Onderwijsondersteuners in het mbo

Home » Portfolio » Onderwijsondersteuners in het mbo
Onderwijsondersteuners in het mbo2016-12-21T21:00:17+02:00

Project Description

Onderwijsondersteuners in het mbo

afbakening, lokalisering en toerusting

Auteur(s): Patricia Brouwer, Jo Fond Lam, Maren Thomsen, José van den Berg
Publicatiedatum: februari 2016

Ecbo heeft in opdracht van de MBO Raad onderzoek gedaan naar functionarissen in het mbo die onderwijsondersteunende werkzaamheden verrichten die direct zijn gerelateerd aan onderwijsleerproces. Dit leverde een actueel beeld van de werkzaamheden en functies die deze functionarissen bekleden.

Aan het onderzoek namen 7 roc’s, 3 aoc’s en 3 vakscholen deel. De rapportage biedt een inventarisatie van typische kenmerken van onderwijsondersteunend personeel in het mbo. Hiervoor zijn bestaande databestanden van DUO benut, zijn gegevens aangeleverd door 13 mbo-instellingen en is een verdiepende bijeenkomst met HR functionarissen gehouden.

Gegevens over de functies, werkzaamheden en gevraagd opleidingsniveau van functionarissen die onderwijsondersteunende werkzaamheden uitvoeren in het mbo waren tot nu toe beperkt voorhanden. Inzicht in deze groep functionarissen is relevant gezien de wettelijke formulering van bekwaamheidseisen voor onderwijsondersteunende werkzaamheden. Volgend op de wet Beroepen in het Onderwijs hebben in het Nationaal Onderwijsakkoord het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) en de sociale partners in het onderwijs afgesproken de kwaliteit van het onderwijsondersteunend personeel in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) op een hoger niveau te brengen door het wettelijk vastleggen van bekwaamheidseisen voor deze beroepsgroep. Het voorstel voor deze bekwaamheidseisen is inmiddels door de beroepsvereniging van opleiders in het mbo (BVMBO) aan de minister van OCW aangeboden.

Afbakening

De twee belangrijkste functiegroepen die onderwijsondersteunende werkzaamheden uitvoeren in het mbo, zijn de onderwijsassistent in schaal 4, 5 en 6 en de instructeur in schaal 7, 8 en 9.
De inhoudelijke werkzaamheden van de onderwijsassistent en de instructeur zijn verschillend van aard. Hierbij hebben de werkzaamheden van de onderwijsassistent nauwelijks betrekking op de lesinhoud. De werkzaamheden van de instructeur hebben wel betrekking op de lesinhoud, of het lesplan onder de verantwoordelijkheid van de docent. Daarnaast is er een verschil in niveau tussen de werkzaamheden van de onderwijsassistent en een instructeur. Dit betreft de zelfstandigheid waarmee de functionaris werkzaamheden uitvoert. De onderwijsassistent assisteert en werkt onder verantwoordelijkheid van een docent. De instructeur geeft (deels) zelfstandig instructie en werkt onder de verantwoordelijkheid van een docent/team.

Lokalisering

Functionarissen met onderwijsondersteunende functies (OOP’ers) komen het meest voor op vakscholen: 1 op de 8 fte van het onderwijspersoneel is OOP’er. En het minst op de aoc’s: 1 op de 20 fte van het onderwijspersoneel is OOP‘er. Op de roc’s is 1 op de 10 fte van het onderwijspersoneel OOP‘er. Circa 1/3 van de ondersteuners binnen de aoc’s en vakscholen zit in schaal 7, de rest in een hogere schaal. Bij de roc’s zien we dat ongeveer 1/6 van onderwijsondersteuners tot de groep tot schaal 7 gerekend kan worden en ruim 5/6 tot de groep ondersteuners vanaf schaal 7. Hoewel OOP in aantallen geen omvangrijke groep is, komt uit de verdiepende bijeenkomst naar voren dat hun werkzaamheden relevant zijn voor het – toekomstig – mbo gezien de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt.

