Loopbaanoriëntatie en de rol van ouders in het vo en mbo

Home » Portfolio » Loopbaanoriëntatie en de rol van ouders in het vo en mbo
Loopbaanoriëntatie en de rol van ouders in het vo en mbo2018-08-30T21:52:25+02:00

Project Description

Loopbaanoriëntatie en de rol van ouders in het vo en mbo

Een verslag van groepsinterviews met lob-functionarissen van drie vo-scholen en drie mbo sectoren

Auteur(s): Patricia Brouwer, Wil van Esch, Carlos van Kan
Publicatiedatum: april 2016

In dit rapport doen onderzoekers verslag van groepsinterviews die met drie vo scholen (twee vmbo
scholen en een school voor praktijkonderwijs) en drie mbo- sectoren zijn gehouden binnen het door het NRO gefinancierde project ‘De rol van ouders bij keuze- en loopbaanbegeleiding’.

De scholen en colleges bevinden zich in de regio Utrecht. Oogmerk van de groepsinterviews was het in kaart brengen van activiteiten die scholen aanbieden op het gebied van loopbaanoriëntatie en –begeleiding, al dan niet met ouders: wat wordt er gedaan, hoe wordt het gedaan, in welke frequentie, de rol van de mentor/decaan, of en hoe ouders door de school in die processen worden betrokken.

Loopbaanoriëntatie en de rol van ouders in het vo en mbo
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Dr. Patricia Brouwer
Dr. Patricia BrouwerSenior onderzoeker
06-12235587

Gerelateerde publicaties

2019-02-27T12:21:33+02:00

De ‘blik van buiten’: kennisinfrastructuur en professionalisering van het mbo

De ‘blik van buiten’: de kennisinfrastructuur en professionalisering van het middelbaar beroepsonderwijs

De essays zijn oorspronkelijk in 2012 geschreven en zijn vervolgens herzien in 2015/16, waarbij alle auteurs tot de conclusie kwamen dat de kennisinfrastructuur onder invloed van budgettaire verschuivingen en de introductie van nieuwe publiek-private samenwerkingen voortdurend sterk verandert.

2018-11-07T12:23:45+02:00

Kwaliteit en kwantiteit van docenten

Kwaliteit en kwantiteit van docenten

In dit paper brengen we een aantal actuele ontwikkelingen en onderzoeksresultaten in het beroepsonderwijs in kaart. Zowel vanuit het perspectief van docenten, instructeurs en praktijkopleiders, als vanuit het perspectief van beginnende docenten, masteropgeleide en gepromoveerde docenten. Al deze onderwijsprofessionals en de studenten die zij opleiden verdienen een aantrekkelijk beroepsperspectief en een goede voorbereiding daarop.

2017-10-04T21:25:48+02:00

De achtergrond van verschillen tussen studenten op mbo-niveau 3 en 4

Vier casestudies in de opleiding Maatschappelijke Zorg

Het uitgangspunt van dit onderzoek was een vraag uit de praktijk. Wat zijn de specifieke kenmerken voor niveau 3 mbo-studenten met betrekking tot curriculum ontwerp? Kunnen we rekening houden met specifieke kenmerken die niveau 3 studenten hebben ten opzichte van de andere niveaus bij het ontwerpen, indelen en organiseren van het curriculum? Deze vraag is gesteld door een mbo-professional aan het online loket: de Kennisrotonde. Bestaande literatuur bleek ontoereikend. In dit onderzoek werden daarom casestudies uitgevoerd om achtergrondinformatie te verzamelen over de specifieke kenmerken van niveau 3 mbo-studenten.

Gerelateerd nieuws

2002, 2019

Eindrapportage Monitoringscommissie Branchecode goed bestuur in het mbo

By |20 februari 2019|Categories: Mbo-organisatie|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Eindrapportage Monitoringscommissie Branchecode goed bestuur in het mbo

Eindrapportage Monitoringscommissie Branchecode goed bestuur in het mbo

Er ligt een solide basis voor goed bestuur in het mbo. Dat concludeert de Monitoringscommissie Branchecode goed bestuur in de eindrapportage. In opdracht van de commissie onderzocht het Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo) de naleving en werking van de code goed bestuur.

Gerelateerde bijeenkomsten

Heeft u een vraag aan ons?