Mensgericht leiderschap

Home » Portfolio » Mensgericht leiderschap
Mensgericht leiderschap2016-12-21T21:12:29+02:00

Project Description

Mensgericht leiderschap

Portretten van teamleiders in mbo niveau 1 of 2

Auteur(s): Ria Groenenberg
Publicatiedatum: januari 2013

In de publicatie Mensgericht leiderschap schetst ecbo-onderzoeker Ria Groenenberg zeven portretten van teamleiders en sectordirecteuren in mbo niveau 1 en 2. Mooie verhalen over de menselijke maat in de complexe wereld van het beroepsonderwijs.

Aan de hand van portretten van zeven teamleiders en sectordirecteuren wordt de dagelijkse gang van zaken op een roc weergegeven: de samenwerking tussen docenten, risicoleerlingen in het mbo, doorstroom van deelnemers, beroepspraktijkvorming, personeelsbeleid, begeleiding van zorgleerlingen, voortijdig schoolverlaten, en het pedagogisch klimaat.

Menselijke maat

De portretten onthullen ook een beeld van de teamleiders en sectordirecteuren als mens: wie zijn zij, wat beweegt hen, waar zetten zij zich voor in en waar zijn ze trots op? De gemeenschappelijke noemer is: menselijkheid. De portretten laten zien hoe gecompliceerd een onderwijsorganisatie in elkaar zit en hoe de geportretteerde teamleiders/ sectordirecteuren de menselijke maat weten te bewaren.

Gepassioneerde verhalen

Deze publicatie is een afgeleide van het onderzoek Docent in mbo niveau 1 of 2, een vak apart. De interviews met teamleiders gaven de auteur aanleiding tot méér. Getroffen door hun gepassioneerde verhalen en hun inzet voor docenten en deelnemers in het mbo, vond Groenenberg het tijd om ook de teamleider eens voor het voetlicht te brengen, zoals ze uitlegt in deze aflevering van Onderzoek centraal.

N.B. De verhalen in
Mensgericht leiderschap zijn authentiek, maar op verzoek van de geïnterviewden zijn de namen en foto’s gefingeerd.
Mensgericht leiderschap
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Gerelateerde publicaties

2018-11-07T12:23:45+02:00

Kwaliteit en kwantiteit van docenten

Kwaliteit en kwantiteit van docenten

In dit paper brengen we een aantal actuele ontwikkelingen en onderzoeksresultaten in het beroepsonderwijs in kaart. Zowel vanuit het perspectief van docenten, instructeurs en praktijkopleiders, als vanuit het perspectief van beginnende docenten, masteropgeleide en gepromoveerde docenten. Al deze onderwijsprofessionals en de studenten die zij opleiden verdienen een aantrekkelijk beroepsperspectief en een goede voorbereiding daarop.

2018-07-26T09:51:31+02:00

Werk hebben en werk houden in het mbo

Employability van onderwijsgevend personeel

Employability is het vermogen om werk te verkrijgen en/of te behouden. De employability van onderwijsgevenden in het mbo is iets lager dan gemiddeld in Nederland. Een hogere employability heeft een positief effect op de loopbaan. En employability wordt vooral bepaald door persoonsgebonden en in tweede instantie organisatiegebonden factoren, en minder door functiegebonden factoren.

2018-03-15T11:36:33+02:00

Ervaren werkdruk in het mbo

Onderzoeksverslag
Er is recent veel aandacht voor werkdruk onder docenten; in onderzoek, beleid en in de media. Veelal gaat dit echter over het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs en blijft het mbo onderbelicht. Dit terwijl docenten in het mbo een hoge werkdruk ervaren, zoals blijkt uit het onderzoek naar medewerkerstevredenheid van de sector.

Gerelateerd nieuws

1605, 2019

Meet-up Digitalisering van het mbo

By |16 mei 2019|Categories: Arbeidsmarkt, Docent in het beroepsonderwijs, Kennisverspreiding, Mbo-organisatie|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Meet-up Digitalisering van het mbo

Meet-up Digitalisering van het mbo

Ben jij een digivaardige docent, middenmanager of directielid, een deskundige op het gebied van digitalisering van het mbo, een softwareleverancier of iemand met een uitgesproken mening over digitalisering van het mbo, kom dan op 13 of 19 juni naar JaarbeursMeet-up in Utrecht en ga in gesprek met de OCW beleidsmedewerkers die betrokken zijn bij digitalisering van het mbo!

705, 2019

Platform Teacher in the lead!

By |7 mei 2019|Categories: Docent in het beroepsonderwijs, Kennisverspreiding|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Platform Teacher in the lead!

Platform Teacher in the lead

De deelnemers van de mini-leergang Teacher in the Lead wilden graag doorgaan met het delen van actuele ontwikkelingen en het samen bouwen aan de rol van teacher in the lead. Op initiatief van de BVMBO in samenwerking met ecbo is er een platform opgericht. Op donderdag 21 maart waren de deelnemers van het platform te gast op het Koning Willem 1 College. Lees hier meer over deze bijeenkomst.

705, 2019

Succesvolle afsluiting Leergang Teacher in the lead, op naar de volgende editie!

By |7 mei 2019|Categories: Docent in het beroepsonderwijs, Kennisverspreiding|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Succesvolle afsluiting Leergang Teacher in the lead, op naar de volgende editie!

Succesvolle afsluiting Leergang Teacher in the lead, op naar de volgende editie!

Ben jij docent in het mbo en heb jij een voortrekkersrol? Ben jij een teacher in the lead en wil je goed op de hoogte zijn van de actuele ontwikkelingen in de (beleids)context van het mbo? De mini-leergang 'Teacher in the lead' helpt je hierbij. Binnenkort gaat de volgende editie van deze leergang van start.

Heeft u een vraag aan ons?