Onderwijsondersteunende functies zijn vertegenwoordigd in alle sectoren. Alle (100% van de) OOP‘ers p de aoc’s is werkzaam in de sector Groen. En 100% van de OOP‘ers in fte op de vakscholen is werkzaam in de sector Techniek en ICT. Op de roc’s is 47% van de OOP‘ers in fte werkzaam in de sector Economie en Handel, 24% in Techniek en ICT, 23% in Zorg en Welzijn en 6% in Overig. Een nadere indeling van onderwijsondersteuners naar leerwegen en niveaus bleek niet mogelijk, gezien de aangeleverde data van de mbo-instellingen.

Kwalificering

De resultaten zijn besproken in een verdiepende bijeenkomst. Hieruit kwam naar voren dat de huidige kwalificatie-eisen bij benoeming van onderwijsassistenten en instructeurs uiteen lopen en dat voor functionarissen vanaf schaal 7 de huidige pedagogisch-didactische scholing inhoudelijk voldoet. Voor het huidige professionaliseringsbeleid is het van belang zorg te dragen voor voldoende professionaliseringsaanbod in termen van scholing en ontwikkeltrajecten om een brede route tot onderwijsondersteuner te waarborgen.
Voor functionarissen vanaf schaal 7, de instructeurs, wordt een eenduidige kwalificatie-eis als wenselijk geacht. Dit betreft de opleiding tot instructeur. Voor functionarissen tot schaal 7, de onderwijsassistenten, is het wenselijk kwalificatie-eisen aan de betreffende instelling te laten.
Onderwijsondersteuners in het mbo
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Dr. Patricia Brouwer
Dr. Patricia BrouwerSenior onderzoeker
06-12235587
Drs. José van den Berg
Drs. José van den BergManaging onderzoeker
06-51207093

Gerelateerde publicaties

2019-06-14T10:56:00+02:00

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Hoewel opleidingsteams in het mbo ‘aan zet’ zijn, vinden zij het niet eenvoudig om verantwoordelijkheid te nemen voor (het verbeteren van) de onderwijskwaliteit. De vraag is hoe mbo-instellingen opleidingsteams hierbij beter kunnen ondersteunen.

Gerelateerd nieuws

1306, 2019

Ecbo partner in drie nieuwe langlopende praktijkgerichte onderzoeken

Door |13 juni 2019|Categorie(ën): Kennisverspreiding, Mbo-organisatie|Reacties uitgeschakeld voor Ecbo partner in drie nieuwe langlopende praktijkgerichte onderzoeken

Ecbo partner in drie nieuwe langlopende praktijkgerichte onderzoeken

Drie onderzoeksprojecten, waarin ecbo participeert, zijn geselecteerd door de Programmaraad voor Praktijkgericht Onderzoek van het NRO. Lees verder om te zien om welke onderzoeksprojecten het gaat.

606, 2019

Onderwijsinnovatie met moderne ICT in het mbo

Door |6 juni 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Reacties uitgeschakeld voor Onderwijsinnovatie met moderne ICT in het mbo

Onderwijsinnovatie met moderne ICT in het mbo

Onze samenleving verandert continu, onder andere door ontwikkelingen op ICT-gebied. Ook scholen willen graag gebruiken maken van recente ontwikkelingen, om zo effectiever onderwijs te kunnen geven. Goed inzicht in waarvoor en op welke wijze scholen hun onderwijs innoveren met ICT die bijdraagt aan het beter leren van studenten is essentieel.

606, 2019

Data derde editie leergang Teacher in the Lead bekend!

Door |6 juni 2019|Categorie(ën): Docent in het beroepsonderwijs, Kennisverspreiding|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Data derde editie leergang Teacher in the Lead bekend!

Derde editie leergang Teacher in the Lead

Ben jij docent in het mbo en heb jij een voortrekkersrol? Ben jij een teacher in the lead, ben je trots op je vak en wil je goed op de hoogte zijn  van de actuele ontwikkelingen in de (beleids)context van het mbo? Meld je dan nu aan voor de derde editie van de mini-leergang ‘Teacher in the Lead’.

Heeft u een vraag aan ons?