Monitor Ad-ronde 4B

Home » Portfolio » Monitor Ad-ronde 4B
Monitor Ad-ronde 4B2018-03-17T13:48:45+00:00

Project Description

Monitor Ad-ronde 4B

Samenwerking mbo-hbo bij het opzetten van Associate degrees; een beproefd recept voor succes?

Auteur(s): José Mulder, Anneke Westerhuis en Mark Imandt (SEO)
Publicatiedatum: september 2016

In 2011 is een experiment gestart met het verzorgen van Associate degree-programma’s (Ad-programma’s) door hogescholen in samenwerking met een mbo-instelling. In de pilotreeks met Ad-programma’s was dit pilotronde 4B.

Het kernthema van deze ronde is samen te vatten in de veronderstelling dat samenwerking zal bijdragen aan het efficiënter maken van doorlopende leerlijnen tussen het mbo en het hbo en de instroom vanuit het mbo zal vergroten.

Om de daadwerkelijke opbrengsten van de samenwerking in beeld te krijgen is een monitor opgezet waarin de kwantitatieve en kwalitatieve effecten van de ontwikkeling en uitvoering van Ad-programma’s ‘4B’ in kaart is gebracht. Dit rapport beschrijft de uitkomsten van de monitor aan de hand van deze onderzoeksvragen:

  • resulteert een fijnmaziger geografische spreiding in een toename van de deelname van werkenden aan Ad-programma’s?
  • stromen door samenwerking met een mbo-instelling van deze instelling meer leerlingen dan in het verleden door naar de hogeschool/een Ad/Bachelor programma?
  • draagt aanpassing van de organisatorische en pedagogisch-didactische omgeving bij aan het studiesucces van studenten die uit een mbo-instelling doorstromen naar het hbo (in casu een Ad-programma)?
Monitor Ad-ronde 4B
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Drs. Anneke Westerhuis
Drs. Anneke WesterhuisManaging onderzoeker
06-54647140

Gerelateerde publicaties

2019-02-07T14:51:37+00:00

Monitor Sociale Veiligheid in de mbo-sector 2017-2018 Deel 3: Beleid

Monitor Sociale Veiligheid 2017/2018

De Monitor Sociale Veiligheid is een representatief landelijk onderzoek naar de sociale veiligheid in de sector middelbaar beroepsonderwijs (mbo) bij studenten en medewerkers.

2019-02-07T14:40:16+00:00

Monitor Sociale Veiligheid in de mbo-sector 2017-2018 Deel 2: Medewerkers

Monitor Sociale Veiligheid 2017/2018

De Monitor Sociale Veiligheid is een representatief landelijk onderzoek naar de sociale veiligheid in de sector middelbaar beroepsonderwijs (mbo) bij studenten en medewerkers.

2019-02-07T14:38:36+00:00

Monitor Sociale Veiligheid in de mbo-sector 2017-2018 Deel 1: Studenten

Monitor Sociale Veiligheid 2017/2018

De Monitor Sociale Veiligheid is een representatief landelijk onderzoek naar de sociale veiligheid in de sector middelbaar beroepsonderwijs (mbo) bij studenten en medewerkers.

Gerelateerd nieuws

2002, 2019

Eindrapportage Monitoringscommissie Branchecode goed bestuur in het mbo

By |20 februari 2019|Categories: Mbo-organisatie|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Eindrapportage Monitoringscommissie Branchecode goed bestuur in het mbo

Eindrapportage Monitoringscommissie Branchecode goed bestuur in het mbo

Er ligt een solide basis voor goed bestuur in het mbo. Dat concludeert de Monitoringscommissie Branchecode goed bestuur in de eindrapportage. In opdracht van de commissie onderzocht het Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo) de naleving en werking van de code goed bestuur.

1902, 2019

Save the Date: MBO BurgerschapLab festival 27 maart

By |19 februari 2019|Categories: Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Save the Date: MBO BurgerschapLab festival 27 maart

Save the Date: MBO BurgerschapLab festival 27 maart

Start morgen al met beter burgerschapsonderwijs: kom naar het MBO BurgerschapLab festival voor de feestelijke presentatie van de 15 plannen voor beter burgerschapsonderwijs, en ontdek welke het best past bij jouw mbo-school!

1802, 2019

Mbo-docent: een vak apart

By |18 februari 2019|Categories: Docent in het beroepsonderwijs, Mbo-organisatie|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor Mbo-docent: een vak apart

Mbo-docent: een vak apart

Op 7 november 2018 presenteerde de Onderwijsraad haar advies ‘Ruim baan voor leraren’, als antwoord op de zorg van het kabinet over het dreigende lerarentekort en om de kwaliteit van de lerarenopleiding te verbeteren. Het advies biedt, ondanks een sterke po/vo toon, veel  kansen, ruimte voor professionalisering en loopbaanontwikkeling van leraren; ook richting beroepsonderwijs. Het is aan de sector  beroepsonderwijs zelf om daarin samen met initiële lerarenopleidingen de handschoen op te pakken.

Heeft u een vraag aan ons?