Monitor Sociale Veiligheid 2011

Home » Portfolio » Monitor Sociale Veiligheid 2011
Monitor Sociale Veiligheid 20112018-07-26T09:37:03+00:00

Project Description

Monitor Sociale Veiligheid 2011

Monitor Sociale Veiligheid mbo

Auteur(s): Sandra van den Dungen en Jan Neuvel
Publicatiedatum: januari 2013

Sociale veiligheid is een groot goed. Oók voor onderwijsinstellingen. Studenten en medewerkers moeten zich veilig en geborgen voelen op scholen. Uit de Monitor Sociale Veiligheid 2011 – waarvan in januari 2013 het derde deel verscheen – blijkt dat het middelbaar beroepsonderwijs goed scoort qua veiligheid. Maar blijvende aandacht is nodig.

Mbo-instellingen geven sinds het begin van deze eeuw structureel vorm aan goed veiligheidsbeleid. Dat gebeurt vanuit de vier pijlers van sociale veiligheid, zoals het Platform Veiligheid van de MBO Raad die heeft geformuleerd: het sociale klimaat, het onderwijs, de registratie en afhandeling van incidenten en (fysieke) maatregelen.

Met de Monitor Sociale Veiligheid in de mbo-sector worden deze inspanningen gemeten, iedere twee jaar. Het Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo) voert deze monitor uit, in nauwe samenwerking met het Platform Veiligheid.


De vijfde editie van de Monitor Sociale Veiligheid is op 5 april 2012 gepresenteerd tijdens de jaarlijkse conferentie van het Platform Veiligheid mbo. Ecbo-onderzoeker Jan Neuvel presenteerde daar ook een filmpje over sociale veiligheid, zie ook hieronder. Dit filmpje is gemaakt in opdracht van SOM, door Divers Advies (Shirley Khoeblal en Marjon Reiziger), in samenwerking met ROC A12/CSV-Het Perron Veenendaal.


Vergelijkingsmateriaal

De Monitor Sociale Veiligheid neemt in drie stappen een stand van zaken op: een analyse van de sociale veiligheid van studenten en die van het personeel en een beschouwing van het beleid. Naast de drie landelijke rapporten ontvangen de mbo-instellingen eigen instellingsrapporten waarmee ze hun eigen situatie met de landelijke situatie kunnen vergelijken en de effecten van eigen beleidsmaatregelen kunnen nagaan. Zonder deze objectieve gegevens kan eenvoudig een onjuist beeld ontstaan van sociale veiligheid.

Voortdurende aandacht

Zowel de objectieve, feitelijke kant van veiligheid met indicatoren als spijbelen, wapenbezit, drugs en materieel en fysiek geweld, als de subjectieve, gevoelsmatige kant (het veiligheidsgevoel) worden in kaart gebracht. De inspanningen van de mbo-instellingen hebben resultaat: na de nulmeting (de eerste monitor in 2002) gaat het, soms met rasse schreden, steeds beter met de veiligheid in de mbo-sector. De ruimte voor verbetering wordt steeds kleiner. Maar bijvoorbeeld nieuwe ontwikkelingen als pestgedrag via sociale media maken duidelijk: sociale veiligheid verdient voortdurende aandacht, van iedereen in het onderwijs.

Meer informatie

De Monitor Sociale Veiligheid in de mbo-sector 2011. Deel 1: Studenten (auteurs Jan Neuvel en Sandra van den Dungen) en de Monitor Sociale Veiligheid in de mbo-sector 2011. Deel 2: Personeel (auteurs Sandra van den Dungen en Jan Neuvel) zijn in de rechterkolom te downloaden. De Monitor Sociale Veiligheid in de mbo-sector 2011. Deel 3: Beleid (auteurs Jan Neuvel, Louise van de Venne, Régina Petit, Patricia Brouwer en Sandra van den Dungen is begin 2013 verschenen. Voorgaande Monitoren Sociale Veiligheid kunt u vinden op de website van de MBO Raad.

