deze functionarissen bekleden.

Aan het onderzoek namen 7 roc’s, 3 aoc’s en 3 vakscholen deel. De rapportage biedt een inventarisatie van typische kenmerken van onderwijsondersteunend personeel in het mbo. Hiervoor zijn bestaande databestanden van DUO benut, zijn gegevens aangeleverd door 13 mbo-instellingen en is een verdiepende bijeenkomst met HR functionarissen gehouden.

Gegevens over de functies, werkzaamheden en gevraagd opleidingsniveau van functionarissen die onderwijsondersteunende werkzaamheden uitvoeren in het mbo waren tot nu toe beperkt voorhanden. Inzicht in deze groep functionarissen is relevant gezien de wettelijke formulering van bekwaamheidseisen voor onderwijsondersteunende werkzaamheden. Volgend op de wet Beroepen in het Onderwijs hebben in het Nationaal Onderwijsakkoord het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) en de sociale partners in het onderwijs afgesproken de kwaliteit van het onderwijsondersteunend personeel in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) op een hoger niveau te brengen door het wettelijk vastleggen van bekwaamheidseisen voor deze beroepsgroep. Het voorstel voor deze bekwaamheidseisen is inmiddels door de beroepsvereniging van opleiders in het mbo (BVMBO) aan de minister van OCW aangeboden.

Afbakening

De twee belangrijkste functiegroepen die onderwijsondersteunende werkzaamheden uitvoeren in het mbo, zijn de onderwijsassistent in schaal 4, 5 en 6 en de instructeur in schaal 7, 8 en 9.
De inhoudelijke werkzaamheden van de onderwijsassistent en de instructeur zijn verschillend van aard. Hierbij hebben de werkzaamheden van de onderwijsassistent nauwelijks betrekking op de lesinhoud. De werkzaamheden van de instructeur hebben wel betrekking op de lesinhoud, of het lesplan onder de verantwoordelijkheid van de docent. Daarnaast is er een verschil in niveau tussen de werkzaamheden van de onderwijsassistent en een instructeur. Dit betreft de zelfstandigheid waarmee de functionaris werkzaamheden uitvoert. De onderwijsassistent assisteert en werkt onder verantwoordelijkheid van een docent. De instructeur geeft (deels) zelfstandig instructie en werkt onder de verantwoordelijkheid van een docent/team.

Lokalisering

Functionarissen met onderwijsondersteunende functies (OOP’ers) komen het meest voor op vakscholen: 1 op de 8 fte van het onderwijspersoneel is OOP’er. En het minst op de aoc’s: 1 op de 20 fte van het onderwijspersoneel is OOP‘er. Op de roc’s is 1 op de 10 fte van het onderwijspersoneel OOP‘er. Circa 1/3 van de ondersteuners binnen de aoc’s en vakscholen zit in schaal 7, de rest in een hogere schaal. Bij de roc’s zien we dat ongeveer 1/6 van onderwijsondersteuners tot de groep tot schaal 7 gerekend kan worden en ruim 5/6 tot de groep ondersteuners vanaf schaal 7. Hoewel OOP in aantallen geen omvangrijke groep is, komt uit de verdiepende bijeenkomst naar voren dat hun werkzaamheden relevant zijn voor het – toekomstig – mbo gezien de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt.

Onderwijsondersteunende functies zijn vertegenwoordigd in alle sectoren. Alle (100% van de) OOP‘ers p de aoc’s is werkzaam in de sector Groen. En 100% van de OOP‘ers in fte op de vakscholen is werkzaam in de sector Techniek en ICT. Op de roc’s is 47% van de OOP‘ers in fte werkzaam in de sector Economie en Handel, 24% in Techniek en ICT, 23% in Zorg en Welzijn en 6% in Overig. Een nadere indeling van onderwijsondersteuners naar leerwegen en niveaus bleek niet mogelijk, gezien de aangeleverde data van de mbo-instellingen.

