Loopbaanoriëntatie en de rol van ouders in het vo en mbo

Home » Portfolio » Loopbaanoriëntatie en de rol van ouders in het vo en mbo
Loopbaanoriëntatie en de rol van ouders in het vo en mbo2018-08-30T21:52:25+02:00

Project Description

Loopbaanoriëntatie en de rol van ouders in het vo en mbo

Een verslag van groepsinterviews met lob-functionarissen van drie vo-scholen en drie mbo sectoren

Auteur(s): Patricia Brouwer, Wil van Esch, Carlos van Kan
Publicatiedatum: april 2016

In dit rapport doen onderzoekers verslag van groepsinterviews die met drie vo scholen (twee vmbo
scholen en een school voor praktijkonderwijs) en drie mbo- sectoren zijn gehouden binnen het door het NRO gefinancierde project ‘De rol van ouders bij keuze- en loopbaanbegeleiding’.

De scholen en colleges bevinden zich in de regio Utrecht. Oogmerk van de groepsinterviews was het in kaart brengen van activiteiten die scholen aanbieden op het gebied van loopbaanoriëntatie en –begeleiding, al dan niet met ouders: wat wordt er gedaan, hoe wordt het gedaan, in welke frequentie, de rol van de mentor/decaan, of en hoe ouders door de school in die processen worden betrokken.

Loopbaanoriëntatie en de rol van ouders in het vo en mbo

Onderzoeker(s)

Dr. Patricia Brouwer
Dr. Patricia BrouwerSenior onderzoeker
06-12235587

Gerelateerde publicaties

2019-06-14T10:56:00+02:00

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Hoewel opleidingsteams in het mbo ‘aan zet’ zijn, vinden zij het niet eenvoudig om verantwoordelijkheid te nemen voor (het verbeteren van) de onderwijskwaliteit. De vraag is hoe mbo-instellingen opleidingsteams hierbij beter kunnen ondersteunen.

Gerelateerd nieuws

1607, 2019

Eerste rapportage Evaluatie en monitoring wet toelatingsrecht mbo

Door |16 juli 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Eerste rapportage Evaluatie en monitoring wet toelatingsrecht mbo

Vanaf 1 augustus 2017 is de wet ‘Vroegtijdige aanmelddatum en toelatingsrecht tot het mbo’ in werking getreden. De nieuwe wet introduceert een set maatregelen, waaronder de aanmelddatum van 1 april, voorschriften voor procedures en informatievoorziening, het toelatingsrecht voor aankomende studenten, voorwaarden waaronder dat toelatingsrecht geldt en het verplichte bindend studieadvies in het eerste jaar van de opleiding.

307, 2019

Kamerbrief sterk technisch vmbo

Door |3 juli 2019|Categorie(ën): Kennisverspreiding, Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Kamerbrief sterk technisch vmbo

Kamerbrief sterk technisch vmbo

De Monitor Sterk Techniekonderwijs; de nulmeting, gaat aan de feitelijke monitoring van het programma Sterk Techniekonderwijs vooraf. De Monitor is uitgevoerd door José Mulder (ResearchNed), Ronald Ferket (ecbo) en Christoph Meng (Research) Centre for Education and the Labour Market (ROA) en Anneke Westerhuis (ecbo).

207, 2019

Kompas21 lancering op 2 juli

Door |2 juli 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Kompas21 lancering op 2 juli

Kompas21 lancering op 2 juli

Samen met 12 mbo-scholen ontwikkelde Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo) dit instrument voor en door het mbo. ROC Friese Poort volgde als eerste deelnemer de Train-de-Trainer tweedaagse. Het doel van de tweedaagse was om KOMPAS21 goed te integreren binnen de onderwijsinstelling. Gedurende intensieve sessies zijn de medewerkers klaargestoomd om zelf als trainer aan de slag te gaan.

Gerelateerde bijeenkomsten

Heeft u een vraag aan ons?