Mbo-onderwijs rondom sociaal-culturele kwesties biedt kansen en uitdagingen

Home » Portfolio » Mbo-onderwijs rondom sociaal-culturele kwesties biedt kansen en uitdagingen
Mbo-onderwijs rondom sociaal-culturele kwesties biedt kansen en uitdagingen 2016-12-21T21:04:58+00:00

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email

Mbo-onderwijs rondom sociaal-culturele kwesties biedt kansen en uitdagingen

Hoe gaan studenten, docenten en scholen om met sociaal-culturele kwesties?

Auteur(s): Régina Petit & Ellen Verheijen
Publicatiedatum: januari 2015

Docent worstelt met aanslagen in Frankrijk”, zo kopt Metro (14 januari, 2015). Dit roept de vraag op hoe studenten, docenten en scholen omgaan met sociaal-culturele kwesties. Ecbo onderzocht hoe mbo-docenten de sociaal-culturele vaardigheden van hun studenten inschatten en in hoeverre mbo-docenten zichzelf bekwaam vinden om hierin te onderwijzen.

Volgens docenten is er ruimte voor verbetering in het niveau van mbo-studenten en is het onderwijs rondom sociaal-culturele kwesties nog niet uitgekristalliseerd. Er liggen kansen, zo blijkt uit het onderzoeksrapport Toegerust voor de toekomst: Aandacht voor kritisch denken en sociaal-culturele vaardigheden in het mbo.

Structurele inbedding

Uit gesprekken met bestuurders van mbo-scholen blijkt dat aandacht voor sociaal-culturele vaardigheden in het mbo is verankerd via de kwalificatie-eisen rondom Loopbaan en Burgerschap. Ondanks deze structurele inbedding lijken sommige docenten zoekende in hun onderwijs.

Vaardigheden ontwikkelen

Enerzijds zien docenten dat mbo-studenten zich nog niet voldoende hebben ontwikkeld op vaardigheden als ruimdenkendheid, tolerantie en kennis over andere culturen en religies. Dit is met name het geval bij studenten van de niveaus 1 en 2. Op de vraag of sociaal-culturele vaardigheden te hoog gegrepen zijn voor hun studenten, zegt 17% van de docenten het daarmee eens te zijn.

Taboesfeer

Anderzijds weten niet alle docenten hoe zij sociaal-culturele vaardigheden moeten aanleren, mede omdat er een taboesfeer hangt rond sommige thema’s. 20% geeft aan niet te weten wat van hen wordt verwacht in het bevorderen van sociaal-culturele vaardigheden; bijna 30% geeft aan training nodig te hebben. Tegelijk zegt ruim 40% dat er voldoende lesmateriaal beschikbaar is en geeft de meerderheid van de docenten aan dat zij weten hoe zij hun studenten sociaal-culturele vaardigheden kunnen leren.

Kritisch denken

Het onderzoek besteedt ook aandacht aan de vaardigheid kritisch denken: het (kunnen) innemen van andermans perspectief en het vermogen om informatie(bronnen) op waarde te schatten. Op de vraag of kritisch denken te hoog gegrepen is voor hun studenten, geeft 16% van de docenten aan het daarmee eens te zijn. Dit wordt vaker gezegd over studenten van mbo-niveaus 1 en 2. Sommige docenten benoemen dat studenten geneigd zijn de mening van anderen over te nemen zonder zelf na te denken, wat tot ongenuanceerde meningen leidt.

Praktijkvoorbeelden

Het onderzoek beschrijft praktijkvoorbeelden die laten zien hoe mbo-docenten aandacht geven aan sociaal-culturele vaardigheden en kritisch denken. Zo plaatsen docenten deze vaardigheden in de context van het toekomstige beroep, oefenen studenten met het ontwikkelen van een onderbouwde mening en besteden docenten aandacht aan verschillende informatiebronnen, waardoor studenten een genuanceerdere mening kunnen ontwikkelen.

Meer informatie?

Voor meer informatie over dit onderwerp kunt u contact opnemen met ecbo-onderzoeker Pieter Baay (pieter.baay@ecbo.nl, 06 5467 5627).

Mbo-onderwijs rondom sociaal-culturele kwesties biedt kansen en uitdagingen
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Gerelateerde publicaties

2017-11-22T15:30:50+00:00

Slowscan ROC Friese Poort

21ste-eeuwse vaardigheden in het curriculum van ROC Friese Poort Zorg en Welzijn

De aandacht voor 21ste-eeuwse vaardigheden is de laatste jaren gegroeid. Vaardigheden als kritisch denken, samenwerken en ondernemendheid zijn helemaal niet nieuw, maar wel anders dan 50 jaar geleden. Deze vaardigheden worden belangrijker dankzij een veranderende arbeidsmarkt en samenleving.

2017-12-10T12:16:18+00:00

De waarde(n) van brede vorming

Het mbo introduceert op geheel eigen wijze de maatschappelijke dienstplicht uit het regeerakkoord. ROC Friese Poort experimenteert met Community Service Learning en onderzocht met expertisecentrum beroepsonderwijs (ecbo) de toepassing van brede vorming (Bildung) in het mbo. Hun onderwijs laat studenten een maatschappelijke dienst leveren en stimuleert zo de brede vorming van studenten. Daarbij reflecteren studenten vanuit een Bildungsdenken op wat ze doen, wie ze zijn en hoe ze in de wereld staan.

Gerelateerd nieuws

307, 2018

Nieuw! Klas21 – Doe mee!

By | 3 juli 2018|Categories: Kennisverspreiding, Kernvaardigheden|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Nieuw! Klas21 – Doe mee!

Samen met studenten kennis verspreiden

Op 4 oktober 2018 start ecbo met Klas21, een fictieve klas met 21 mbo-studenten. Met Klas21 willen we studenten nog meer betrekken bij (de ontwikkeling van het instrument van) KOMPAS21 en hen inzetten als kennisverspreiders.

2106, 2018

21ste-eeuwse vaardigheden in mbo en hbo

By | 21 juni 2018|Categories: Kernvaardigheden|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor 21ste-eeuwse vaardigheden in mbo en hbo

Docentprofessionalisering centraal

Wat staat het mbo en hbo te doen rond 21ste-eeuwse vaardigheden? Op 5 juni kwamen professionals uit mbo en hbo bij elkaar om te spreken over een onderzoeksagenda voor het hbo en een professionaliseringsagenda voor het mbo. Ook de inrichting van de schoolcontext inclusief curriculumontwikkeling en gevolgen voor het management- en bestuursniveau kwamen uitgebreid aan bod.

2105, 2018

Vind de sleutel voor de klas van morgen

By | 21 mei 2018|Categories: Kernvaardigheden|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Vind de sleutel voor de klas van morgen

Classroom Escape21

Met Classroom Escape21 slaan CINOP en ecbo de handen ineen met een duidelijk doel: wetenschappelijke inzichten en praktijkkennis samen laten komen en 21ste-eeuwse vaardigheden van docenten activeren zodat zij deze weer mee kunnen nemen naar de les. Een escaperoom blijkt bij uitstek een vorm die 21ste-eeuwse vaardigheden activeert. Lees het artikel van Profiel over hoe Alfa College deze werkvorm inzet.

Gerelateerde events

Fablearn onderwijsconferentie

28 september - 30 september

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email