Monitor vakmanschap- en technologieroute

Home » Portfolio » Monitor vakmanschap- en technologieroute
Monitor vakmanschap- en technologieroute 2018-03-18T12:32:43+00:00

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email

Monitor vakmanschap- en technologieroute

Nulmeting en reconstructie beleidstheorie

Auteur(s): Arjan Heyma (SEO Economisch Onderzoek), Cissy Pater & Edith van Eck (Kohnstamm Instituut), Hester Smulders, Jan Neuvel & Rob Schipperheyn (ecbo)
Publicatiedatum: juni 2015

Ecbo heeft samen met SEO Economisch Onderzoek en het Kohnstamm Instituut van het Ministerie van OCW de opdracht gekregen om de experimenten doorlopende leerlijnen vmbo-mbo (vakmanschap- en technologieroute) te monitoren gedurende de gehele looptijd van het experiment (2014-2022).

Experimenten met de vakmanschaproute en de technologieroute zijn bedoeld om geïntegreerde leerroutes van vmbo naar mbo te realiseren. Om te achterhalen of en hoe ze bijdragen aan het aantrekkelijker en doelmatiger maken van het beroepsonderwijs, wordt een monitor gestart die bestaat uit drie delen:
  • een evaluatie van de opbrengsten (behaalde doelen van de vakmanschaproute en technologieroute);
  • een procesevaluatie die kijkt naar de manier waarop de routes zijn ingericht (zowel procesmatig als inhoudelijk);
  • een verklarende evaluatie die een verbinding legt tussen de resultaten uit de procesevaluatie en de resultaten uit de effectevaluatie.

Deze publicatie vormt de nulmeting voor bovenstaande monitors. 

In 2015 zijn deze nulmeting en een reconstructie van de beleidstheorie(link) verschenen. In 2016 is de eerste tussenmeting verschenen. Deze bevat een beschrijving van de instroomgegevens in de deelnemende routes per 1 oktober 2014.

Vakmanschaproute

Een geïntegreerde leerroute voor leerlingen in de basisberoepsgerichte of kaderberoepsgerichte leerweg vanaf het derde jaar van het vmbo die opleidt tot een diploma op mbo niveau-2. De route is mogelijk in alle sectoren.

Technologieroute

Een geïntegreerde leerroute voor leerlingen in de gemengde of theoretische leerweg vanaf het derde jaar van het vmbo die opleidt tot een diploma op mbo niveau-4. De route kan worden ingevuld met opleidingen die binnen het bereik van de technische en groene domeinen vallen.

Nulmeting

Voor de nulmeting van de opbrengstenevaluatie zijn leerlinggegevens in het vmbo, mbo en havo geanalyseerd voor de cohorten die in de schooljaren 2005-2006 tot en met 2013-2014 zijn ingestroomd in het derde leerjaar van het vmbo. Door in de nulmeting de instroom, diplomering, opleidingsduur, sectorkeuze, switchgedrag, doorstroom en uitval te analyseren, zijn bestaande trends in kaart gebracht die de context vormen waarbinnen de experimenten met de vakmanschap- en technologieroute starten. Daarnaast is in de nulmeting de verdere aanpak van het onderzoek beschreven.

Reconstructie beleidstheorie

Naast deze nulmeting is ook een reconstructie van de beleidstheoriebeschikbaar. Dit onderzoek is uitgevoerd door Kohnstamm Instituut en SEO Economisch Onderzoek. De beleidstheorie brengt in beeld waarom de experimenten zijn gestart. Het beschrijft de doelen van het beleid en de aannames/hypothesen over hoe de experimenten bijdragen aan het bereiken van die doelen. Kort samengevat richten de experimenten zich erop het onderwijs doelmatiger te organiseren en beter te laten aansluiten bij deelnemer en werkveld. Belangrijke mechanismen zijn het verkorten en aantrekkelijker maken van de route met een soepeler overgang tussen vmbo en mbo en het eerder en intensiever betrekken van het werkveld bij de opleiding.
Monitor vakmanschap- en technologieroute
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Ir. Hester Smulders
Ir. Hester SmuldersSenior onderzoeker
06-53749282

