Monitor Ad-ronde 4B

Home » Portfolio » Monitor Ad-ronde 4B
Monitor Ad-ronde 4B 2018-03-17T13:48:45+00:00

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email

Monitor Ad-ronde 4B

Samenwerking mbo-hbo bij het opzetten van Associate degrees; een beproefd recept voor succes?

Auteur(s): José Mulder, Anneke Westerhuis en Mark Imandt (SEO)
Publicatiedatum: september 2016

In 2011 is een experiment gestart met het verzorgen van Associate degree-programma’s (Ad-programma’s) door hogescholen in samenwerking met een mbo-instelling. In de pilotreeks met Ad-programma’s was dit pilotronde 4B.

Het kernthema van deze ronde is samen te vatten in de veronderstelling dat samenwerking zal bijdragen aan het efficiënter maken van doorlopende leerlijnen tussen het mbo en het hbo en de instroom vanuit het mbo zal vergroten.

Om de daadwerkelijke opbrengsten van de samenwerking in beeld te krijgen is een monitor opgezet waarin de kwantitatieve en kwalitatieve effecten van de ontwikkeling en uitvoering van Ad-programma’s ‘4B’ in kaart is gebracht. Dit rapport beschrijft de uitkomsten van de monitor aan de hand van deze onderzoeksvragen:

  • resulteert een fijnmaziger geografische spreiding in een toename van de deelname van werkenden aan Ad-programma’s?
  • stromen door samenwerking met een mbo-instelling van deze instelling meer leerlingen dan in het verleden door naar de hogeschool/een Ad/Bachelor programma?
  • draagt aanpassing van de organisatorische en pedagogisch-didactische omgeving bij aan het studiesucces van studenten die uit een mbo-instelling doorstromen naar het hbo (in casu een Ad-programma)?
Monitor Ad-ronde 4B
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Drs. Anneke Westerhuis
Drs. Anneke WesterhuisManaging onderzoeker
06-54647140

Gerelateerde publicaties

2018-04-17T18:28:38+00:00

Evaluatie nieuwe bekostiging vavo

In opdracht van ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Ecbo heeft in opdracht van het ministerie van OCW een evaluatieonderzoek uitgevoerd naar de wijziging in de bekostiging van het voortgezet algemeen volwassenenonderwijs (vavo). Over het algemeen heeft de wijziging in de bekostiging van het vavo positief uitgepakt: het aanbod is behouden gebleven, de invloed van de gemeente op het toelatingsbeleid is verdwenen en de toegankelijkheid is gewaarborgd. Aandachtspunten zijn de kleinere instellingen en het groeiend aantal zorgleerlingen die drukken op de infrastructuur en bekostiging van het vavo.

2018-05-29T20:20:45+00:00

‘We laten de regionale arbeidsmarkt leidend zijn’

Werken op de grens van zorg en welzijn. Ontwikkelingen op de arbeidsmarkt voor mbo’ers Maatschappelijke Zorg en Sociaal Werk

De arbeidsmarkt in de zorg is volop in beweging. Scholen die zorgopleidingen aanbieden streven ernaar zo goed mogelijk mee te bewegen. Ecbo onderzocht hoe de werkvelden van twee zorgopleidingen van ROC Midden Nederland zich ontwikkelen en hoe deze zich tot elkaar verhouden. Wat is de behoefte van werkgevers in de regio en wat betekent dit voor het profiel van beide opleidingen?

2018-03-08T14:46:58+00:00

Implementatie doorlopende leerlijnen vmbo-mbo

Derde monitor vakmanschap-, technologie- en beroepsroutes

In het afgelopen schooljaar 2016-2017 is het aantal lopende vakmanschap-, technologie- en beroepsroutes bijna verdubbeld ten opzichte van het jaar ervoor (202 versus 109). Zowel na één als na twee jaar in een technologieroute blijkt er minder voortijdig schoolverlaten (vsv) plaats te vinden dan buiten de route. Bij de vakmanschaproute zijn de resultaten minder eenduidig.

Gerelateerd nieuws

2206, 2018

Ervaren wat promoveren inhoudt

By | 22 juni 2018|Categories: Docent in het beroepsonderwijs|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Ervaren wat promoveren inhoudt

‘Het is voor mij veel tastbaarder geworden wat promoveren in de praktijk betekent’

In dit artikel van de MBO Krant over het prepromotietraject vertellen Susanne Smits en Erica Wijnands, twee van de eerste zes docenten die het eerste traject doorliepen, over hun ervaringen. 

2106, 2018

21ste-eeuwse vaardigheden in mbo en hbo

By | 21 juni 2018|Categories: Kernvaardigheden|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor 21ste-eeuwse vaardigheden in mbo en hbo

Docentprofessionalisering centraal

Wat staat het mbo en hbo te doen rond 21ste-eeuwse vaardigheden? Op 5 juni kwamen professionals uit mbo en hbo bij elkaar om te spreken over een onderzoeksagenda voor het hbo en een professionaliseringsagenda voor het mbo. Ook de inrichting van de schoolcontext inclusief curriculumontwikkeling en gevolgen voor het management- en bestuursniveau kwamen uitgebreid aan bod.

2006, 2018

21ste-eeuwse vaardigheden in mbo en hbo

By | 20 juni 2018|Categories: Kernvaardigheden|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor 21ste-eeuwse vaardigheden in mbo en hbo

Docentprofessionalisering centraal

Wat staat het mbo en hbo te doen rond 21ste-eeuwse vaardigheden? Op 5 juni kwamen professionals uit mbo en hbo bij elkaar om te spreken over een onderzoeksagenda voor het hbo en een professionaliseringsagenda voor het mbo. Ook de inrichting van de schoolcontext inclusief curriculumontwikkeling en gevolgen voor het management- en bestuursniveau kwamen uitgebreid aan bod.

Gerelateerd events

Domile september 2018

13 september @ 15:30 - 17:00

Fablearn onderwijsconferentie

28 september - 30 september

Domile oktober 2018

11 oktober @ 15:00 - 17:30

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email