Naar ‘nieuwe’ examineringsvormen in het mbo?

Home » Portfolio » Naar ‘nieuwe’ examineringsvormen in het mbo?
Naar ‘nieuwe’ examineringsvormen in het mbo?2017-06-28T09:37:22+02:00

Project Description

Naar ‘nieuwe’ examineringsvormen in het mbo?

Studie over examinering in het mbo.

Auteur(s): Wim J. Nijhof
Publicatiedatum: februari 2009

In deze studie wordt een aantal vragen over examinering in het mbo beantwoord aan de hand van literatuur en argumentatieve logica.

1) Wat veroorzaakt de verandering van examen- en beoordelingsvormen in het mbo?
2) Welke examen- en beoordelingsvormen doen zich voor en welke problemen brengen deze met zich mee?
3) Welke consequenties heeft deze verandering voor beoordeling van beoordelings- en examenvormen?

Kenmerk van veel ‘nieuwe’ vormen van beoordelen (zoals assessment en portfolio) en examineren (beslissen over diplomering) is dat ze als zodanig niet nieuw zijn. Ze komen veel voor in bedrijfsopleidingen voor werknemers en in human resource management strategieën in het bedrijfsleven. De vraag naar motieven en achtergronden van de nieuwe beoordelings- en examenvormen worden behandeld in een viertal hoofdstukken.

Naar ‘nieuwe’ examineringsvormen in het mbo?
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Gerelateerde publicaties

2019-02-27T12:21:33+02:00

De ‘blik van buiten’: kennisinfrastructuur en professionalisering van het mbo

De ‘blik van buiten’: de kennisinfrastructuur en professionalisering van het middelbaar beroepsonderwijs

De essays zijn oorspronkelijk in 2012 geschreven en zijn vervolgens herzien in 2015/16, waarbij alle auteurs tot de conclusie kwamen dat de kennisinfrastructuur onder invloed van budgettaire verschuivingen en de introductie van nieuwe publiek-private samenwerkingen voortdurend sterk verandert.

2017-10-04T21:25:48+02:00

De achtergrond van verschillen tussen studenten op mbo-niveau 3 en 4

Vier casestudies in de opleiding Maatschappelijke Zorg

Het uitgangspunt van dit onderzoek was een vraag uit de praktijk. Wat zijn de specifieke kenmerken voor niveau 3 mbo-studenten met betrekking tot curriculum ontwerp? Kunnen we rekening houden met specifieke kenmerken die niveau 3 studenten hebben ten opzichte van de andere niveaus bij het ontwerpen, indelen en organiseren van het curriculum? Deze vraag is gesteld door een mbo-professional aan het online loket: de Kennisrotonde. Bestaande literatuur bleek ontoereikend. In dit onderzoek werden daarom casestudies uitgevoerd om achtergrondinformatie te verzamelen over de specifieke kenmerken van niveau 3 mbo-studenten.

Gerelateerd nieuws

1804, 2019

Vacature ecbo: Senior Onderzoeker in leren

By |18 april 2019|Categories: Mbo-organisatie|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Vacature ecbo: Senior Onderzoeker in leren

Vacature ecbo: Senior Onderzoeker in leren

Wij zijn op zoek naar een senior onderzoeker in leren. Is deze vacature je op het lijf geschreven? Dan komen wij graag met jou in contact.

Gerelateerde bijeenkomsten

Heeft u een vraag aan ons?