Onderwijsnetwerken met resultaat

Home » Portfolio » Onderwijsnetwerken met resultaat
Onderwijsnetwerken met resultaat2017-10-17T12:00:58+02:00

Project Description

Onderwijsnetwerken met resultaat

Naar effectieve netwerken in het onderwijs?

Auteur(s): Renée van Schoonhoven (Actis), Pieter Leenheer (Meso Magazine) en Marloes Keijzer (Actis)
Publicatiedatum: oktober 2012

Samenwerking tussen scholen maakt voor leerlingen de overstap van vmbo naar mbo, en van mbo naar hbo eenvoudiger. De lesstof sluit dan beter aan en het vervolgonderwijs weet meer over de leerling of student omdat relevante gegevens zijn overgedragen.

Samenwerken bevordert zo een doorlopende leerlijn, over de grenzen van één onderwijsinstelling. Om samen met andere instellingen schooloverstijgende doelen te halen participeren veel scholen in netwerken, in regionaal verband of over de grens van hun onderwijssector heen.

Effectieve samenwerking

De overheid heeft samenwerking in netwerken de afgelopen jaren gestimuleerd. Maar werkt het ook? Wat maakt samenwerking in onderwijsnetwerken effectief? En werkt het bereikte resultaat ook door in de school zelf?

Theorie en praktijk

Naar deze vragen heeft ecbo een verkennende studie laten verrichten. In de studie wordt de relevante literatuur over onderwijsnetwerken op een rij gezet. Ook worden de vragen met praktijkvoorbeelden beantwoord: een netwerk vmbo-mbo, een netwerk mbo-bedrijfsleven en een netwerk mbo-hbo.

Meer informatie?

De resultaten van de studie zijn samengevat in een handige factsheet Onderwijsnetwerken met resultaat, die is op te vragen via info@ecbo.nl o.v.v. bestelnummer A00700. Het uitgebreide onderzoeksrapport in de vorm van een verkennende studie kunt u hiernaast downloaden.

Onderwijsnetwerken met resultaat
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Gerelateerde publicaties

2019-06-14T10:56:00+02:00

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Hoewel opleidingsteams in het mbo ‘aan zet’ zijn, vinden zij het niet eenvoudig om verantwoordelijkheid te nemen voor (het verbeteren van) de onderwijskwaliteit. De vraag is hoe mbo-instellingen opleidingsteams hierbij beter kunnen ondersteunen.

Gerelateerd nieuws

1306, 2019

Ecbo partner in drie nieuwe langlopende praktijkgerichte onderzoeken

Door |13 juni 2019|Categorie(ën): Kennisverspreiding, Mbo-organisatie|Reacties uitgeschakeld voor Ecbo partner in drie nieuwe langlopende praktijkgerichte onderzoeken

Ecbo partner in drie nieuwe langlopende praktijkgerichte onderzoeken

Drie onderzoeksprojecten, waarin ecbo participeert, zijn geselecteerd door de Programmaraad voor Praktijkgericht Onderzoek van het NRO. Lees verder om te zien om welke onderzoeksprojecten het gaat.

606, 2019

Onderwijsinnovatie met moderne ICT in het mbo

Door |6 juni 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Reacties uitgeschakeld voor Onderwijsinnovatie met moderne ICT in het mbo

Onderwijsinnovatie met moderne ICT in het mbo

Onze samenleving verandert continu, onder andere door ontwikkelingen op ICT-gebied. Ook scholen willen graag gebruiken maken van recente ontwikkelingen, om zo effectiever onderwijs te kunnen geven. Goed inzicht in waarvoor en op welke wijze scholen hun onderwijs innoveren met ICT die bijdraagt aan het beter leren van studenten is essentieel.

406, 2019

Online cursus kritisch denken

Door |4 juni 2019|Categorie(ën): Docent in het beroepsonderwijs, Mbo-organisatie|Reacties uitgeschakeld voor Online cursus kritisch denken

Online cursus kritisch denken

Kritisch denken in het mbo? Gisteren lanceerde Kennispunt Burgerschap mbo een gratis online cursus voor mbo-docenten. Ecbo ontwikkelde de cursus. Vol werkvormen, vlogs van onderwijsprofessionals & persoonlijke reflectievragen.

Heeft u een vraag aan ons?