Naar ‘nieuwe’ examineringsvormen in het mbo?

Home » Portfolio » Naar ‘nieuwe’ examineringsvormen in het mbo?
Naar ‘nieuwe’ examineringsvormen in het mbo?2017-06-28T09:37:22+02:00

Project Description

Naar ‘nieuwe’ examineringsvormen in het mbo?

Studie over examinering in het mbo.

Auteur(s): Wim J. Nijhof
Publicatiedatum: februari 2009

In deze studie wordt een aantal vragen over examinering in het mbo beantwoord aan de hand van literatuur en argumentatieve logica.

1) Wat veroorzaakt de verandering van examen- en beoordelingsvormen in het mbo?
2) Welke examen- en beoordelingsvormen doen zich voor en welke problemen brengen deze met zich mee?
3) Welke consequenties heeft deze verandering voor beoordeling van beoordelings- en examenvormen?

Kenmerk van veel ‘nieuwe’ vormen van beoordelen (zoals assessment en portfolio) en examineren (beslissen over diplomering) is dat ze als zodanig niet nieuw zijn. Ze komen veel voor in bedrijfsopleidingen voor werknemers en in human resource management strategieën in het bedrijfsleven. De vraag naar motieven en achtergronden van de nieuwe beoordelings- en examenvormen worden behandeld in een viertal hoofdstukken.

Naar ‘nieuwe’ examineringsvormen in het mbo?
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Gerelateerde publicaties

2019-06-14T10:56:00+02:00

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Hoewel opleidingsteams in het mbo ‘aan zet’ zijn, vinden zij het niet eenvoudig om verantwoordelijkheid te nemen voor (het verbeteren van) de onderwijskwaliteit. De vraag is hoe mbo-instellingen opleidingsteams hierbij beter kunnen ondersteunen.

Gerelateerd nieuws

1306, 2019

Ecbo partner in drie nieuwe langlopende praktijkgerichte onderzoeken

Door |13 juni 2019|Categorie(ën): Kennisverspreiding, Mbo-organisatie|Reacties uitgeschakeld voor Ecbo partner in drie nieuwe langlopende praktijkgerichte onderzoeken

Ecbo partner in drie nieuwe langlopende praktijkgerichte onderzoeken

Drie onderzoeksprojecten, waarin ecbo participeert, zijn geselecteerd door de Programmaraad voor Praktijkgericht Onderzoek van het NRO. Lees verder om te zien om welke onderzoeksprojecten het gaat.

606, 2019

Onderwijsinnovatie met moderne ICT in het mbo

Door |6 juni 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Reacties uitgeschakeld voor Onderwijsinnovatie met moderne ICT in het mbo

Onderwijsinnovatie met moderne ICT in het mbo

Onze samenleving verandert continu, onder andere door ontwikkelingen op ICT-gebied. Ook scholen willen graag gebruiken maken van recente ontwikkelingen, om zo effectiever onderwijs te kunnen geven. Goed inzicht in waarvoor en op welke wijze scholen hun onderwijs innoveren met ICT die bijdraagt aan het beter leren van studenten is essentieel.

406, 2019

Online cursus kritisch denken

Door |4 juni 2019|Categorie(ën): Docent in het beroepsonderwijs, Mbo-organisatie|Reacties uitgeschakeld voor Online cursus kritisch denken

Online cursus kritisch denken

Kritisch denken in het mbo? Gisteren lanceerde Kennispunt Burgerschap mbo een gratis online cursus voor mbo-docenten. Ecbo ontwikkelde de cursus. Vol werkvormen, vlogs van onderwijsprofessionals & persoonlijke reflectievragen.

Gerelateerde bijeenkomsten

Heeft u een vraag aan ons?