Monitor Sociale Veiligheid in de mbo-sector 2014/2015

Home » Portfolio » Monitor Sociale Veiligheid in de mbo-sector 2014/2015
Monitor Sociale Veiligheid in de mbo-sector 2014/2015 2018-03-18T12:55:23+00:00

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email

Monitor Sociale Veiligheid in de mbo-sector 2014/2015

Deel 3: Beleid

Auteur(s): Joris Brekelmans & Jan Neuvel
Publicatiedatum: mei 2016

De Monitor Sociale Veiligheid is een representatief landelijk onderzoek naar de sociale veiligheid in de sector middelbaar beroepsonderwijs (mbo) bij studenten en medewerkers.

Het onderzoek wordt sinds 2001/2002 uitgevoerd door ecbo, in nauwe samenwerking met de MBO Raad, in het bijzonder het Platform Veiligheid in het middelbaar beroepsonderwijs. In 2001/2002 is de eerste meting – de nulmeting – uitgevoerd met vervolgmetingen om de twee à drie jaar: 2004, 2006 en 2008, 2011 en 2014/2015.

De monitor bestaat uit drie delen:

  • deel 1 Studenten;
  • deel 2 Personeel;
  • deel 3 Beleid.

Dit rapport beschrijft de uitkomsten van de monitor 2014/2015 voor het beleid

Deze publicatie is het derde deel van de Monitor Sociale Veiligheid in de mbo-sector 2014/2015. Het gaat in op de beleidsontwikkelingen en beleidszaken op het terrein van sociale veiligheid. De publicatie begint met een beschrijving van ontwikkelingen in het socialeveiligheidsbeleid in de mbo-sector en een beoordeling van studenten en medewerkers van het gevoerde beleid.

Beleidsontwikkeling

In deze meting zien we dat ruim drie kwart van de instellingen een structuur heeft waarin bij een of meerdere medewerkers de ontwikkeling, uitwerking, implementatie en evaluatie van het socialeveiligheidsbeleid als taak is belegd.
In hoeverre zijn medewerkers en studenten bij dat beleid betrokken? Hoewel bij beleidsmedewerkers de indruk bestaat dat medewerkers veelal bij het beleid worden betrokken, wordt dat niet door alle medewerkers als zodanig waargenomen. De tevredenheid over het gevoerde socialeveiligheidsbeleid is zowel onder studenten als medewerkers de laatste jaren toegenomen.

De school als sociale gemeenschap

De tevredenheid bij studenten over de sfeer in de school en in de eigen lesgroep is de afgelopen jaren toegenomen. Vooral bij medewerkers is er een discrepantie tussen de tevredenheid over de sfeer en de tevredenheid over het zich houden aan regels. Bij studenten is de tevredenheid op beide terreinen de afgelopen jaren duidelijk toegenomen.

Gedragsregelement

Uit eerdere metingen bleek dat instellingen over een gedragsreglement voor studenten beschikken. Drie kwart van de docenten heeft aangegeven daar geregeld tot vaak aandacht aan te besteden, terwijl dat door niet meer dan een kwart van de studenten wordt beaamd. Zo’n 40% van de studenten geeft aan dat er helemaal geen aandacht aan besteed is.

Corrigeren

Docenten hebben soms de neiging het corrigeren van studenten – en collega’s – over te laten aan conciërges of toezichthoudend personeel, ook als ze er zelf met de neus bovenop staan. Dit kan mede het gevolg zijn van hun onzekerheid hoe een corrigerende actie uitpakt. Het feit dat net als in 2011 ruim 70% van de docenten het wenselijk vindt een cursus of training te volgen hoe ze moeten omgaan met studenten die zich agressief of ongewenst gedragen, kan daar op wijzen.

Aandacht voor pesten

Op veel instellingen blijkt er aandacht voor pesten te zijn: ruim 8 op de 10 instellingen hebben een of meer maatregelen tegen pesten genomen. Meestal gaat het dan om het bespreekbaar maken van pestgedrag als dat in de klas voorkomt of pesten een onderdeel laten zijn van de bespreking van de schoolregels. Op een kwart van de instellingen wordt een methodiek tegen pesten toegepast. Een derde traint docenten in het herkennen en aanpakken van pestgedrag.

Veiligheid LHBT-medewerkers

De aandacht voor een veilig sociaal klimaat voor LHBT-medewerkers blijkt op de meeste instellingen nog beperkt. Op een derde van de instellingen krijgt het thema de laatste jaren aandacht. Aan de andere kant is het op 4 op de 10 instellingen geen issue in het socialeveiligheidsbeleid.

Veilige voorzieningen

Op vrijwel alle locaties zijn een vertrouwenspersoon en een meldpunt aanwezig. Een substantieel deel van de studenten en medewerkers blijkt daar echter niet van op de hoogte. Van het personeel weet 76% dat er een vertrouwenspersoon op hun locatie is, van de studenten 61%. Wat betreft het meldpunt gaat het om respectievelijk circa 48 en 31% van de medewerkers en de studenten. De bekendheid van de vertrouwenspersoon neemt de laatste jaren wel gestaag toe. De bekendheid van het meldpunt daalt zowel voor personeel als voor studenten licht ten opzichte van 2011.

Van de medewerkers die slachtoffer zijn van diefstal of vernieling, geeft 60% dat door op school. Bij de studenten is dat 47%. Lang niet iedereen doet dat centraal, wat wel van belang is voor de registratie en monitoring van incidenten op een instelling. Wat betreft psychisch-fysiek geweld, gebeurt melden nog minder: respectievelijk 50 en 24% van de slachtoffers onder medewerkers en studenten maakt daar melding van.

Monitor Sociale Veiligheid in de mbo-sector 2014/2015 Deel 3 Beleid
Download publicatie

Onderzoeker(s)

Gerelateerde publicaties

Gerelateerd nieuws

507, 2018

Oproep rondetafel ‘Werken met data’

By | 5 juli 2018|Categories: Kennisverspreiding|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Oproep rondetafel ‘Werken met data’

Met de online tool Stapelen in het mbo

In het najaar van 2018 organiseert ecbo een rondetafelgesprek over werken met data door opleidingsteams. Belangstellenden uit mbo-instellingen kunnen zich nu opgeven.

507, 2018

2e editie Leergang Teacher in the lead – doe mee!

By | 5 juli 2018|Categories: Docent in het beroepsonderwijs, Kennisverspreiding|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor 2e editie Leergang Teacher in the lead – doe mee!

2e Editie Leergang Teacher in the lead

Ben jij docent in het mbo en heb jij een voortrekkersrol? Ben jij een teacher in the lead en wil je goed op de hoogte zijn van de actuele ontwikkelingen in de (beleids)context van het mbo? De mini-leergang 'Teacher in the lead' helpt je hierbij. Op 28 november gaat de tweede editie van deze leergang van start.

507, 2018

Debat over studentparticipatie en medezeggenschap

By | 5 juli 2018|Categories: Kennisverspreiding, Mbo-student|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Debat over studentparticipatie en medezeggenschap

Zouden studenten overal over moeten meepraten?

Sinds 2011 is iedere mbo-instelling verplicht om een studentenraad te hebben. Zo kunnen studenten meepraten over het onderwijs en de organisatie daarvan. Ook in recente onderzoeksprojecten van het Ministerie van OCW en professionaliseringsinitiatieven is de student een belangrijke partner op verschillende niveaus. In het debat staat de vraag centraal: zouden studenten overal over moeten meepraten?

Gerelateerd events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email