Onderwijsnetwerken met resultaat

Home » Portfolio » Onderwijsnetwerken met resultaat
Onderwijsnetwerken met resultaat2017-10-17T12:00:58+02:00

Project Description

Onderwijsnetwerken met resultaat

Naar effectieve netwerken in het onderwijs?

Auteur(s): Renée van Schoonhoven (Actis), Pieter Leenheer (Meso Magazine) en Marloes Keijzer (Actis)
Publicatiedatum: oktober 2012

Samenwerking tussen scholen maakt voor leerlingen de overstap van vmbo naar mbo, en van mbo naar hbo eenvoudiger. De lesstof sluit dan beter aan en het vervolgonderwijs weet meer over de leerling of student omdat relevante gegevens zijn overgedragen.

Samenwerken bevordert zo een doorlopende leerlijn, over de grenzen van één onderwijsinstelling. Om samen met andere instellingen schooloverstijgende doelen te halen participeren veel scholen in netwerken, in regionaal verband of over de grens van hun onderwijssector heen.

Effectieve samenwerking

De overheid heeft samenwerking in netwerken de afgelopen jaren gestimuleerd. Maar werkt het ook? Wat maakt samenwerking in onderwijsnetwerken effectief? En werkt het bereikte resultaat ook door in de school zelf?

Theorie en praktijk

Naar deze vragen heeft ecbo een verkennende studie laten verrichten. In de studie wordt de relevante literatuur over onderwijsnetwerken op een rij gezet. Ook worden de vragen met praktijkvoorbeelden beantwoord: een netwerk vmbo-mbo, een netwerk mbo-bedrijfsleven en een netwerk mbo-hbo.

Meer informatie?

De resultaten van de studie zijn samengevat in een handige factsheet Onderwijsnetwerken met resultaat, die is op te vragen via info@ecbo.nl o.v.v. bestelnummer A00700. Het uitgebreide onderzoeksrapport in de vorm van een verkennende studie kunt u hiernaast downloaden.

Onderwijsnetwerken met resultaat

Gerelateerde publicaties

2019-09-13T13:28:51+02:00

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Hoewel opleidingsteams in het mbo ‘aan zet’ zijn, vinden zij het niet eenvoudig om verantwoordelijkheid te nemen voor (het verbeteren van) de onderwijskwaliteit. De vraag is hoe mbo-instellingen opleidingsteams hierbij beter kunnen ondersteunen.

Gerelateerd nieuws

1009, 2019

Motiveren van laaggeletterden

Door |10 september 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Motiveren van laaggeletterden

Een literatuurstudie naar succesvolle interventies. In Nederland hebben ruim 2,5 miljoen volwassenen moeite met taal en rekenen. Vanuit het actieprogramma Tel mee met Taal is een 2-jarig onderzoek uitgevoerd dat een bijdrage moet leveren aan het terugdringen van het aantal mensen met taal- en rekenvaardigheden onder basisniveau.

1607, 2019

Eerste rapportage Evaluatie en monitoring wet toelatingsrecht mbo

Door |16 juli 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Eerste rapportage Evaluatie en monitoring wet toelatingsrecht mbo

Vanaf 1 augustus 2017 is de wet ‘Vroegtijdige aanmelddatum en toelatingsrecht tot het mbo’ in werking getreden. De nieuwe wet introduceert een set maatregelen, waaronder de aanmelddatum van 1 april, voorschriften voor procedures en informatievoorziening, het toelatingsrecht voor aankomende studenten, voorwaarden waaronder dat toelatingsrecht geldt en het verplichte bindend studieadvies in het eerste jaar van de opleiding.

Gerelateerde bijeenkomsten

mbo-diner Duurzaam #hoedan?

14 november @ 17:30 - 21:00

Dag van het mbo

18 november

Heeft u een vraag aan ons?