Naar ‘nieuwe’ examineringsvormen in het mbo?

Home » Portfolio » Naar ‘nieuwe’ examineringsvormen in het mbo?
Naar ‘nieuwe’ examineringsvormen in het mbo?2017-06-28T09:37:22+02:00

Project Description

Naar ‘nieuwe’ examineringsvormen in het mbo?

Studie over examinering in het mbo.

Auteur(s): Wim J. Nijhof
Publicatiedatum: februari 2009

In deze studie wordt een aantal vragen over examinering in het mbo beantwoord aan de hand van literatuur en argumentatieve logica.

1) Wat veroorzaakt de verandering van examen- en beoordelingsvormen in het mbo?
2) Welke examen- en beoordelingsvormen doen zich voor en welke problemen brengen deze met zich mee?
3) Welke consequenties heeft deze verandering voor beoordeling van beoordelings- en examenvormen?

Kenmerk van veel ‘nieuwe’ vormen van beoordelen (zoals assessment en portfolio) en examineren (beslissen over diplomering) is dat ze als zodanig niet nieuw zijn. Ze komen veel voor in bedrijfsopleidingen voor werknemers en in human resource management strategieën in het bedrijfsleven. De vraag naar motieven en achtergronden van de nieuwe beoordelings- en examenvormen worden behandeld in een viertal hoofdstukken.

Naar ‘nieuwe’ examineringsvormen in het mbo?

Onderzoeker(s)

Gerelateerde publicaties

2019-09-13T13:28:51+02:00

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Hoewel opleidingsteams in het mbo ‘aan zet’ zijn, vinden zij het niet eenvoudig om verantwoordelijkheid te nemen voor (het verbeteren van) de onderwijskwaliteit. De vraag is hoe mbo-instellingen opleidingsteams hierbij beter kunnen ondersteunen.

Gerelateerd nieuws

1009, 2019

Motiveren van laaggeletterden

Door |10 september 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Motiveren van laaggeletterden

Een literatuurstudie naar succesvolle interventies. In Nederland hebben ruim 2,5 miljoen volwassenen moeite met taal en rekenen. Vanuit het actieprogramma Tel mee met Taal is een 2-jarig onderzoek uitgevoerd dat een bijdrage moet leveren aan het terugdringen van het aantal mensen met taal- en rekenvaardigheden onder basisniveau.

1607, 2019

Eerste rapportage Evaluatie en monitoring wet toelatingsrecht mbo

Door |16 juli 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Eerste rapportage Evaluatie en monitoring wet toelatingsrecht mbo

Vanaf 1 augustus 2017 is de wet ‘Vroegtijdige aanmelddatum en toelatingsrecht tot het mbo’ in werking getreden. De nieuwe wet introduceert een set maatregelen, waaronder de aanmelddatum van 1 april, voorschriften voor procedures en informatievoorziening, het toelatingsrecht voor aankomende studenten, voorwaarden waaronder dat toelatingsrecht geldt en het verplichte bindend studieadvies in het eerste jaar van de opleiding.

Gerelateerde bijeenkomsten

Heeft u een vraag aan ons?