Mbo-onderwijs rondom sociaal-culturele kwesties biedt kansen en uitdagingen

Mbo-onderwijs rondom sociaal-culturele kwesties biedt kansen en uitdagingen2016-12-21T21:00:55+02:00

Project Description

Mbo-onderwijs rondom sociaal-culturele kwesties biedt kansen en uitdagingen

Hoe gaan studenten, docenten en scholen om met sociaal-culturele kwesties?

Auteur(s): Régina Petit & Ellen Verheijen
Publicatiedatum: januari 2015

Docent worstelt met aanslagen in Frankrijk”, zo kopt Metro (14 januari, 2015). Dit roept de vraag op hoe studenten, docenten en scholen omgaan met sociaal-culturele kwesties. Ecbo onderzocht hoe mbo-docenten de sociaal-culturele vaardigheden van hun studenten inschatten en in hoeverre mbo-docenten zichzelf bekwaam vinden om hierin te onderwijzen.

Volgens docenten is er ruimte voor verbetering in het niveau van mbo-studenten en is het onderwijs rondom sociaal-culturele kwesties nog niet uitgekristalliseerd. Er liggen kansen, zo blijkt uit het onderzoeksrapport Toegerust voor de toekomst: Aandacht voor kritisch denken en sociaal-culturele vaardigheden in het mbo.

Structurele inbedding

Uit gesprekken met bestuurders van mbo-scholen blijkt dat aandacht voor sociaal-culturele vaardigheden in het mbo is verankerd via de kwalificatie-eisen rondom Loopbaan en Burgerschap. Ondanks deze structurele inbedding lijken sommige docenten zoekende in hun onderwijs.

Vaardigheden ontwikkelen

Enerzijds zien docenten dat mbo-studenten zich nog niet voldoende hebben ontwikkeld op vaardigheden als ruimdenkendheid, tolerantie en kennis over andere culturen en religies. Dit is met name het geval bij studenten van de niveaus 1 en 2. Op de vraag of sociaal-culturele vaardigheden te hoog gegrepen zijn voor hun studenten, zegt 17% van de docenten het daarmee eens te zijn.

Taboesfeer

Anderzijds weten niet alle docenten hoe zij sociaal-culturele vaardigheden moeten aanleren, mede omdat er een taboesfeer hangt rond sommige thema’s. 20% geeft aan niet te weten wat van hen wordt verwacht in het bevorderen van sociaal-culturele vaardigheden; bijna 30% geeft aan training nodig te hebben. Tegelijk zegt ruim 40% dat er voldoende lesmateriaal beschikbaar is en geeft de meerderheid van de docenten aan dat zij weten hoe zij hun studenten sociaal-culturele vaardigheden kunnen leren.

Kritisch denken

Het onderzoek besteedt ook aandacht aan de vaardigheid kritisch denken: het (kunnen) innemen van andermans perspectief en het vermogen om informatie(bronnen) op waarde te schatten. Op de vraag of kritisch denken te hoog gegrepen is voor hun studenten, geeft 16% van de docenten aan het daarmee eens te zijn. Dit wordt vaker gezegd over studenten van mbo-niveaus 1 en 2. Sommige docenten benoemen dat studenten geneigd zijn de mening van anderen over te nemen zonder zelf na te denken, wat tot ongenuanceerde meningen leidt.

Praktijkvoorbeelden

Het onderzoek beschrijft praktijkvoorbeelden die laten zien hoe mbo-docenten aandacht geven aan sociaal-culturele vaardigheden en kritisch denken. Zo plaatsen docenten deze vaardigheden in de context van het toekomstige beroep, oefenen studenten met het ontwikkelen van een onderbouwde mening en besteden docenten aandacht aan verschillende informatiebronnen, waardoor studenten een genuanceerdere mening kunnen ontwikkelen.

Meer informatie?

Voor meer informatie over dit onderwerp kunt u contact opnemen met ecbo-onderzoeker Pieter Baay (pieter.baay@ecbo.nl, 06 5467 5627).