Monitor Sociale Veiligheid 2011
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Drs. Karel Kans
Drs. Karel Kans Senior onderzoeker
06-12234777

Gerelateerde publicaties

2017-10-04T21:25:48+00:00

De achtergrond van verschillen tussen studenten op mbo-niveau 3 en 4

Vier casestudies in de opleiding Maatschappelijke Zorg

Het uitgangspunt van dit onderzoek was een vraag uit de praktijk. Wat zijn de specifieke kenmerken voor niveau 3 mbo-studenten met betrekking tot curriculum ontwerp? Kunnen we rekening houden met specifieke kenmerken die niveau 3 studenten hebben ten opzichte van de andere niveaus bij het ontwerpen, indelen en organiseren van het curriculum? Deze vraag is gesteld door een mbo-professional aan het online loket: de Kennisrotonde. Bestaande literatuur bleek ontoereikend. In dit onderzoek werden daarom casestudies uitgevoerd om achtergrondinformatie te verzamelen over de specifieke kenmerken van niveau 3 mbo-studenten.

2017-05-18T16:48:55+00:00

Evaluatie pilots educatieve minor beroepsonderwijs

Stuurgroep-, ontwikkelaars- en deelnemersperspectief

Eind 2011 is er bij twee mbo-instellingen een start gemaakt met de projecten ‘Meesterschap in Techniek’ respectievelijk ‘Technische Teams van de Toekomst’, met subsidie vanuit het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). In beide projecten vindt, naast activiteiten gericht op het stimuleren van het technisch beroepsonderwijs, de ontwikkeling van een educatieve minor beroepsonderwijs plaats. De looptijd van beide projecten is van 2011-2014.

2018-03-17T13:20:11+00:00

Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

Tweede meting

Dit rapport schetst een beeld van experimenten met doorlopende leerlijnen in het vmbo en mbo die sinds het schooljaar 2014-2015 zijn gestart. Het gaat om doorlopende leerlijnen vanaf leerjaar 3 van het vmbo op niveau 2 en 3 in alle sectoren (vakmanschaproutes), op niveau 4 in de technieksector (technologieroute) en op niveau 4 in de overige sectoren (beroepsroutes). Gedurende de periode 2014-2022 hebben samenwerkingsverbanden van vmbo- en mbo-scholen experimenteerruimte om deze geïntegreerde leerlijnen vorm te geven.

Gerelateerd nieuws

2002, 2019

Eindrapportage Monitoringscommissie Branchecode goed bestuur in het mbo

By |20 februari 2019|Categories: Mbo-organisatie|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Eindrapportage Monitoringscommissie Branchecode goed bestuur in het mbo

Eindrapportage Monitoringscommissie Branchecode goed bestuur in het mbo

Er ligt een solide basis voor goed bestuur in het mbo. Dat concludeert de Monitoringscommissie Branchecode goed bestuur in de eindrapportage. In opdracht van de commissie onderzocht het Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo) de naleving en werking van de code goed bestuur.

1902, 2019

Save the Date: MBO BurgerschapLab festival 27 maart

By |19 februari 2019|Categories: Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Save the Date: MBO BurgerschapLab festival 27 maart

Save the Date: MBO BurgerschapLab festival 27 maart

Start morgen al met beter burgerschapsonderwijs: kom naar het MBO BurgerschapLab festival voor de feestelijke presentatie van de 15 plannen voor beter burgerschapsonderwijs, en ontdek welke het best past bij jouw mbo-school!

1802, 2019

Mbo-docent: een vak apart

By |18 februari 2019|Categories: Docent in het beroepsonderwijs, Mbo-organisatie|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor Mbo-docent: een vak apart

Mbo-docent: een vak apart

Op 7 november 2018 presenteerde de Onderwijsraad haar advies ‘Ruim baan voor leraren’, als antwoord op de zorg van het kabinet over het dreigende lerarentekort en om de kwaliteit van de lerarenopleiding te verbeteren. Het advies biedt, ondanks een sterke po/vo toon, veel  kansen, ruimte voor professionalisering en loopbaanontwikkeling van leraren; ook richting beroepsonderwijs. Het is aan de sector  beroepsonderwijs zelf om daarin samen met initiële lerarenopleidingen de handschoen op te pakken.

Gerelateerd events

Heeft u een vraag aan ons?