Naar een verbindende leerarchitectuur

Home » Portfolio » Naar een verbindende leerarchitectuur
Naar een verbindende leerarchitectuur 2016-12-21T21:19:51+00:00

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email

Naar een verbindende leerarchitectuur

Strategische verkenning van de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt.

Auteur(s): Marc van der Meer en Régina Petit
Publicatiedatum: februari 2011

In het beroepsonderwijs vindt een deel van het onderwijs plaats in de werkomgeving. Tussen scholen en bedrijven bestaan daarom allerlei soorten van samenwerking, die ze vanuit hun eigen verantwoordelijkheden vormgeven. Professionals in het onderwijs, het bedrijfsleven en bij de overheid buigen zich over het verbeteren van deze samenwerking. Ecbo bracht een aantal van hen bijeen om kennis, ideeën en goede voorbeelden uit te wisselen.

Vier thema’s stonden centraal:

  1. risicojongeren en schooluitval;
  2. etniciteit en participatie;
  3. kennis en innovatie;
  4. spelenderwijs leren met ict.

De auteurs brengen deze thema’s samen onder de noemer van een verbindende leerarchitectuur, waarbij onderwijsinstellingen en bedrijven van elkaar leren en het leerproces meer gezamenlijk vormgeven. De resultaten van de bijeenkomsten, aangevuld met nieuwe theoretische inzichten en actuele cases, zijn opgetekend in deze verkenning zodat ook anderen er hun voordeel mee kunnen doen.

Externe links

De publicatie Naar een verbindende leerarchitectuur bevat verschillende linkjes naar leuke of verdiepende voorbeelden. Een aantal daarvan geven we hieronder weer:

Diversiteit in het personeelsbestand

Uit dit SER-advies (2009) blijkt dat een heldere visie en duidelijke doelstellingen van de organisatie van cruciaal belang zijn voor het voeren van een succesvol diversiteitsbeleid. Ook een tolerante organisatiecultuur bevordert een ‘inclusieve’ organisatie. Daarnaast zijn verankering en evaluatie van beleid onmisbaar om duurzaam tot resultaten te komen.

Contact met de buitenwereld
Amerikaanse studenten tonen zich in een hilarisch en tegelijkertijd zorgelijk filmpje (youtube) sterk verveeld in een traditionele klasomgeving. Met behulp van ict brengen zij de buitenwereld in de klas, een ontwikkeling die de betrokken docenten maar nauwelijks begrijpen.

Ict in het onderwijs
Sharkworld (trailer) is een serious game die verschillende prijzen heeft gewonnen. De game gaat over projectmanagement met als doel inzicht te geven in werkprocessen. Deelnemers moeten tijd en middelen evenwichtig inzetten voor een project. Men krijgt realistische opdrachten over te nemen beslissingen. Na doorrekening van de keuzes gaat onverwacht de telefoon, iemand klaagt of wordt boos, of stuurt iemand een e-mail met adhesiebetuiging. De kracht van het spel is dat je leert welke mechanismen er achter projectmanagement schuilgaan. Er wordt nu gewerkt aan een variant op het spel voor een universiteit.

Er zijn legio andere voorbeelden van ict in het onderwijs. Enkele opvallende: een overzicht van digitaal leermateriaal voor het mbo, een simulatiegame en een initiatief om wiskunde aantrekkelijker te maken.

Naar een verbindende leerarchitectuur
Download publicatie

Onderzoeker(s)

Gerelateerde publicaties

2018-07-26T16:41:09+00:00

Quickscan 6 – Evaluatie sectorplannen

Quickscan 6

Werkgevers- en werknemersorganisaties worden voor maximaal de helft van de kosten ondersteund door de overheid in hun plannen om mensen aan het werk te krijgen en te houden. Ecbo voert samen met SEO Economisch Onderzoek de monitoring en evaluatie van deze Regeling Cofinanciering Sectorplannen uit.

2018-05-29T20:20:45+00:00

‘We laten de regionale arbeidsmarkt leidend zijn’

Werken op de grens van zorg en welzijn. Ontwikkelingen op de arbeidsmarkt voor mbo’ers Maatschappelijke Zorg en Sociaal Werk

De arbeidsmarkt in de zorg is volop in beweging. Scholen die zorgopleidingen aanbieden streven ernaar zo goed mogelijk mee te bewegen. Ecbo onderzocht hoe de werkvelden van twee zorgopleidingen van ROC Midden Nederland zich ontwikkelen en hoe deze zich tot elkaar verhouden. Wat is de behoefte van werkgevers in de regio en wat betekent dit voor het profiel van beide opleidingen?

2018-04-17T13:44:15+00:00

Tussenevaluatie Sectorplannen 2017

In opdracht van ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Sectorplannen hebben twee hoofddoelen: het overbruggen van de crisis en het beter laten functioneren van de arbeidsmarkt. Deze evaluatie behandelt het proces, het bereiken van de doelen, het effect op de betrokkenheid en samenwerking bij de sociale partners en de vorm van de subsidie.

Gerelateerd nieuws

2307, 2018

Quickscan 6 – Evaluatie sectorplannen

By | 23 juli 2018|Categories: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Quickscan 6 – Evaluatie sectorplannen

Quickscan 6 – Evaluatie sectorplannen

De voortgang van de sectorplannen wordt bijgehouden door middel van zogenoemde quickscans, uitgevoerd door SEO Economisch onderzoek en het Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo). Op 5 juli is de zesde en laatste quickscan opgeleverd.

1912, 2017

Eerste tussenevaluatie sectorplannen verschenen

By | 19 december 2017|Categories: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor Eerste tussenevaluatie sectorplannen verschenen

Rapport aangeboden aan de Tweede Kamer

Onlangs hebben ecbo en SEO Economisch Onderzoek de eerste Tussenevaluatie Sectorplannen opgeleverd. Het rapport is door de minister van SZW aangeboden aan de Tweede Kamer in de kamerbrief ‘Voortgangsbrief sectorplannen en maatregelen Doorstart naar nieuw werk’.

1210, 2017

Specialistische vakmensen hebben de beste kansen op arbeidsmarkt

By | 12 oktober 2017|Categories: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Specialistische vakmensen hebben de beste kansen op arbeidsmarkt

Specialistisch opgeleide mbo-vakmensen hebben de beste baankansen en aantrekkelijk werk. Dat is tegen de verwachting in: vaak wordt gedacht dat smal opgeleiden het moeilijker krijgen op de arbeidsmarkt naarmate ze ouder worden, omdat hun vaardigheden sneller verouderen. Deze nieuwe bevinding blijkt uit onderzoek door een consortium bestaande uit ROA, AMCIS, Kohnstamm Instituut en ecbo. In het onderzoek is in kaart gebracht aan welk type vakmanschap van middelbaar opgeleiden behoefte is op de arbeidsmarkt en wat dit betekent voor de inrichting van het mbo.

Gerelateerd events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email