Gerelateerde publicaties

2018-04-17T18:28:38+00:00

Evaluatie nieuwe bekostiging vavo

In opdracht van ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Ecbo heeft in opdracht van het ministerie van OCW een evaluatieonderzoek uitgevoerd naar de wijziging in de bekostiging van het voortgezet algemeen volwassenenonderwijs (vavo). Over het algemeen heeft de wijziging in de bekostiging van het vavo positief uitgepakt: het aanbod is behouden gebleven, de invloed van de gemeente op het toelatingsbeleid is verdwenen en de toegankelijkheid is gewaarborgd. Aandachtspunten zijn de kleinere instellingen en het groeiend aantal zorgleerlingen die drukken op de infrastructuur en bekostiging van het vavo.

2018-03-08T14:46:58+00:00

Implementatie doorlopende leerlijnen vmbo-mbo

Derde monitor vakmanschap-, technologie- en beroepsroutes

In het afgelopen schooljaar 2016-2017 is het aantal lopende vakmanschap-, technologie- en beroepsroutes bijna verdubbeld ten opzichte van het jaar ervoor (202 versus 109). Zowel na één als na twee jaar in een technologieroute blijkt er minder voortijdig schoolverlaten (vsv) plaats te vinden dan buiten de route. Bij de vakmanschaproute zijn de resultaten minder eenduidig.

2018-03-18T12:46:49+00:00

Maatwerk en doorstroom

Maatwerkdiploma’s in het voortgezet onderwijs en doorstroom naar vervolgonderwijs

De leerlingpopulatie in het voortgezet onderwijs wordt diverser. Het is aan het onderwijs om op diversiteit van leerlingen in te spelen, bijvoorbeeld door maatwerk in het diplomaniveau. De leerling kan dan bepaalde vakken op een hoger niveau afronden. Ecbo en DUO deden onderzoek naar de potentie van deze vorm van een maatwerkdiploma.

Gerelateerd nieuws

410, 2018

Monitor Programma Sterk beroepsonderwijs 2018-2021 van start!

By | 4 oktober 2018|Categories: Instroom-doorstroom-uitstroom|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor Monitor Programma Sterk beroepsonderwijs 2018-2021 van start!

Monitor Programma Sterk beroepsonderwijs 2018-2021 van start!

De Nederlandse economie is gebaat bij sterk beroepsonderwijs. Het beroepsoriënterende vmbo en het beroepskwalificerende mbo zijn daarbij belangrijke pijlers.

409, 2018

Ecbo professionaliseringspartner in drie nieuwe langlopende praktijkgerichte onderzoeken

By | 4 september 2018|Categories: Instroom-doorstroom-uitstroom|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor Ecbo professionaliseringspartner in drie nieuwe langlopende praktijkgerichte onderzoeken

Thema's onderwijsvernieuwing en professionalisering

Drie onderzoeksprojecten waarin ecbo participeert zijn geselecteerd door de Programmaraad voor Praktijkgericht Onderzoek van het NRO. Lees hieronder om welke onderzoeksprojecten het gaat.

1201, 2018

Vacature: Stagiairs m/v

By | 12 januari 2018|Categories: Instroom-doorstroom-uitstroom|Reacties uitgeschakeld voor Vacature: Stagiairs m/v

Stagiairs m/v

Wil je een onderzoekstage lopen bij dé toonaangevende partner in leren? Ben je benieuwd hoe onderzoek met de onderwijspraktijk wordt ingevuld, wil je dat jouw werk niet in de bureaula verdwijnt en lijkt het je leuk om te werken in een onderzoeksteam? Reageer!

Gerelateerd events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email