Mbo-onderwijs rondom sociaal-culturele kwesties biedt kansen en uitdagingen

Onderzoeker(s)

Dr. Pieter Baay
Dr. Pieter BaayOnderzoeker
06-54675627
Dr. Ingrid Christoffels
Dr. Ingrid ChristoffelsOnderzoeker
06-10250630

Gerelateerde publicaties

2017-03-22T15:31:54+02:00

Preventie door interventie

Literatuurstudie naar lees-en schrijfachterstanden bij kinderen en jongeren

2,5 miljoen mensen in Nederland hebben grote moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Een aantal dat nog steeds toeneemt. Naast de groep van laaggeletterde volwassenen bestaat er onder kinderen en jongeren een groep die ten opzichte van leeftijdsgenoten achterloopt in lees- en schrijfvaardigheden. Zij lopen risico om op te groeien tot laaggeletterde volwassene, wanneer deze achterstand niet ingehaald wordt. Het is belangrijk om dit te voorkomen. Deze (inter)nationale literatuurstudie, in opdracht van Stichting Lezen en Schrijven, geeft aanknopingspunten voor de preventie van deze laaggeletterden van de toekomst.

2017-03-16T14:48:55+02:00

Praktijkvoorbeelden

21ste-eeuwse vaardigheden in verschillende leeromgevingen

Hoewel de term anders doet vermoeden, zijn 21ste-eeuwse vaardigheden niet nieuw. Scholen besteden op verschillende manieren al aandacht aan deze vaardigheden. Met voorbeelden van Alfa-college, Clusius College, Koning Willem I College en ROC Leeuwenborgh laten we zien hoe 21ste-eeuwse vaardigheden aandacht krijgen in verschillende leeromgevingen.

Gerelateerd nieuws

2105, 2018

Vind de sleutel voor de klas van morgen

Door |21 mei 2018|Categorie(ën): Kernvaardigheden|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Vind de sleutel voor de klas van morgen

Classroom Escape21

Met Classroom Escape21 slaan CINOP en ecbo de handen ineen met een duidelijk doel: wetenschappelijke inzichten en praktijkkennis samen laten komen en 21ste-eeuwse vaardigheden van docenten activeren zodat zij deze weer mee kunnen nemen naar de les. Een escaperoom blijkt bij uitstek een vorm die 21ste-eeuwse vaardigheden activeert. Lees het artikel van Profiel over hoe Alfa College deze werkvorm inzet.

205, 2018

Studenten helpen hun leven te leven

Door |2 mei 2018|Categorie(ën): Kernvaardigheden|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Studenten helpen hun leven te leven

Opiniestuk in Leeuwarder Courant

In het opiniestuk van 1 mei pleiten ecbo-onderzoeker dr. Pieter Baay en CvB-voorzitter Remco Meijerink van ROC Friese Poort voor minder symptoombestrijding en meer investering in waarde(n)vol onderwijs. Beleidsmakers stoppen de rugzak van jongeren alleen maar verder vol, terwijl er meer oog moet zijn voor de jongere die de rugzak draagt.

1904, 2018

Via brede vorming naar gelijke kansen in het mbo

Door |19 april 2018|Categorie(ën): Kernvaardigheden|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Via brede vorming naar gelijke kansen in het mbo

Zelf keuzes maken door inzicht in je 21ste-eeuwse vaardigheden

Kansenongelijkheid blijft bestaan. Een zorgelijke conclusie van de Inspectie in de Staat van het Onderwijs 2018. We moeten jongeren helpen hun eigen keuzes te maken, zodat zij uit hun sociaaleconomische bubbel kunnen breken. Daarbij helpt het als zij inzicht krijgen in hun eigen vaardigheden. ROC Friese Poort en 11 andere mbo-instellingen pakken samen met het Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo) de handschoen op en ontwikkelen samen met studenten, docenten en bedrijfsleven het reflectie-instrument KOMPAS21: ‘Kennis Over Mijn Persoonlijke Attitudes en Skills21’.

Gerelateerde events

Heeft u een vraag aan ons?