Monitor MBO-Ambitie Programma: Achtergrond, aanpak en instrumenten

Home » Portfolio » Monitor MBO-Ambitie Programma: Achtergrond, aanpak en instrumenten
Monitor MBO-Ambitie Programma: Achtergrond, aanpak en instrumenten2016-12-21T21:22:10+02:00

Project Description

Monitor MBO-Ambitie Programma: Achtergrond, aanpak en instrumenten

Scholen kunnen zelf de relevante kennis over de voortgang in de scholen benoemen

Auteur(s): Arjan van der Meijden, Paul Steehouder
Publicatiedatum: oktober 2010

Het Platform Bèta Techniek heeft in 2007 en 2008 met 28 mbo-instellingen afspraken gemaakt over deelname aan het MBO-Ambitie Programma. Doel van het programma is instellingen, kenniscentra en bedrijven te stimuleren het bètatechnisch mbo-onderwijs zo aantrekkelijk te maken dat meer jongeren kiezen voor bètatechnische opleidingen (ambitieprogramma.nl). In vergelijking tot 2003 zouden er in 2010 15% meer deelnemers in de techniek moet zijn.

Om deel te mogen nemen aan het Ambitieprogramma moeten scholen gebruik maken van ‘monitor en audit’. Uitgangspunt hierbij is dat scholen hun leer- en reflectievermogen versterken door eigen kritische reflectie: scholen voeren een structurele zelfevaluatie uit en maken met ondersteuning van een ‘critical friend’ zelf een monitorverslag. Daarin expliciteren en waarderen de scholen de gehanteerde aanpak en resultaten. De auditcommissie oordeelt op basis van het monitorverslag over de behaalde (kwantitatieve en kwalitatieve) resultaten in een auditrapportage en stelt adviezen op over het vervolg richting scholen en richting het Platform Bèta Techniek.
Daarnaast stelt de auditcommissie een generiek auditrapport op. Daarin adviseert de commissie over de voortgang van het MBO-Ambitie Programma.

De monitor is zo opgezet dat scholen zelf de relevante kennis over de voortgang in de scholen benoemen. Zij stellen hierover zelf een verslag op. De informatie in de monitorverslagen is locatiespecifiek. Daarnaast bevatten alle verslagen tezamen generieke informatie over de voortgang in het realiseren van het Ambitieprogramma; het zegt iets over de groep ambitiescholen als geheel.

De rapportage met de meer generieke kennis kunt u hier downloaden.

Monitor MBO-Ambitie Programma: Achtergrond, aanpak en instrumenten
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Gerelateerde publicaties

2019-02-27T12:21:33+02:00

De ‘blik van buiten’: kennisinfrastructuur en professionalisering van het mbo

De ‘blik van buiten’: de kennisinfrastructuur en professionalisering van het middelbaar beroepsonderwijs

De essays zijn oorspronkelijk in 2012 geschreven en zijn vervolgens herzien in 2015/16, waarbij alle auteurs tot de conclusie kwamen dat de kennisinfrastructuur onder invloed van budgettaire verschuivingen en de introductie van nieuwe publiek-private samenwerkingen voortdurend sterk verandert.

2017-10-04T21:25:48+02:00

De achtergrond van verschillen tussen studenten op mbo-niveau 3 en 4

Vier casestudies in de opleiding Maatschappelijke Zorg

Het uitgangspunt van dit onderzoek was een vraag uit de praktijk. Wat zijn de specifieke kenmerken voor niveau 3 mbo-studenten met betrekking tot curriculum ontwerp? Kunnen we rekening houden met specifieke kenmerken die niveau 3 studenten hebben ten opzichte van de andere niveaus bij het ontwerpen, indelen en organiseren van het curriculum? Deze vraag is gesteld door een mbo-professional aan het online loket: de Kennisrotonde. Bestaande literatuur bleek ontoereikend. In dit onderzoek werden daarom casestudies uitgevoerd om achtergrondinformatie te verzamelen over de specifieke kenmerken van niveau 3 mbo-studenten.

Gerelateerd nieuws

1804, 2019

Vacature ecbo: Senior Onderzoeker in leren

By |18 april 2019|Categories: Mbo-organisatie|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Vacature ecbo: Senior Onderzoeker in leren

Vacature ecbo: Senior Onderzoeker in leren

Wij zijn op zoek naar een senior onderzoeker in leren. Is deze vacature je op het lijf geschreven? Dan komen wij graag met jou in contact.

Gerelateerde events

Heeft u een vraag aan ons?