Kwalificering

De resultaten zijn besproken in een verdiepende bijeenkomst. Hieruit kwam naar voren dat de huidige kwalificatie-eisen bij benoeming van onderwijsassistenten en instructeurs uiteen lopen en dat voor functionarissen vanaf schaal 7 de huidige pedagogisch-didactische scholing inhoudelijk voldoet. Voor het huidige professionaliseringsbeleid is het van belang zorg te dragen voor voldoende professionaliseringsaanbod in termen van scholing en ontwikkeltrajecten om een brede route tot onderwijsondersteuner te waarborgen.
Voor functionarissen vanaf schaal 7, de instructeurs, wordt een eenduidige kwalificatie-eis als wenselijk geacht. Dit betreft de opleiding tot instructeur. Voor functionarissen tot schaal 7, de onderwijsassistenten, is het wenselijk kwalificatie-eisen aan de betreffende instelling te laten.
Onderwijsondersteuners in het mbo
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Dr. Patricia Brouwer
Dr. Patricia BrouwerSenior onderzoeker
06-12235587
Drs. José van den Berg
Drs. José van den BergManaging onderzoeker
06-51207093

Gerelateerde publicaties

2019-02-27T12:21:33+02:00

De ‘blik van buiten’: kennisinfrastructuur en professionalisering van het mbo

De ‘blik van buiten’: de kennisinfrastructuur en professionalisering van het middelbaar beroepsonderwijs

De essays zijn oorspronkelijk in 2012 geschreven en zijn vervolgens herzien in 2015/16, waarbij alle auteurs tot de conclusie kwamen dat de kennisinfrastructuur onder invloed van budgettaire verschuivingen en de introductie van nieuwe publiek-private samenwerkingen voortdurend sterk verandert.

2018-11-07T12:23:45+02:00

Kwaliteit en kwantiteit van docenten

Kwaliteit en kwantiteit van docenten

In dit paper brengen we een aantal actuele ontwikkelingen en onderzoeksresultaten in het beroepsonderwijs in kaart. Zowel vanuit het perspectief van docenten, instructeurs en praktijkopleiders, als vanuit het perspectief van beginnende docenten, masteropgeleide en gepromoveerde docenten. Al deze onderwijsprofessionals en de studenten die zij opleiden verdienen een aantrekkelijk beroepsperspectief en een goede voorbereiding daarop.

2017-10-04T21:25:48+02:00

De achtergrond van verschillen tussen studenten op mbo-niveau 3 en 4

Vier casestudies in de opleiding Maatschappelijke Zorg

Het uitgangspunt van dit onderzoek was een vraag uit de praktijk. Wat zijn de specifieke kenmerken voor niveau 3 mbo-studenten met betrekking tot curriculum ontwerp? Kunnen we rekening houden met specifieke kenmerken die niveau 3 studenten hebben ten opzichte van de andere niveaus bij het ontwerpen, indelen en organiseren van het curriculum? Deze vraag is gesteld door een mbo-professional aan het online loket: de Kennisrotonde. Bestaande literatuur bleek ontoereikend. In dit onderzoek werden daarom casestudies uitgevoerd om achtergrondinformatie te verzamelen over de specifieke kenmerken van niveau 3 mbo-studenten.

Gerelateerd nieuws

2002, 2019

Eindrapportage Monitoringscommissie Branchecode goed bestuur in het mbo

By |20 februari 2019|Categories: Mbo-organisatie|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Eindrapportage Monitoringscommissie Branchecode goed bestuur in het mbo

Eindrapportage Monitoringscommissie Branchecode goed bestuur in het mbo

Er ligt een solide basis voor goed bestuur in het mbo. Dat concludeert de Monitoringscommissie Branchecode goed bestuur in de eindrapportage. In opdracht van de commissie onderzocht het Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo) de naleving en werking van de code goed bestuur.

Gerelateerd events

Heeft u een vraag aan ons?